Dukla 61

81%

Komentáře a recenze 29

29 851 bodů
9.5
Bohudík, že to s naší kinematografií ještě není tak zlé, jak to někdy vypadá. Takovýto kousek se ale podaří natočit v čím dál tím větších odstupech. Tohle je naprostá paráda. Takhle realisticky už na mě dlouho žádný snímek nezapůsobil. Klobouk dolů před Marthou Issouvou, která zahrála ze všech nejlépe, ale i další herci byli dobří.
6
Je to velmi konzervativní, přímočarý film, který za prvních deset minut stihne použít všechny expoziční klišé, co jsou, a ve stejném duchu pokračuje. Neschopnost najít pro situaci unikátní řešení vyplývající ze specifik námětu a místo toho volení nejtypičtějších postupů je tu všudypřítomná. Ale nakonec asi i díky tomu ten film na základní rovině funguje a zjevně svou zprůměrovanou kvalitou oslovuje velké množství diváků, což je nakonec vždy to jediné, o co Česká televize usiluje. Jasně - mohlo by to být syrovější, mohlo by to odhodit rodinnou linku, mohlo by to udělat hodně věcí, aby z toho nebyl jen film dobrý na ČT - ale to se nikomu nechtělo. Další fádní spotřební zboží, jehož bezobsažnost je nakonec nejintenzivnějším dojmem. Nejsem naladěný na notu "Buďme rádi, že to vzniklo." Naopak - že vzniká tahle imitace kvality pro nenáročné publikum je důvodem, proč Česká televize coby producent a koproducent táhne kvalitu tuzemské tvorby kontinuálně dolů. 55 %.
8
Po prvním dílu převládá spíš menší zklamání. Vizuálně sice hodně příjemná podívaná (ta dobovost z toho úplně čiší) a scény pod zemí pokaždé parádní. Naopak situace v baru anebo i v bytě dost nepřesvědčivé a nepravděpodobné. Navíc snaha o ostravský akcent u pražských herců působí prostě dost komicky._Druhý díl jede od začátku v hodně svižném tempu, navíc je ještě o nějakou tu minutku kratší. Vzhledem k tomu, že jsem si o katastrofě nic nezjišťoval, to na mě asi mělo silnější dopad, než jsem čekal. Každopádně další hodně silný ČT zářez.
8.5
Ukázka toho, co všechno je na komunismu špatně, jak lidi rudochy nezajímají a normy, frčky a navoněný prd mají větší váhu, než lidský život. K havířům chovám odpor, jejich arogance podpořená zparchantělým minulým režimem mi velmi vadí, tak se Ondříčkovi podařilo zachytit zajímavé charaktery a vnést do nich trochu citu, který ve scénáři trošku chyběl. Závěrečné obrazy mě pak po sledování celého filmu silně rozladily. Po většinu filmového času ovšem tahle dvoudílná adaptace slušně funguje a ČT dala na chvíli zapomenout na nedělní průšvih s Blaníkem.
sabule
14 227 bodů
9
Po dlouhé době hodně povedený a surový pohled do neblahých českých dějin o kterých mnozí součastníci nemají ani páru.Povedlo se opravdu všechno a i výběr herců byl zdařilí a zcela zapadl do atmosféry té doby.Jen málokdo si dovede představit co se asi za komunistů v tak těžké dřině honilo lidem hlavou.
bayern
13 716 bodů
9
Drsný příběh z období,kdy nám neochvějně vládly komunističtí pohlaváři se řadí mezi to nejlepší co bylo v současnosti natočeno.Zdařilý výběr hereckého obsazení a hlavně přímí pohled na události,které se stali a spojovali tu těžkou a nepředstavitelnou dřinu,která stála mnohé to nejcennější - život!
9 318 bodů
8
