To Kapitola 2

64%

Komentáře a recenze 60

29 697 bodů
6.5
Od prvního dílu je to kvalitativní sešup. Stejná parta se po letech opět setká s monstrem.. no to není rozhodně nic překvapivého a na atmosféře je to znát. Tajemno je tatam, příběh je to obyčejný bez nadstavby, příšery nic moc a z Pennywisse nejde takový strach. Kladně hodnotím práci kamery a střih. Prolínání ze současnosti do minulosti a přechody mezi scénami jsou perfektní.
2
Na tohle není omluva ani vysvětlení, je to absurdně nadstřelená, nekonečně úmorná exhibice netalentovaného vypravěče. Je to moc drahé na to, aby to bylo alespoň směšné, a tak je to jen utrpení. Nechci se o tom rozepisovat. Chci to jen co nejrychleji zapomenout.
6
První díl těžil z té atmosféry dětství a o hrdiny se člověk fakt bál a fandil jim. To se s příhodem dospělých na scénu ztrácí, navíc se to prostě nemá díky té spoustě flashbacků jak pořádně rozjet. A navíc ta délka...Po prvním díle teda zklamání, každopádně budu na tuhle dvoudílnou adaptaci nakonec vzpomínat spíš v dobrém.
10
TO Kapitola 2 opět natočil chráněnec Guillerma Del Tora André Muschietti a snad se na mě nebudete zlobit, když řeknu, že tentokrát žák překonal svého učitele. To v čem Del Toro standardně selhává, tedy v tempu filmu, Muschietti dokonale umí. Muschietti vyděsí, pobaví a dokáže z herců dostat perfektní výkony. Navíc jeho monstra mě neskonale baví. To co dostal tentokrát na plátno je čirá fantazie a jako horrorový fanoušek oceňuji kreativní přístup k příšerám, který připomene jak klasické horrory tak přináší zbrusu nové nápady. Filmaři se tentokrát moc nepouštěli do nějakých specifik roku 2006 nebo 7. A to je vlastně docela dobře. Protože se soustředili na vyprávění pokračování příběhu, a to jinak než v jedničce. Dvojka je delší, výpravnější, estetičtější, vtipnější a přestože má vše, co se mi líbilo na jedničce, tak nabídne spoustu nečekaných zvratů a promyšlených fines. Hudba také funguje naprosto skvěle. Pro mě je tohle, stejně jako u jedničky, předčasný vánoční dárek a pro milovníky žánru naprosto povinný kousek k návštěvě kina. Oba díly To se bezesporu zapíší do historie žánru zlatým písmem. Bravo!
7
Vlastně až u druhého dílu se naplno projevilo, jak problematické je přetavit těch tisíc stran myšlenkově i časoprostorově mnohovrstevného románu do celovečerní filmové podoby. Jednička se chytře držela jen perspektivy dětské party a představila To jako ztělesnění přirozených strachů, které klíčí v duši každého zranitelného dítěte. Dvojka potřebovala znázornit, co si dospělé verze hrdinů z konfrontace s jejich dávnými démony odnesly, a přemostit jejich tehdejší motivace a vzpomínky do navazujících, úzce propojených charakterových skořápek. A nedělá to úplně špatně. Je to především vyprávění o návratech. Návratech do dětství, oživujících poztrácené vzpomínky (které musí aktéři v prostřední části doslova hledat), návratech ke kořenům svých povah a strachů, které nenáviděný klaun znovu ztělesňuje skrze až překvapivě dětskou perspektivu (proto ty kritizované CGI příšery), a návratech k dávným rituálům, jež mají zlo porazit, ale ve skutečnosti jsou jen záminkou k onomu jednoduchému návratu a vymanění se z jeho svárů, stejně jako ze svárů minulosti. A všechno tohle film zvládá postihnout, aniž by jeho výstavba urážela především znalce a milovníky předlohy, jelikož jejího ducha a vztahy mezi postavami se daří vystihnout relativně dobře. K proplétání minulosti a současnosti používá Muschietti nápadité plynulé přechody a konverzační roviny pravidelně prokládá tréninky v oblasti více či méně úrodné hororové půdy. Hlavní slabiny oproti knize (která je zkrátka nedostižná) pak spočívají především v tom, že zatímco v Kingově podání a na papíře to přepínání mezi tolika postavami čtenáře nevyčerpává a naopak stupňuje napětí a zásadní informovanost, zde se často upadá do repetitivnosti a stále se opakující digitální strašení po chvíli zcela ztrácí účinek. A to se pak projevuje i v dlouhém závěru, který plnou pozornost zkrátka soustavně udržet nedokáže. Ovšem s přihlédnutím k tomu, jak obsáhlou látku se scénárista s režisérem v tomto případě rozhodli ukočírovat, se výsledek nakonec vydařil. Některé hororové momenty jsou opravdu vydařené (třeba ten úvodní u mostu) a je škoda, že většinou se jede až moc přístupně a zábavně - tady se nemělo šetřit více reálným násilím, a když už je film mládeži nepřístupný, mohlo také někoho napadnout, aby si Jessica Chastain alespoň sundala ve finále podprsenku. Jako adaptace nadknihy každopádně solidní řemeslo, ale varuji předem - komu se moc nelíbila už jednička, tady zalíbení nehledejte už vůbec.
