Vítejte v Marwenu

62%

Komentáře a recenze 6

28 387 bodů
7
Robert Zemeckis opět předčil tvůrčí očekávání. Natočil snímek kombinovaný hranými a animovanými sekvencemi, kde právě ta animovaná část svou realičností doslova bere dech. Svým způsobem psychologický snímek na základě dokumentu z roku 2010 'Marwelcol' o zlomeném muži po brutálním napadení. Aby znovu získal své motorické dovednosti a vyrovnal se s psychologickým traumatem, začal ve své zahradě stavět miniaturní model belgické vesnice v období druhé světové války a vytvářet fiktivní válečné dobrodružné příběhy za pomocí loutek navržených podle skutečných vzorů. Přesněji řečeno, podle svých sousedů. A právě jeho fantazii sobě vlastní máme možnost vidět v animované části a dá se bez skrupulí říci, kam se se svými výtvory hrabě Tim Burton. Se scénářem je to už krapet složitější. Moc nám dějově nedá. Byť je herecký výkon Stevena Carella v hlavní roli adekvátní, lítost nad jeho osudem bohužel nevyvolává. Ono je to snad i vlivem právě animované části, která svým popkornovým rozhledem přivádí zcela na jiné myšlenky. Snímek začíná jako válečný film, jehož dynamika žánrově okouzlí a to až do chvíle, kdy divák zjistí, že se jedná o obyčejné panenky. V danou chvíli kamera vyzradí podstatu věci, o kterou celou dobu jde. Vizuální styl scén s panenkami snad do této chvíle také ještě nebyla k vidění. Je skutečně fascinující a tak není divu, že osud člověka, o kterém tento film je, krapet zapadá do pozadí. A to i přesto, že hrané a animované části jsou vyrovnané. Snímek tedy skutečně kombinuje animované akční sekvence panenek s citlivým dramatem o traumatu skutečného člověka, což je vskutku počin odvážný a ne každého něco takového dokáže oslovit.
4
Je celkem fascinující, že Zemeckis se zapsal jako jeden z nejlepších mainstreamových vypravěčů, kdy mimo jiné Návraty do Budoucnosti a Forrestem Gumpem projevil dokonalý cit pro zájem publika. Pak se u něj ale jednak prohloubila technofilní fetiš a jednak ztratil schopnost navázat kontakt s diváky a začal se soustředit na filmy odevzdané trikovým exhibicím - ovšem bez toho, aby tyto exhibice o sebe vzbuzovaly zájem. Osobně mám rád autorské fetiše, které v mainstreamových podmínkách okázale budují díla bez zjevného ohledu na publikum, ale Zemeckis to dělá hrozně divným způsobem. Jeho filmy působí mrtvolně, bezradně, místy až směšně plytce, jako by byly stále určeny mainstreamovému publiku a podřízeny mainstreamovým limitacím (zde byl sexuální rozměr maximálně potlačen, aby byl výsledek co nejpřístupnější), přitom ale jako by vůbec netušily, co chce mainstreamové publikum vidět. I u Marwenu kroutím hlavou nad rozsahem a užitím počítačové animace, přesto je ale výsledek veskrze otravný a povrchní film, který se neskutečně vleče za svým banálním vyústěním. Tolik práce je vloženo do něčeho tak bezradného! Určitě je to námět na studii. Spíš než na sledování.
6
Nikdo nemůže říct, že Zemeckis točí tuctové filmy. Vizuálem je to fakt hračička, kterých docela ubývá a v Marwenu se zase vyřádil. Škoda, že ten příběh (který silný je) se tady nepodařilo tak úplně prodat. Carell ale těžce vynikající, boužel zůstal na to sám.
davsuch
davsuch
1 057 bodů
8.5
Velmi povedení film inspirovaný skutečným životem, který přibližuje skvělým způsobem útrapy duševní nemoci. Rozhodně to stojí za vzhlédnutí
  • animace a animační efekty - spojení loutek a reálných obličejů, což je jedinečné
  • dobrý herecký výkon Steva Carella
  • dobrá režie
baranovakova6
baranovakova6
445 bodů
8.5
Za mě určitě nedoceněný snímek, který má podklad skutečných událostí. V tomto filmu naleznete kombinaci hraného a animovaného loutkového ztvárnění. Musím říct, že příběh hlavního hrdiny docela strká do pozadí fiktivní a strhující příběh loutkových panenek. Byla bych určitě radši, kdyby tyto příběhy byli odděleně každý v samostatném celovečerním filmu, protože oba příběhy si zaslouží pozornost.