Jack staví dům

67%

Komentáře a recenze 31

Dle počtu bodů
Brenan88
Brenan88
47 089 bodů
8
Tak jsem to s Trierem ještě jednou zkusil a světe div se ono to klaplo. Až se cítím trochu divně,že se mi líbila taková povrchní a nabubřelá oslava násilí,která svou prostoduchost maskuje snahou o nějakou uměleckou hloubku. Nebýt tady těch rádoby intelektuálních a uměleckých scén,tak by byl film o hodinu kratší. Otázka z ní, byl by stále tak dobrý? NEBYL. Tohle všechno dělá z Jacka to čím vlastně je. Ať na tento film máte jakýkoliv názor,tak máte v podstatě pravdu. Je totiž natolik kontroverzní,že se nemůže líbit všem. Jedna věc se nedá Trierovi odepřít, opět natočil něco mimořádně originálního a něco co tu rozhodně ještě nebylo. Tahle sonda do duše sériové vraha je místy překvapivě vtipná. Opět musím zdůraznit,že humor nebude sedět každému. Je totiž velmi specifická a černý,takže očekávejte něco ve stylu peněženky z uřezaných prsou,mrtvolu přivázanou k jedoucímu autu,nebo vytvoření děsivé sochy z mrtvého chlapce. Celou tuhle brutalitu Trier obhajuje doprovodným mluveným slovem,který vždy na daný okamžik přináší dva úhly pohledu. Co se týče samotného Jacka,tak toho geniálně ztvárnil Dillon. Sám o sobě vypadá jako psychopat,takže měl práci trochu ulehčenou. Z ostatních herců zde nevyniká nikdo,protože jsou jen do počtu. Tohle je show jednoho muže. První cca dvě hodiny byly naprosto skvělé,ale s blížícím se koncem se Trier utrhl a nabízí nám sice vizuálně zajímavou podívanou,ale jinak naprosto zbytečnou. Celou dobu se to drží v" reálné" rovině,tak nechápu ten zbytečně umělecký do sebe zahleděný konec. Akorát mi to zkazilo zážitek z celého filmu. Pokud to měla být pocta Božské komedii, tak to beru, ale stejně to bylo zbytečný. Někde jsem četl,že lidé znechucením odcházeli během promítání z kina. Nemyslím,že jsem nějaký asociál a necita,ale nebylo zde nic tak šokující,nebo hrozného,že bych musel odvracet zrak,nebo bych měl nutkání odejít z kina. Na druhou stranu jak se říká - špatná reklama,taky reklama.
xxmartinxx
xxmartinxx
22 280 bodů
8
Celkem generické dvě a půl hodiny s Larsem von Trierem - ale není to nakonec to, na co jsme přišli? Von Trier bez ustání staví svůj ideální dům, aby ho ve chvíli, kdy začne mít pevnější obrysy, ihned zbořil a začal od začátku. Nesnesitelné doslovné dialogy evokují maniakálního egomaniaka tvořícího své dokonalé dílo na základě banálních pudů - Jack na jednu stranu lidsky reaguje v některých anekdotách způsobem, s jakým se bude každý identifikovat (utnutí otravné Umy), tím spíš je ale celkový obraz nelidský. Ze židle už Lars rozhodne nezvedne, protože nakonec dodává právě to, co se dalo čekat - ale během stopáže jsem se prakticky nenudil a občas se i zasmál.
hanys_
hanys_
18 771 bodů
6
Von Trier rozhodně netočí mainstream. V rukou kohokoliv jiného by tohle byl jen černohumorný thriller, takhle ovšem vzniklo zase něco jiného a rozhozně osobitého. Přiznám se ale bez mučení, že mě ty různé kulturní vsuvky dost s.aly. Matt Dillon v životní formě.
lamps
lamps
15 156 bodů
6.5
Navzdory přitomnému násilí se jedná o jeden z těch všeobecně přístupnějších Trierových filmů, protože symboliku a polemiku v něm nahrazuje pragmatismus a černý humor. Ale přesto moc nevím, co si z toho mám odnést. Díky artovému přístupu totiž dochází ke stylizaci násilí, které je přitom docela brutálně prováděno i na dětech, a úplným navázáním pouze na psychiku a myšlenkové pochody vraždícího magora se pro mě Jack stává jen dráždivou, wannabe intelektuální pózou. A co na tom, že občas je to zábavné a koncept vyprávění ve finále zmáklý, když nemám takřka jediný podnět, abych si tenhle příběh subjektivně užíval a vžil se do něj. Možná je to geniální testament současné společnosti, což se ukáže až časem, ale mně osobně to pořád zas tak zlé na tom světě nepřijde. V součtu jsem se hlavně díky brilantnímu Dillonovi a řadě super dílčích nápadů nenudil, jen mě to prostě minulo obloukem..
