Démonickou taktovku „divnosti“ přebírá představitel neúnavného mladého vetřelce Barry Keoghan, bezesporu osobitý talent známý již z Dunkerku. Právě on utahuje stalkerskou smyčku s osobním tajemstvím, o jehož podstatě se divák dlouho marně dohaduje. Ovšem jakmile chlapec svou hrozbu vysloví, po šoku se dostaví dvojitá nechuť.
Komentáře a recenze 30
Nádherná kamera, hudba, výprava, hraní. Specifická dikce (kterou mnozí můžou považovat za jakousi výrazovou plochost nebo dokonce monotonii), kterou všechny postavy mluví. Tak, jak ji známe již z Humra. I ty nejbizarnější nebo nejúchylnější věty jsou pronášeny jakoby mimoděk. Režisér tvrdí, že své herce nijak zvlášt neinstruuje ohledně toho, jak a koho vlastně mají hrát. Že ke svým postavám nedělá žádné "background story".
Tematicky je snímka Zabitie svätého jeleňa o spravodlivosti. Táto téma sa môže javiť ošúchaná, v kinematografii bola predsa spracovaná miliónkrát. Žiadne klišé sa však neobjaví. Spravodlivosť sa vo filme dožaduje uskutočnenia za akýchkoľvek okolností, o jej nastolenie sa usiluje doposiaľ mierumilovný neškodný človek.
Jakmile ale najedou závěrečné titulky, člověk ten film zkrátka nepustí z hlavy. Je tam, dráždivě na vás doráží a předkládá takřka nezodpověditelné otázky, nad kterými dva dny po projekci musím stále přemýšlet. Není to příjemná podívaná, je to jedinečná podívaná. Ale jen na vlastní nebezpečí!
Zabití posvátného jelena je tím vzácným typem filmu, který diváka vybízí k interpretaci, zamyšlení i zpochybňování svého závěru, ale který se zároveň nepovažuje za druhého Sókrata, Homéra ani Ježíše. Budete se smát a budete se stydět, že jste se smáli.
Yorgos Lanthimos je jedným z najtalentovanejších filmárov, estetizuje zvrhlosť a ako rozprávač nikdy nepotvrdí divákov prvotný odhad. Postavy sú nadreálne, ich reakcie neočakávané, ochotne podliezajú etické zásady podobne ako hrdinovia antických bájí a Lanthimos je aj v tomto prípade skvele vyzbrojený, pripravený zaútočiť a opantať si diváka.
Symboličnost je zde dovedená do podobně nepříjemných konotací, jako v nedávném Aronofského podobenství matka!. Lanthimos je v něčem podobně manýristický jako jeho americký kolega a i on testuje hranici toho, co bude připadat divákům ještě snesitelné. Vždyť se zde hledá vykoupení skrze zabití vlastního dítěte.
Těžko uchopitelný, ale o to silnější zážitek v další morální bizarnosti pro otrlé. Colin Farrell a Nicole Kidman v pomalu plynoucím hororu, drsně odkopávajícím zdánlivou rodinnou pohodu. Škoda občasné utahanosti, Lanthimos má však stále co říct.