Nepřátelé

77%

Komentáře a recenze 15

8.5
Nedokážu pochopit jak je možné,že Christian Bale nezískal za svůj výkon Oscara. Vlastně už vůbec nerozumím tomu jak je možné,že na jeho kontě nepřistála ani nominace. Jeho výkon je naprosto geniální a vlastně si ani nepamatuji,že bych ho někdy viděl tak bezchybně hrát. Právě on je tím ústředním bodem tohoto filmu a na celkovém výsledku to jde sakra znát. Kamera je nádherná a to jak je zde nasnímaná divoká příroda s spolu s modrým nebem je okouzlující. Jen na tyto záběry bych se vydržel dívat hodiny. Námět je zajímavý a dostatečně špinavý a syrový. Zkrátka chlapská podívaná jako řemen. Takový Western už tu bylo dlouhou dobu potřeba. Nemilosrdný,brutální,osudový a krvavý. Navíc v sobě nese poselství a zajímavé myšlenky. I přes délku 130 minut jsem ani na chvíli nenudil. Každá postava je originální a zajímavá. Vynikající podívaná. 85%
29 851 bodů
8.5
Parádička z dílny Scotta Coopera. Mrazivá atmosféra, skvělá hudba a téma pro američany ožehavé.. Dlouhá "válka" s původními obyvateli. Skvělé akční scény se střídají s hlubší myšlenkou a tou je svědomí vojáka, který už má hodně křížků na pažbě. Skvělá podívaná.
6
Zádumčivý Bale na výpravě, která změní jeho pohled na vše. Asi první film od Coopera, který byl té čtyřhvězdě dost blízko, jenže zaprvé ta stopáž je docela vražedná a místy to je fakt poznat a za druhé ta proměna hlavního hrdiny je úpřímně dost nepravděpodobná. Škoda, vizuálně i herecky totiž zase lahůdka (jak už bývá u Scotta dobrým zvykem).
9
Apocalypse Now amerického západu. Úplně jiný western - a nádherný. Struktura na bázi Coppolovy legendy, kdy se cestuje tematickou krajinou za prozřením a uvědoměním si, bravurní herecké výkony, něžný a zároveň zneklidňující minimalistický soundtrack a nevídaná duševní hloubka. A konec, u něhož se vám chce brečet společně s hrdiny. Filmařsky záměrně strohé, ale Cooper zase boduje senzitivním vyprávěním, které je sice pomalé, ale v souvislosti s klíčovým důrazem na interakce mezi aktéry a celkový kritický obraz tehdejší hnusné americké etapy se mu nedá takřka nic vytknout. Těch zádumčivých scén u ohně možná mohlo být méně a vývoj vztahu kapitán - náčelník je přeci jenom urychlen, to však nemá na celkovou emocionální a myšlenkovou katarzi pražádný vliv. Proč tohle sakra nemělo žádné oscarové nominace?!!
8 590 bodů
2
Byl bych rád za psychologický velkofilm z dob dávných o zbytečném umírání ve válce, o pokrytectví, o přátelství, nenávisti i odpuštění, ale tenhle film to rozhodně není. Má k tomu nakročeno, ale Scott Cooper je průměrným režisérem i scénáristou.
kknk2
kknk2
2 949 bodů
7.5
Nepřátelé jsou filmem o oddanosti, drsných časech a především o silných lidech. Zároveň jsou jednou z největších tragédií, jakou jsem doposud viděla. A i přes tak melancholický průběh končí dobře, lépe řečeno přeživší mají to nejhorší za sebou a blýská se jim na lepší zítřky.
marie-kolarova
marie-kolarova
2 829 bodů
9
„Jen jsem dělal svoji práci.“ hájí se kapitán v rozhovoru s bývalým příslušníkem jeho jednotky, jemuž se dělání této práce, tedy vraždění indiánských žen a dětí tak zažere pod kůži, že přestal vnímat, kdy už není v práci. Kapitán se pořád drží profesionální pravidel, která ho udržují ve funkčním stavu, byť doba se posunula a Amerika si začíná uvědomovat, že masakry Indiánů se í vymykly z ruky. Indiáni, konkrétně Komančové, také nejsou žádní andílci, což dost divák naservírováno hned v úvodu filmu. Ostatně, každý s kým s během pouti kapitán a indiánský náčelník setkají, sleduje nějaké nekalé záměry. Scott Cooper vypráví prostřednictvím krajních zážitků, kdy jednotliví členové skupiny odhalují své běsy, přičemž je současně drží na nohách dodržování jistých pravidel, které absentuje u těch, co žijí bez pravidel. Ti si zaslouží smrt nekompromisně. Kapitán se během té strastiplné pouti se bolestně prokope k poznání, že Indiáni zase nejsou takoví zmetci. Toto poznání zvláště ostře zvýrazní jedna ze závěrečných scén. Bolestná road movie s optimistickým závěrem.
