Čistě technicky lze ocenit kameru, pestrou typologii aktérů a účinnou muziku, byť třeba Rolling Stones by mohli tvůrce za využití motivu Angie žalovat. Otázkou nicméně zůstává, koho chce Climax oslnit. Pokud by hledal upocené alibi ve školometském varování „Milé děti, neberte drogy“, na to už je po osmnáctém roce pozdě.
Komentáře a recenze 33
Pokud znáte předchozí Noého filmy, tak je Climax značně předvídatelný. Nedá se říct, že natočil bůhvíjak skvělé dílo, ale je nutno uznat, že si vybral téma, které se pro jeho audiovizuální styl velmi dobře hodí.
Je s údivom, že Noé ako provokáter v novej snímke pôsobí možno menej explicitne (v porovnaní s jeho predchádzajúcimi filmami) a buduje tak pocit nepríjemnosti viac psychologicky, kde si dopomáha už spomenutými, pre neho typickými formálnymi postupmi. I keď... treba ochutnať.
Koneckonců to ale ani pro diváka nemusí být nutně podstatné, protože film má ambici ho vcucnout a rozemlít jako své postavy. Takže pozor na očekávání. Možná jste o Climaxu také slyšeli samá skandální slova. Na Noého poměry je ale Climax vlastně poměrně zdrženlivý. Šokuje je spíše svou pověstí, která ho předchází, než tím, co by ukazoval.
Po tomto filmu začínáte pochybovat nad autorovou adekvátností, o čemž jsme pochybovali i u jeho předchozích filmů. Gaspar Noé je výborný psycholog – ukáže vám ta nejtajemnější lidská zákoutí, kterým se neodvážný divák raději vyhne.
Je mnoho miest, kde by som na Climaxe našiel nedostatky, avšak nevidím v tom nejaký zmysel. Ako som písal na úvod, Noé divákov polarizuje a buď ho zbožňujete, alebo neznášate. Climax opäť ohuruje formou, avšak to už možno ani zarytým fanúšikom úplne nestačí, keďže neprichádza s ničím novým.
Gaspar Noé tomuto peklu umí vtisknout natolik podmanivou audiovizuální podobu, že mu odpustíte, že vás do něj zavedl. Protože ten zážitek z něj je podobně lákavý a současně nebezpečný jako ta sangria, co stojí na stole před začátkem party. Po zhlédnutí filmu už byste si ji asi nedali.
Noé míchá sangríi na míru a servíruje ji v podobě podmanivého, kinetického a progresivního uměleckého filmu, jemuž lze ledacos vytýkat, ovšem důvodů, proč jej obdivovat, je podstatně víc.