filmfanouch6
filmfanouch6
12 644 bodů
8
Šílenec nebo geniální provokáter? Takovouto otázku si snad každý filmový divák pokládá u filmového režiséra Larse von Triera. Jeho novinka Jack staví dům na tom nic nemění, jelikož kontroverze film obklopily již na festivalu v Cannes, A jako ve všech von Trierových případech se najde skupina diváků, které Jack staví dům vonět nebude a druhá, která ho bude milovat. Do jaké patřím já? Já bych řekl, že ani do jedné a spíše se přikláním do skupiny nějak mezi. Jack staví dům je totiž něco mezi totálním filmovým odpadem a zároveň mistrovským dílem a jeden z nejzajímavějších filmů co byl za poslední měsíce vidět. Osobně jsem člověk, který obě von Trierovy Nynfomanky nenávidí a byli do Jacka jedinými filmy, které jsem od von Triera viděl. Bylo mi jasný, že je to slušný řemeslník, Nynfomanky (především 2. část) mi ale hrubě neseděli. Tady mám ale z von Trierovy novinky opravdu radost. Jedná se pravděpodobně o nejdepresivnější a zároveň nejdrsnější film roku. Von Trier totiž sice vypráví příběh sériového vraha, do jeho příběhu ale vloží spoustu jiných témat a a odkazů a především předvede svůj nekonvenční pohled na svět. Jack staví dům je postavený na narážkách a podobenství, něco ve stylu Arafonskyho Matky!, akorát nikdy netlačí příliš moc na pilu. Například to, že Bruno Ganz (Adolf Hitler z Pádu třetí říše) hraje básníka Vergilia dojde samo od sebe jen málokomu. Von Trier ale zároveň potvrzuje status provokatéra, který scény schválně natáčí tak aby diváka co nejvíc šokoval a dostával co nejvíc šokovanější reakce. Von Trier se nebojí detailních záběrů na střílení hlav malých dětí, nebojí se uřezávání dámských poprsí a nebojí se detailních záběrů na rozsekané mrtvoly. Von Trier ale toto vše koná schválně aby mohl diváka do extrému vytočit a vybrat si jestli se mu to nelíbí nebo v duši cítí blaženost. Někomu se tento styl může líbit, někomu ne, vyberte si! Jack staví dům mi občas připomínal divadelní hru, jelikož spočívá v tom, že se skládá z 5 nejoblíbenějších Jackových vražd (na krku jich má doopravdy o hodně více, konkrétně zmíní číslo kolem 60) a v každé oblíbeně vraždě dojde k tomu, že si Jack nejdřív s obětí povídá (aniž by dotyčná osoba věděla, že je budoucí obětí) a teprve poté dojde k brutální vraždě. Ty dialogy nejsou vůbec nudné a i když po pár minutách omrzí a člověk už čeká až se film trochu pohne dopředu, nějak výrazně mu to nevadí. Von Trier do role Jacka obsadil Matta Dillona, pro kterého pravděpodobně půjde o životní roli a je otázka jak se mu to zalíbí. Bruno Gatz v roli Vergilia zaujme a má pořád velké charizma a mihnou se i Uma Thurman a Riley Keough, které hraje zajímavou postavu, která z plátna možná zmizí až příliš rychle. Jack především zvýrazňuje vraždy žen a do jisté míry jsem to chápal jako odkaz na to, že jde o novodobého Jacka Rozparovače. Tato moje teorie se ale rychle rozplynula poté co Jack několikrát zdůrazní, že zabil i muže a nezůstane jenom u slov. Pořád je to ale von Trier a jeho styl prostě nikdo nemůže být stoprocentně rád. Když Jack vypráví, že my lidé nejsme ochotni uznat ikony, které vytváří výjimečné umění objeví se několik záběrů na Adolfa Hitlera a jestli to von Trier myslí vážně tak fakt nevím. Mimochodem, když Jack vypráví o o smyslu současného umění, objeví se záběry z předchozích von Trierovy filmy včetně Nymfomanek a i když u nich asi budu občas vysoce trpět, měl bych je pravděpodobně dohnat. Problémem je také délka, protože film nedokáže být zábavný celých 155 minut (!!!!). Řeči tom jak je ve filmu revoluční, šokující brutalita jsou taky úplně mimo, protože i když je násilí v Jack staví dům hodně, překvapivě není tak brutální jak jsem čekal a největší WTF asi zůstává uřezávání poprsí. Na jednu stranu odpad, na druhou stranu totální masterpiece, který by měl člověk vidět určitě. Celkové hodnocení za 4/5 ale spíše se jedná o 3+. Von Trier ale dokázal prodat i závěr a kdyby se v jeho současných 62 letech jednalo o poslední film, myslím, že by se jednalo o stylovou rozlučku. Nemám pocit, že bych Jacka staví dům potřeboval nutně vidět znova, rozhodně ale nelituji jeho sledování a jsem mile překvapen. A mám pocit, že Quentin Tarantino bude mít po zhlédnutí filmu radost.