VasaFlasa
VasaFlasa
2 827 bodů
8
Po dlouhé době Hollywood dodal kvalitní western a po tarantinovských 8 hrozných další dobrá podívaná, která mohla být podle mého vkusu více krvavější. Pan Christian Bale v roli pistolníka mile překvapil a film hodně táhne. Škoda, že takových kvalitních westernů není více.
Martrix
Martrix
2 449 bodů
9
Krásně natočený film o těžkých věcech. Existencionální drama, které v sobě má pár podobných přísad jako Apokalypsa Francise Forda Coppoly. Ukazuje totiž šílenství mužů, kteří ztratili kus sebe díky nesmyslnému zabíjení ve válkách, kterým se upsali. Cooper si zvolil podstatně méně expresivní prostředky a všechen ten zmar, bolest, ztráty a sklíčenost vypouští na diváka skrze skvělé herce, kterým vévodí Bale. Ten předvedl výkon hodný Oscara a je to právě on, kdo má velkou zásluhu na udržení tísnivého pocitu, který se mě držel celý film. Kdybych to hodně zlehčil, jde vlastně o roadmovie. Velmi nesourodá skupina lidí, kteří si nesou různá traumata, putuje do Montany a jak už to tak bývá, je to cesta plná nástrah. Většina dobrých roadmovie však není o překážkách, ale o tom dozvědět se něco víc o poutnících a především pak o proměně, kterou na cestě k cíli projdou. To co tento film zdobí především, je vysoká míra autentičnosti. A tím nemyslím dokumentární pojetí...to vůbec ne. Myslím tím uvěřitelnost dialogů, ale především pak emocí, tím pádem pohnutek, vztahů a s tím souvisejícím děním. V kombinaci se zmíněným hereckým koncertem, je to velmi sugestivní zážitek. Spoustě lidem se nebude líbit, že to není akční western s nějakou tou revenge zápletkou. A taky se najdou lidé, kteří budou v Nepřátelích hledat autorův postoj k historickým křivdám. Rád bych si myslel, že tomu tak není. Že je to opravdu "jen" sonda do duší lidí, kteří udělali hrozné věci, nebo kterým se strašné věci staly. Že je to o hledání správné cesty, smíru a odpuštění. A díky této víře dávám i přes to lehké zakolísání v poslední třetině 92%. PS: navíc to zakolísání vyvažuje krásná hudba.
Vurhor
Vurhor
2 021 bodů
9
Jeden z nejlepších westernů za posledních pár let. Hostiles jsou v podstatě takovým mixem snímku 3:10 Vlak do Yumy (opět drsňácký Bale a jeho "escort mission") a audiovizuálním stylem Terrence Malicka - film je pomalý, tichý, nespěchá. V rámci westernů jsou hlavní hrdinové často takovým chodícím klišé, i když Hostiles má taktéž svoje klišé momenty, jeho postavy jsou výtečné. Hlavním hrdinou je indiány opovrhující seržant, který ze zúčastnil masakru u Wounded Knee, ten má za úkol eskortovat na místo posledního odpočinku starého indiánského náčelníka, který byl zase ve svých mladších dnech velkým zabijákem bílých. Film s precizností zkoumá fakt, že ani jedna ze skupin nejsou "ti dobří" či "ti špatní", nicméně zároveň dobře ilustruje realitu, že Amerika opravdu právem náležela indiánům, aniž by nějak přespříliš tlačil na pilu nebo to divákovi cpal do chřtánu. Je to taky protože film je natočený opravdu brilantně, plus emocionální/psychologický výlevy postav jsou zde vyloženě nadpozemské. Škoda, že se jedná o film v podstatě nepovšimnutý. Tohle je totiž fakt žrádlo.