Ten dvanáctý

73%

Komentáře a recenze 5

29 851 bodů
9
Severská tvorba mě prostě baví, to nebudu zastírat. Trošku více syrová a por mě jedinečná je dánská tvorba, ale toto je naprosto brilantní kousek. Je to podle skutečné události = + , je to syrové a neamerické = + , mrazivá atmosféra a nádherné scenérie Norska = + , částečně je to survival navíc v době druhé světové války = + . Nádherný syrový snímek u kterého budou jistě někteří lidé občas odvracet zrak. Jak píše kolega martin-mickey-stusak a já souhlasím, napadlo mě to samé.. nabízí se jistá podobnost s filmem Bílé peklo. Téměř dokonalý snímek.
28 422 bodů
9
Norský režisér Harald Zwart, pracující nějaký čas v Hollywoodu převážně na komediích, se vrátil do své vlasti a natočil snímek o jednom z největších a nejvytrvalejších hrdinů válečné norské historie Janovi Baalsrudovi. Norská kinematografie tak získala jeden ze svých nejsilnější válečných portrétů jedince. A je dobré připomenout, že se jedná o remake snímku 'Ni liv' (1957), který vypadá jako norská verze příběhu opravdového člověka. A to doslova. Dějová podobnost se sovětským snímkem 'Příběh opravdového člověka' (1948) je skutečně markantní. Sovětský snímek vypráví o stíhači, norský o odbojáři. Společná je právě dějová linka, ve které se jedinec snaží v nehostinných mrznoucích podmínkách za dramatických situací za každou cenu dostat domů. Pod heslem: -Hlavně se nevzdávat a věřit si!- snímek poukazuje na strasti a utrpení jednoho člověka s ohromnou touhou přežít. Zpočátku je film však velice vágní a obsahuje vcelku nudné pasáže. Kdo však vydrží, dočká se takřka šokujících scén, kdy emoční hladina vystoupí setsakramentsky vysoko. Vrcholem všeho dění je asi scéna, kdy si hrdina tohoto příběhu sám uřezává omrzlé prsty na nohou. Už při pohledu na tento čin musí každý divák cítit tu ohromnou bolest. Krapet zklamání přináší německé vojsko. Už námětově v podobném snímku 'Bílé peklo' (2001) bylo daleko drsnější. Hollywoodský styl je na snímku hodně znát. Kromě děsivého příběhu máme možnost spatřit také nádherné scenérie opuštěné zamrzlé krajiny. Obzvlášť v cinemascopu tyto záběry vyniknou. Snímek jako takový je sice hodně konvenční, ale velmi silný příběh všechny neduhy po divácké stránce plně vynahradí. Ohromné uznání si zaslouží Thomas Gullestad v hlavní roli, který si během natáčení také vytrpěl své.
4
Takhle. Silný příběh, ale nepodařilo se ho tady tak úplně prodat. Ta beznaděj a mráz na mě prostě z obrazovky nedýchly, abych z 12th Mana měl nějaký dlouhodobější zážitek. Asi vůbec nejvíc mě zaujal JR Meyers jako cílevědomý nacistický ohař.
8 590 bodů
0
Nevěrohodná sračka. Pokud týpka opravdu sejmula lavina, nemohlo se to stát tak, jak bylo znázorněno ve filmu. Takových sraček je tam celá řada. Navíc to je filmařsky břidké po všech stránkách. Neuchvátí jako třeba takový Revenant, který je též o lidské houževnatosti a Leo tam též přežije nemožné. Tenhle film však nemá žádnou uměleckou úroveň, takže to na diváka nijak nepůsobí a dojem zůstane špatný (za předpokladu, že divák chce víc než průměr).
Mikik4444
3 908 bodů
10