sabule
14 227 bodů
7
Jedničku jsem viděl a byl jsem z toho lehce rozpačitý,jelikož jsem to srovnával se starším zpracováním,které mám v oblibě,ale dvojka mě překvapila svojí temnou stránkou a velmi povedenými výkony hlavních protagonistů i temnějšího zla,které se opět vrátilo.
bayern
13 716 bodů
7
Po zhlédnutí jedničky jsem se velmi těšila,jak si režisér poradí s pokračováním a byla jsem mile překvapena,jelikož je to opravdu povedené a film má grády a jede na hladině tajemna a lekaček od začátku do konce.Pro někoho sice zbytečně dlouhé,ale já jsem si to v kině užila.
10
To bylo před 2 roky zjevením. Po levné, směšné a lehce odfláklé adaptaci (i přes super Tima Curryho) z roku 1990 se kniha Stephena Kinga před 2 lety konečně dočkala důstojného zpracování. Film naplněný sílou přátelství, lásky a důvěry, které skvěle pochopil myšlenku knihy a režisér Andy Muschietti vše zvládl na výbornou. Navíc jsme tu měli skvělého Billa Skarsgårda, nejsympatičtější dětské protagonisty za asi dekádu a fakt, že i když se kniha nekopíruje úplně přesně (fakt, že se pasáž s mladými dětmi odehrává v knize v roce 1958 a novější adaptace v roce 1989 je jen špička ledovce), podstata, myšlenka a duše knihy v téhle filmové adaptaci zachována byla. Kniha je ale pořád 1138 stránek dlouhá a tudíž se logicky nemohlo do filmové adaptace vejít všechno. A kniha se především dělí na dvě výrazně jiné pasáže: Tu pasáž kdy jsou Klub Smolařů ještě mladé děti a tu kde už Klub Smolařů dospěl, 27 let uplynulo a je čas si vyřídit účty s Pennywisem jednou provždy. A vzhledem k tomu, že byl To 1 megahit se dvojka mohla dočkat dvakrát většího rozpočtu se kterým si mohl režírující šikula Andy Muschietti pohrát a především obsazení dospělých tváří Klubu Smolařů. A už od části obsadit onen Klub Smolařů Muschietti nešlápl vedle. Potěší fakt, že film se občas z hlavní dějové roviny odehrávající se v roce 2016 vrátí zpátky do roku 1989 a předvede flashbacky, které více pomáhají k pochopení jednotlivých charakterů. Především je ale v těchto flashbacích vidět, že se někdo u castingu snažil a pokusil se aby dospělé tváře Klubu Smolařů vypadali jako ty mladé. Každá dospělá tvář vypadá jako svůj mladý protějšek. Takový Andy Bean vypadá jako vyspělý klon Wyatta Oleffa (Stan Uris), Jay Ryanovi zase divák snadno uvěří, že je to ten mladý roztomilý baculatý Jeremy Ray Taylor (Ben Hanscom). Především potěší fakt jak byl Bill Hader upravený aby vypadal jako dospělý Finn Wolfhard (Ritchie Tozier). Už tady bylo nakročeno k tomu aby se Andy Muschietti nenechal unést a natočil tak důstojný sequel, který zakončí Kingův slavný příběh. A to jsem neříkal jenom díky parádním trailerům, faktu, že film trvá 165 minut a tudíž studio Warner Bros. vkládá v režírujícího Muschiettiho plnou důvěru a především počátečním chválám ze všech stran jaká pecka to vlastně je. Ani ty první oficiální zpruzené reakce mě z očekávání na maximum nesundala. A já jsem rád, že jsem věřil až do samého konce, o to radši říkám/píšu, že se To Kapitola 2 povedla, důstojně zakončuje Kingův příběh a především se nedá tolik srovnávat s jedničkou ale spíš se společně s jedničkou dá označit jako (minimálně) 5-hodinový horrorový masterpiece. Jsem ale schopen pochopit pokud To Kapitola 2 nesedne každému. Na divácky vděčný film je ten film možná přece až příliš dlouhý a chápu, že ne každý vydrží, že je většina filmu zazděna povídáním si, budováním vztahů nebo oprašováním minulosti. Fakt, že film trvá 165 minut ale hraje do karet faktu, že se toho do Kapitoly 2 z původní předlohy vejde co nejvíce. To Kapitola 2 se ale opravdu nedá srovnávat s jedničkou. To Kapitola 1 má pořád takovou tu dětštější atmosféru, těží z faktu, že jsou hlavních protagonisté náctiletí a hrozbu v podobě klauna toužícím po jejich mase řeší tak trochu s rozumem sobě vlastním. Rozdíl mezi Kapitolou 1 a Kapitolou 