Proč Spielberg natočil West Side Story znovu, když do původní verze nijak zásadně nezasahoval, neaktualizoval ji, nechtěl ji přizpůsobit mladší generaci? Ano, je tu stále aktuální téma rasismu, navíc se tu zlehka brnká na strunu genderové vyváženosti. Chtěl režisér potěšit milovníky klasiky? Ti se na ni mohou kdykoliv podívat, navíc ve srovnání s ní Spielbergova novota nikdy nebude mít navrch. On sám ji prý také bezmezně miluje, čili se nabízí vysvětlení, že si nové zpracování West Side Story natočil hlavně pro svou potěchu. To by vysvětlovalo, proč je tak okatě zahleděné samo do sebe.
Komentáře a recenze 18
Spielbergovo West Side Story je dle očekávání velkolepou podívanou, která je audiovizuálně vysoce precizní. Zatímco u WSS z roku 1961 se chvilkami nešlo úplně ubránit pocitu, že některé momenty zavánějí studiovou kulisovostí odkazující k divadelní předloze, zde díky další parádní práci fenomenálního oscarového kameramana (a jednoho z dvorních Spielbergových spolupracovníků) Janusze Kamińského a špičkové výpravě budete mít po celou stopáž dojem dokonalé evokace doby a místa. Výtečně nasnímaná jsou i veškerá velká taneční čísla, která mají oku lahodící choreografii a hýří krásnými barvami.
Verzi z roku 1961 bych ohodnotil deseti body. A jak počin od Spielberga? Taky jednoznačnou desítkou. Pokud máte alespoň trochu rádi hudbu, filmy a nadčasové romantické příběhy, tak tohle je ten snímek, který zkrátka musíte vidět. Za mě neskutečné překvapení a naděje, že i nadcházející remaky mají šanci zazářit.
Retro styl je ve Spielbergově podání výraznější v kostýmech i rekvizitách tehdejší doby, barvy silněji vyjadřují emoce, vyprávění je energičtější. Jakmile zazní úvodní pískot a po něm strhující tanec newyorskými ulicemi, divák se jen spokojeně zavrtí, usadí, a ví, že ho čeká mimořádná podívaná. O Bernsteinově hudbě, kterou aranžoval David Newman, s písněmi María, America či Tonight (ano, při balkonové scéně), nemluvě.
Filmová klasika dostala velmi povedený moderní kabát. Ale pozor, West Side Story Stevena Spielberga zachovává reálie, nesnaží se modernizovat. Vzal původní příběh a natočil ho znovu. V původních kolejích ovšem s možnostmi současné techniky. A když k tomu ještě přidáte fascinující filmové vyprávění kameramana Janusze Kaminskiho a geniální hudbu Leonarda Bernsteina, je jasné, že tohle prostě chytí za srdce.
Spielbergova verze muzikálu West Side Story se zase tolik neliší od své padesát let staré sestry. Čas ale prospěl nejen tématu, které je i dnes stále aktuální, řeší genderovou vyváženost a rasové nepokoje. Muzikál je natočen velice moderně, stylově a energicky a od první luskací scény v podstatě nezvolní tempo.
Původní dílo upgradoval jak obrazově, tak z hlediska korektnosti, ale dílo si stále zachovává své kouzlo. Výborně zvolení herci předvádí ve všech oblastech fantastické výkony, které divákům jednoduše seberou dech. Vyprávění má svižné tempo a navzdory dlouhé stopáži a nepříliš složitému ději snímek uteče neskutečně rychle. West Side Story zkrátka nadchne jak příznivce původní verze, tak mladou generaci, která ji vůbec nezná. Podobných filmů s takto strhující atmosférou by mělo vznikat mnohem více.
Spielberg a Kamiński spolu vytvořili audiovizuálně obsahově i obrazově silný zážitek, který má skvělé obsazení, famózní hudební čísla, dechberoucí vizuální zpracování a především nadále výtečného audiovizuálního vypravěče Spielberga za kamerou. Kvalitami se nové West Side Story může zcela rovnat verzi z roku 1961, pozici jednoho z nejlepších filmů roku a jednoho z nejsilnějších kandidátů na Oscara mu asi už nic jen tak nesebere......