Bratři Lumièrové

82%

Komentáře a recenze 10

9
Je úžasné, že se povedlo celý dokument koncipovat tak, aby kromě cinefilů zaujal stejnou měrou i úplně všedního diváka. Okey, všichni do jednoho určitě ve 108 statických záběrech zalíbení nenajdou, ale přesto smekám před Frémauxem, který si dal tu práci a vdechl těm úplně nejklasičtějším dílům kinematografie takhle nový dobrodružný nádech a pocit radosti z objevování prvních krůčků dnes nejvlivnějšího globálního média. A potitulková sekvence je lepší než všechny od Marvelu. :D
kknk2
kknk2
2 949 bodů
8
Každý ví, že dnes můžeme sledovat filmy díky bratrům Lumièrům, kteří vynalezli kinematograf. Ale na jaké filmy chodili jejich diváci? Montáž 108 dobových snímků zachycuje všechno důležité: většina filmů trvá jen 50 sekund; každý je jako okno do minulosti – malebné a svědčící o tehdejších poměrech. Podobají se živým obrazům či impresionistickým dílům – spíše lyrické, avšak s pohybem. Pečlivě postavené scény oplývají dokonalou kompozicí a hloubkou. Vypravěč představuje dílo Augusta a Louise Lumièrových s citem, stejně tak zmiňuje reakce společnosti. Pro mě tento dokument představuje krásu filmu.
Volpe
Volpe
1 736 bodů
10
Jako ze samého počátku, kdy se film teprve dostával do povědomí lidí. Technika tehdy nedovolovala, aby snímek trval déle jak minutu, a tak promítači sestavovali z krátkometrážních filmů tematické programy a oživovaly je hudbou či nápaditým komentářem. Přesně v tomto duchu vzal Frémaux 108 krátkých filmů z katalogu bratří Lumièrů a vytvořil z nich 11 tematických bloků, ve kterých se (s jeho osobním komentářem a stále stejným hudebním doprovodem) dostaneme od vtipných grotesek, přes komplikovanější inscenace, až k pomyslnému vrcholu představení. Občas je až s podivem, že již tehdy přišli s metodami – především v inscenaci mizanscény – které se standardně začali objevovat ve filmu až mnohem později a řídí se jimi tvůrci dodnes. Lumièři možná nebyli první, kdo přišel s filmem, ale jako první ho dokázali technicky i kvalitativně inovovat tak, že se mohl konečně masově rozšířit do celého světa, a to byl ten pravý první krok dobrodružství kinematografie. Střihový dokument, který by měl vidět snad každý skutečný cinefil.
Lukreczia
Lukreczia
784 bodů