2 je především vidět ve flashbacích, přičemž byla většina sice dotočena speciálně pro druhý film, některé z flasbacků jsou ale pouze vystřižené scény, které nebyli pro první film využity. Kapitola 2 si hraje s faktem, že hrdinové dospěli/vyzráli, na události z Kapitoly 1 až do začátku Kapitoly 2 zapomněli a teprve starý slib, že pokud se Pennywise vrátí, definitivně s ním skoncují je donutit se tak trochu vrátit do dětských let, oprášit svojí minulost a především zjistit jak konečně toho šaška zabít. Především s vizuálem si Andy Muschietti dokázal vyhrát i tentokrát, neměl jsem vůbec pocit, že by používal na 100% stejné postupy jako u prvního filmu. Je od začátku jasně vidět, že se režisérská ruka nemění a Muschietti tento projekt dohnal do finiše, rozhodně ale nepoužívá stejné postupy jako v rámci prvního filmu. Změnili se barvy, přístup k lekačkám i přístup k tomu jak v rámci Pennywiseovy moci funguje realita, zároveň je tam ale pořád vidět hlavní nastavení nastavené v Kapitole 1. A tím pádem jednoduše vzniká parádní sequel, který tomu prvnímu nedělá ostudu. Když jsme u těch barev a celkovému přístupu ke kameře..... Kameru k To Kapitola 2 dělal Checco Varese. U To Kapitoly 1 jí přitom měl na starost Jung-hoon Jung, kterého tak Varese nahradil. A nerad bych Junga ranil, ale Varesova práce s kamerou mi přišla ještě o ždibec lepší. Varese si v rámci Kapitoly 2 dokáže pohrát se stísněnými prostory, kamera vždy aktuální po plátně běžící monstrum zaměří tak aby byla vidět a především zde párkrát hodně hezky funguje i efekt otočení kamery o 100%. Jsem člověk, který by Jungovi za kameru k To Kapitole 1 postavil poličku, Varesovi bych ale možná aktuálně postavil i pomník. Hodně hezky se mimochodem stříhá. Je to vidět především v jedné z úvodních sekvencí kdy se stará banda svolává dohromady a my různě přeskakujeme z jednoho na druhého, máme pocit jako by jsme je už viděli (podoba těch herců je prostě neskutečná) a především se zde opět hraje s vizuálem, který mě u Muschiettiho zatím pořád neomrzel. Jestli tohle předvede i u sólovky Flashe, bude to jedna z nejlépe vypadajících komiksáren všech dob. Benjamin Wallfisch složil nový soundtrack a opět jako u jedničky lahodí uším. Navíc neomrzí ani když se poslouchá samostatně a dokáže občas nahnat i tu pravou husí kůži. A i to není dnes záruka, takže i Wallfischovi jdu hned stavět imaginární pomník. Možná samotný Pennywise nedostává zase tolik prostoru, ani fakt, že je čas trávený spíše s Klubem Smolařů ale vůbec nevadí. Právě naopak. Každý z nich je sympatický charakter, divák si těžko vybírá s kým chce trávit zrovna čas a především potěší fakt, že se více prostoru dočkávají postavy, které v Kapitole 1 zas tak výraznou roli neměli. Čímž se dostávám k tomu faktu, že i když byl Ritchie Tozier za mně v Kapitole 1 nejméně zajímavou postavou z Klubu Smolařů, tady se propašoval na zlatou pozici. Bill Hader je jako dospělý Ritchie totiž boží a i když je to především zábavná postava (živí se jako komik), Hader skvěle táhne i scény, které útočí spíše na emoce. Hader je v rámci To Kapitola 2 fakt na minimálně Oscarovou nominaci a doufám, že Hader se brzy dočká více podobně zajímavých rolí. James McAvoy je jako vždycky sympaťák a jako dospělý Bill na mně fungoval. I u Billa je vidět nějaký pokrok a změna, pořád je to ale starý dobrý koktající Bill. McAvoy jinak dokáže neskutečně uhrát konflikt, který Billa žere už od Kapitoly 1 a dokáže ho dovést do uspokojivého závěru. S hlavním hrdinou se musí pracovat pořádně a To Kapitola 2 to zvládla. Všichni jsou ale super. Jessica Chastain, Jay Ryan, James Ransome (dospělý Eddie), Andy Bean (dospělý Stan AKA další super klon) nebo Isaiah Mustafa, ten legendární pán z reklamy na Old Spice. Jinak prostě nemůžu vynachválit Bila Skarsgårda. Skarsgård je totiž ideální ztělesnění tančícího klauna Pennywise. Dokáže