1. část - Výborně odvedená práce s havíři! Perfektní "kulisy" dolů. Třešničkou je už jen excelující Taclík, avšak podkopává to nosná linka s synem, který si udělal malé dítě. Bohužel pokud nejsme v dolech, tak to nemá šťávu! Jakože " učení, jak se vede domácnost"?! 2. část - Tak tentokrát mi to mnohokrát připomnělo seriál Černobyl.. Dramatičtější, emotivnější a daleko více strhující atmosféra a příběh. První část se trošku vleče, ale pak se to dobře rozjede. Ondříček se úplně odklonil od svých žánrů a ponořil se několik metrů pod zem do dolů. Výborná práce s herci, kteří museli mluvit s tím ostravským nářečím. Ale v pohodě se to dalo udělat o polovinu kratší.. 1. část - 70%, 2. část - 80% = celkově 75%
limeta
limeta
5 179 bodů
10
Bravo! Příběh důlní katastrofy se skvělým obsazením a vynikajícími hereckými výkony. Martha Issová mě úplně posadila, jak je bravurní v roli haviřske roby. Ztvárňuje hrdost, noblesu, zkušenost, mateřskou lásku a pouhým pohledem dokáže vyjádřit úplně všechno. Je přirozená a uvěřitelná v roli matky 4 dětí a zralé ženy. Scénář je vystavěn poutavě navzdory tomu, že dějovou linku vzhledem ke skutečným událostem předem známe. Za dokonalou atmosféru bych dala i víc než 100%, člověk úplně cítí, že komunistický režim dělal z havířů šlechtu mezi dělnickou třídou. Je to smutné, autentické a vkusné.
Martrix
Martrix
2 449 bodů
9
Líbí se mi, že Dukla 61 není jen o katastrofě, ale je především o lidech. A také že nejde o další z hromady filmů o temném komunismu, ale spíš o historickou sondu. Navíc z prostředí, které je i dnes poměrně neprofláknuté a tím i atraktivní. A to platí jak o práci horníků, tak o lidech, kteří v hornických městech žili. Díky skvělým hereckým výkonům se Ondříčkovi povedlo natočit věrohodný příběh, který nespoléhá jen na tragédii, která se odehrála. Rovným dílem je to i slušně zvládnuté rodinné drama. Co ale oceňuji nejvíc je, že se nepouští do kázání a ukazování prstem, kdo za to může (ani postava ředitele honinormy nebyla černobílá...taková prostě byla doba). Dokonce se mu podařilo vyhnout i patetickým výlevům a tlačení na pilu ve snaze diváky dojmout. Je to napsané i natočené s citem. Až se mi chce napsat, že je to poctivý film, který na skutečných událostech neparazituje a nepřekrucuje je (třeba jako Šarlatán), ale naopak je využívá s pokorou a úctou. Po dlouhé době můžu dát novodobému českému filmu vyšší hodnocení a mám z toho vysloveně radost. PS: zahraniční diváci jsou tady rozhodně ve výhodě. Rozuměl jsem všemu, bo sem byl na vojně ze synkama z Ostravy, ale občas to bylo fakt na titulky :-)
stantheman
stantheman
2 399 bodů
8
Ondříček jako režisér nezklamal . skvěle obsazené až asi na A.Formanovou jako Janu/lehce mimo/...jinak pecka ...Taclík , Issová trefa do černého...výborný scénář , skvělé dialogy . Česká televize se snaží a díky za to. Konečně se chopil někdo tohoto tématu a že je z čeho čerpat . Pracoval jsem v 70tých letech na tomto dole a moc se o tom nemluvilo. život horníků nebyl žádné pozlátko i když si vydělali na tu dobu celkem dost a byli protěžováni jen do chvíle kdy jim zdraví stačilo. Takže nebylo co závidět Pokud jde o místní nářečí , to jsem ve filmu prakticky nezaznamenal , ale tohle ječ možno odpustit tvůrcům . V té době pracovalo na šachtách spousta lidí kteří nebyli zdejší. Byli z celého Slezka , Moravy , Slovenska a Čech. Díky za tenhle počin.