headhunter
headhunter
10 287 bodů
10
Ten Lars je ale fakt pako, ale boží pako. Film mi sedl.
Klajnik
Klajnik
8 590 bodů
10
Jistě se jedná o divácky přívětivější film, než je třeba Trierova Nymfomanka, protože zde je patrný humoristický aspekt a já se při některých scénách vyloženě smál. To se stává jen zřídka, páč vytříbený smysl pro humor moc tvůrců nemá a filmy, které se běžně řadí jako komedie považuji za infantilní a afektované. Jack je dlouhý film, ale nenudí ani chvilku, přestože některé pasáže mají poměrně dlouhé trvání. Vůbec to ale nevadí, páč film je tak "šťavnatý", tak neobvyklý a plný. Lidi tomu dávají sežrat, že je to pouhá provokace a dle mého to provokace opravdu je. Jelikož však Lars von Trier vládne ostrocitem, tak je schopen provokovat takovým vkusným a vytříbeným způsobem, že by to můžu jen žrát z ruky. Je to amorální film, ano, ale já si rád poslechnu egocentrického, vyšinutého sériového vraha pokoušejícího se obhájit si své zločinné jednání tím, že mu přisuzuje pozitivní hodnotu na poli estetiky. Považuje vraždy, které vykonal, za umělecká díla. To vůbec není prvoplánové. Je to zvláštní až unikátní koncept i film. Rozhodně neobvyklé, nihilistické i groteskní. Zkrátka solidní umělecké dílo, které svou výstavbou a náplní dialogů dokáže intelektuálně stimulovat a já jsem v neutuchající záplavě generičnosti vděčný za každé dílo, které dokáže být jak zábavné tak i hodnotné. Můj otec říkal, že se při sledování cítil občas poněkud provinile a dává jen smysl, že takový film nebude přístupný širší skupině lidí, ale to je jenom dobře.
evismaior
evismaior
4 254 bodů
7
Jak si na Triera až dost nekriticky potrpím, tak tentokrát se mi příliš do noty netrefil. Ten film funguje docela slušně v těch jeho typických rejžovských jednotlivostech, ale sotva jsem začala vnímat víc než minutu trvající přesahy a souvislosti, převládal pocit roztříštěnosti a dokonce nudy, což bych vzhledem k tomu, co se na plátně odehrávalo a kdo to natočil, nepovažovala za možné. Matt Dillon hraje roli sériového vraha slušně, což o to, potkat ho v noci v parku bych fakt nechtěla. Problém je, že tomu filmu až na pár výjimek chybí konflikt - ať už v příběhu nebo v duši hlavního hrdiny. Jasně, odehrávají se tam vraždy, co už by měl být větší konflikt než tohle? Jenže když jsou oběťmi samé doslova vypatlané hlupačky, které jsou i podle diváka na ránu už od prvního záběru (a sám Jack to ve vyprávění svému průvodci do podsvětí Vergovi přiznává), tak jejich vražda nepůsobí zrovna dvakrát záživně (achjo, kam se poděly Trierovy silné, bezchybně napsané ženské hrdinky, kvůli kterým ho tak obdivuju?). A když protivníky jsou natvrdlí policajti (a i to Jack přizná, čímž Trier tenhle fakt jakoby ospravedlňuje), tak ani z toho se drama nevykřeše. A konečně konflikt není ani v samotném Jackovi - občas sice přijde na přetřes problém s výběrem materiálu na vysněný dům (a divákovi je okamžitě jasné, kam tohle povede, ono vůbec vlastně všechno v tomhle filmu je úporně předvídatelné) nebo nadmíru vtipně podaná potíž s obsesivně kompulzivní poruchou, jenže i ta postupem času odezní a Jack je natolik bohorovný ve svém konání, že to prostě působí mdle - a plakáty na tenhle film zobrazující hlavní postavy sdrátované do roztodivných pozic byly přitom tak lákavé! Jack za deset let neprojde žádným znatelným vývojem, jen si tak vrší mrtvolky v mrazáku a tak se divák může občas jen potěšit dokumentární vložkou o německých bombardérech, sekáčích louky či způsobech zrání vína. Závěrečný sestup do podsvětí a zviditelnění postavy Bruno Ganze mě naopak hodně potěšil, jenže tou dobou už jsem byla příliš otupělá na to si ho řádně užít. Možná mám prostě v případě tohoto režiséra příliš vysoká očekávání - jeho filmy mě zkrátka zpravidla pocitově rozloží na cukající se molekuly již během samotného shlédnutí a následující týden pak zírám do prázdna. To se tentokrát nekonalo. Na druhou stranu jednotlivá vyprávění (nejdřív je nutné lovit mláďata laně, protože bez matky nepřežijí) hned tak z hlavy nedostanu a to je víc, než se dá říct o většině jiných filmů.