být děsivý, znepokojivý a nelidský, zároveň ale skvěle zvládá i toho druhého Pennywise. Tedy toho hodného, roztomilého a přátelského. Skarsgård se do role Pennywise ztělesnil a úplně chápu, že pro něj nebylo příjemné se do tak komplikované postavy vcítit, na druhou stranu mu ale za to děkuju. Lepšího Pennwise si nedovedu představit. A především si To Kapitola 2 opět skvěle hraje se sílou víry. Víra v překonání zla, síla přátelství, síla lásky, síla výborně strávených společných okamžiků.... Podstata celého románu Stephena Kigna je i tady. Neobešlo se to bez kompropisů a některé postavy nebo podzápletky museli zcela zmizet, finální výsledek ale rozhodně stojí za to a nedovedu si ho představit líp. A i konec, který je výrazně změněn a chápu, že opět nesedne všem (má ovšem ono nezpochybnitelné kouzlo v tom jak celý Pennywiseův charakter funguje), rozhodně ale funguje jako důstojné zakončení pětihodinové horrorové pecky. 165 minut dlouhý horror, který si ovšem udělá čas i na rozpracování charakterů a tomu aby vám na postavách záleželo. Dětští herci se dočkali svých skvělých dospělých verzí, Skarsgård je zase jednou slizkej jako prase a Hader předvádí jeden z nejlepších hereckých výkonů tohohle roku. Horror, který dokáže prodat humor, děs i emoce a chytře je celkem věrný předloze. Andy Muschiettimu děkuji a doufám, že příběh Pennywise je již ukončen a prequelů nebo nedej bože sequelů se nedočkáme. To Kapitola 2 totiž nabízí sladkou a kolotočově emotivní tečku za celým příběhem z Derry, který by bylo škoda znova otevírat.... PS: Potěší nejenom horrorové odkazy ale i jedno cameo, které jsem vůbec nečekal
9 025 bodů
7.5
První To bylo velkým zjevením a velmi vydařenou žánrovkou, která dokázala strhnout perfektní atmosférou 80. let a partou mladých herců. Druhý díl už tenhle atmosférický efekt poztrácí, ale dokáže to nahradit velmi chytrými snovými útoky Pennywise, které jsou velmi originální a pokaždé úplně jiné. Problém nastává v samotné struktuře, neboť je postav až moc a film se chce zavděčit všem, což stopáž nejednou lehce natáhne. Naštěstí si toho je Muschietti vědom a servíruje jednu vizuální bombu za druhou, takže o nudu rozhodně nouze není. Jen už to nepůsobí tak svěžím dojmem, jako díl první, ale rozhodně nejde o nic, co by působilo křečovitě a dlouze (těch 169 minut uletí jako balónek :) ). PS: 5 % za výborné odkazy.
8 589 bodů
0
TO je úžasně propracovaná kniha. Tyto dvě adaptace jsou však otřesný. Velkorozpočtovej výplach, kterej uspokojí jen debily. Druhá kapitola očividně míň, než ta první, protože je na debily příliš táhlá. Dvojka má totiž otřesnou skladbu příběhu. Celou prostřední hodinu filmu se opakuje toto schéma: postava někam přijde, má flashback do minulosti a pak na ní vyskočí To. Kvalita těchto pasáží značně kolísá. Některé fungují, ale většina stojí za hovno, protože jsou blbě působícím digibordelem. Nemluvě o tom, že takto tvůrci dohánějí nedostatky prvního dílu. Těmi jsou postavy a jejich vzájemné vztahy. Film zdržuje tím, co se mělo řešit v prvním dílu. Samozřejmě to dohnat nejde a i kdyby měli ponětí, jak na to (což zjevně nemaj) tak by to zde nefungovalo. Proto i kdyby zde fungovaly všechny scény s Pennywisem (což nefungují), nikdy by ten film nemohl fungovat jako celek, protože postavy, na jejichž přátelství a charakteru mají stát, jsou otřesně plytké. Muschietti adaptace po předloze jenom šlape. Tvůrcům se nepodařilo vystihnout ducha knihy a zadaptovat její působivý příběh. Navíc pochybuji, že by díky filmům lidi měli chuť přečíst si předlohu. Asi budou mít pocit, že už to znaj a tak přece nebudou číst 1100 stran, kord když to za to asi ani nestojí. Tenhleten souběh unylých digi-atraktcí zaslouží pochcat. Muschiettiho TO je otřesné už od začátku. Jedna z nejhorších adaptací, kterou jsem kdy viděl. Mrzí o to víc, že vím, jak by to ideálně mohlo vypadat.