Panství Downton

71%

Komentáře a recenze 12

47 083 bodů
6
Ač seriálem nepolíbený,tak jsem s filmem spokojený.Věřím,že fandové seriálu budou nadšení,ale i ti pro které to bude první setkáni si rozhodně nebudou stěžovat. Dobová atmosféra a kostýmy jsou dokonalé. Herecky taktéž bezchybná práce. Velice příjemná podívaná.
8
Je to už nějaký pátek od seriálového Panství Downton. Ten seriál jsem měl rád, viděl jsem všech 52 epizod, ale poslední 6. série dorazila v roce 2015 a už si seriál vlastně zas tolik nepamatuji. Pamatuju si jenom, že mě bavilo se na něj koukat, měl jsem rád jeho postavy jejich příběhy, jeho kostýmy a především samotnou krásu Panství Downton. Když jsem se tedy dozvěděl, že se chystá filmové pokračování, začal jsem se vlastně těšit až se do Panství Downton zase podívám. A i když si ten seriál moc nepamatuji, okamžitě jsem si vzpomněl na jeho postavy a jak je rád zase uvidím. A zároveň jsem si říkal, že by bylo fajn kdyby nebylo potřeba znát každou epizodu seriálu a užít si film sám o sobě. A naštěstí zrovna tahle věc funguje. Je jedno zda si seriálové Panství Downton nepamatujete či jste ho dokonce neviděli. Celé se to odehrává 2 roky po celé sérii a zápletka je celkem jednoduchá- Král a královna cestují po Anglií a hodlají přespat právě v Panství Downton. Obyvatelé panství a především rodina Crawleyových jsou tak rázem vzhůru nohama, snaží se udělat si co nejlepší reklamu a zároveň musí řešit i osobnější věci. Je to vlastně celkem komorní zápletka, která nemusí zaujmout každého, pokud si alespoň vzdáleně všechny ty postavy pamatujete, funguje to. Někdo tají svou homosexualitu (protože je zrovna nelegální), někdo čeká dítě, někdo by rád Panství Downton prodal ..... Osobní dilemata a dramata, která ale fungují. Především to ale vše vypadá neskutečně hezky.Kostýmy jsou pastva pro oči. Panství Downton je pořád neskutečně nádherné místo. John Lunn, autor hudbě k seriálu se vrátil a opět to lahodí uším. Obrazově je to neskutečná lahoda. Vizuálně jde o fakt vydařený film, ani v těch příběhových vodách se to ale vůbec nedrží zkrátka. Filmové Panství Downton může opravdu vidět člověk, který seriál neviděl. Občas se sice naznačí co se někomu dělo v době seriálu, jinak se tu ale rozhodně neotvírají příběhy ze seriálu. Jsou tu zcela nové příběhy, které začnou v tomto filmu a skončí v tomto filmu. I přesto, že je postav hodně se ke každé dá udělat snadno vztah, tuplem pokud si je člověk pamatuje ze seriálu. Parádně to utíká a střídá to jeden menší příběh za druhým. Občas je to dojemné, občas zábavné. A velmi dobře se to bilancuje. Pořád se tam něco děje, takže nehrozí, že by se film občas nehnul z místa. Občas se může zdát film příliš směšný nebo přehnaný, podobný nádech má ale i seriál, takže je vše naprosto v pořádku. A onen fakt nabubřelosti a povrchnosti se dá stejně jako v případě seriálu snadno překousnout. Ve finále potěší fakt, že je to především milý dodatek/milá tečka za celým příběhem Panství Downton. Maggie Smith je zase jednou totálně super (stejně jako zbytek castingu) a posledních 5 minut funguje jako regulérní dojíčka na emoce. Pořád to není ta nejvyšší liga a ani žádný výjimečný film, který se dá hodiny rozebírat, pořád ale dokáže zábavně bilancovat mezi žánry a vyhrát si s více jak tucty postav. A to taky není lehký úkol. Seriál rozhodně nebyl zostuzen. A vlastně mám aktuálně chuť si v nejbližší době dát celý seriál znovu...
avenis
avenis
7 963 bodů
10
Nezastírám, že jsem skalní fanynka celého seriálu a jako taková ani nemohu hodnotit film jinak než zcela dokonalý! Ale i kdybych jí nebyla, tato ryzí britská esence všeho krásného, starobylého, ryzího, správného a tak proklatě konzervativního, to musí potěšit duši každého, kdo má toto období rád. (26.9.2020)
evismaior
evismaior
4 254 bodů
7
Jako člověk, který ze seriálu viděl asi tak pět minut, nejsem úplná cílovka tohoto filmu, protože postavy pro mě nejsou starými známými, ke kterým se s nadšením vracím. Takže hodnotím spíš atmosféru, kdy film se točí kolem toho, že na Downtonu má někdy koncem 20. let 20. století přespat britský král a všichni se na to chystají. Je zábavné sledovat, jak mezi sebou soupeří šlechta (zejména střet postav, které ztvárnily Maggie Smith a Imelda Staunton, potěší každého fanouška Harryho Pottera a střetů profesorky McGonagallové a Dolores Umbridgeové) a ještě úsměvnější je koukat se na to, jak se předhánějí "poddaní". Už tak málem bojují o to, kdo donese lordstvu dopis, a teď se ještě dozví, že král si s sebou vozí vlastní personál od správcové přes komořího, kuchaře, garderobiérku, komorné, až po sluhy, kteří v livreji nosí jídlo na stůl. A to nelze nechat jen tak - a tak je záhy vymyšlen ďábelský plán, jak tyhle týpky odstavit a uvařit a naservírovat králi jídlo přímo z vlastních lidských i materiálních zdrojů. Což mi přišlo dost přitažené za vlasy, neboť mi přijde logické, že král byl alespoň tehdy zvyklý na nějaký standard a čekala bych, že se místní personál s tím prostě smíří. Ale zas o čem by pak byl ten film (jo tedy kromě povinné vsuvky na podporu LGBT komunity).
Nevka
Nevka
1 503 bodů
7.5
Člověk by to nečekal, ale ten film má skoro všechno. Krásné okolí, pěkný hudební motiv, povedené herecké výkony s dobře napsanými dialogy a vtipné slovní výměny mezi dvěma skupinami služebnictev, které se snaží "ty druhé" připravit o práci. Ale to není všechno! Ke všemu je tam královská rodina, zdánlivě rafinované atentáty na hlavu státu a dokonce gay zápletka, která obsahuje i jeden dobový gay klub. K všeobecné spokojenosti všech vrstev bodrého anglického lidu už tak chybí jen nějaký ten černoch a asiat... Zkušenost s původním seriálem nemám, takže nemůžu posoudit, jak moc se snaží Dowton Abbey jít s dobou, ale ono je to asi jedno. Snímek funguje dobře i bez předchozí znalostí (i když nějakou tu narážku možná nepochopíte úplně tak, jak byla v návaznosti na seriál myšlena) a na minimalistickém prostoru dokáže zaujmout "oko i duši". Postavy sice někdy spoléhají na velké množství náhod (unavený kuchař, zlodějka), ale ve finále to ani tak nevadí. Pocitově bych hodnotil někde mezi trojkou a čtyřkou, ale zvolím druhou možnost.