blackkocour
blackkocour
3 745 bodů
8
Nikdo doopravdy nechte vidět, jak Jack staví dům. To by z pořadu Jak se staví sen, nebyli úplně rádi. Matt Dillon, který mi i v reálu připadá jako dost velký psychopat, nemohl zahrát druhého Hannibala Lectera a třetího Normana Batese, lépe. Tyhle dvě vykopávky se vůbec nemůžou s ním rovnat. Oproti nim je Jack, celkem zábavný mladík s menší poruchou a záliby, jako třeba ''starání'' se o milá zvířátka. Ještě k tomu je velice zdvořilý kus chlapa. Ženská nejen dá na výběr, jestli chce býti kladivem rozmrdána, čí sfrancouzákem oněměna, a možná si nedopatřením tím udělat otřes mozku. Nebo si může vybrat velikost řeznického nože na uříznutí ženského prsíčka, velikostí čtyřky. Film, při kterém diváci dostávali předem do ánusu špunt od Francovky, aby se z té násilnické bžundy neposrali.. a klapky na oči, aby se z bujné a násilnické estrádě nepozvraceli na podlahu. Chorý Trier si chtěl natočit chorýho zabijáka, co svůj koníček pořádně nepřevedl. Tady si někdo pořádně zamastil mrdkou svoje ego. Ale jak už jsme u Larse zvyklý, někdy se hold kocourkovi, trefí do zájmu. Samozřejmostí, chtěl bych tohle to vidět i v divadelní verzi a v hlavní roli s Jirkou Babicou, a aby to mělo aspoň 6 hodin, a dokázal pořádně rozmrdal vepřovou panenku na kuřecí štrúdl, s posypaným kokosem, a ananasem na dortu!
Vurhor
Vurhor
2 021 bodů
7.5
No jo... ten Trier. To je prostě úplně jinej svět, jiná realita, jiná existence. A říct o něm, že to je psychopatickej úchyl by se dalo považovat jak za urážku, tak i kompliment. Jack staví dům je čistý manifest a glorifikace Chaotického Zla ve své největší kráse. Divák sleduje kroky vraždícího OCD jedince, proti kterému Dexter Morgan vypadá jako Mirek Dušín v jesličkách. Ovšem není to žádná bezduchá tupá krutost jako třeba v hovadinách typu Srbský film nebo Hostel, Trier je skvělý režisér, přičemž jeho práce s obrazem, dialogy a celkovým audiovizuálem, je prostě parádní. Ale byť to není tupé a bezduché, kruté to je opravdu dost. Člověka to nevydeptá jako třeba takový Antikrist, zneklidní ho to však zaručeně. Možná i protože film je ve spoustě částí docela dost dobře morbidně vtipný, až má člověk chvilkami pocit, že kouká na epizodu Farga. Trier navíc samozřejmě nevynechal svou typickou dávku bizarnosti, se kterou se chlubí především v dialogových sekvencí mezi Jackem a Vergem, se kterým v průběhu filmu řeší otázky ohledně života, smrti, významu umění, lásky a náboženství. To vše omotané kolem jeho vraždících činů, ze kterých především lovecká část s rodinou je zaručeně tou nejhrůznější. Bylo to ale zbytečně moc dlouhý, plus ta jeho utahanost je často záporem, který mi vadí i v jeho dalších filmech. Ale závěr parádní. Obzvlášť při naskočení závěrečných titulků a písničky jsem vyprskl smíchy.