matka!

65%

Komentáře a recenze 40

Dle počtu bodů
Brenan88
Brenan88
47 083 bodů
6.5
Matka! je opravdu velmi rozporuplnou podívanou u které jsem i já chvílemi pochyboval nad psychickém rozpoložení Aronofskyho. Nevidím v matce nic tak geniálního jak mnozí recenzenti,ale také bych jí rozhodně nestrhal. Je to takové mírně nadprůměrné bilancování nad lidstvím jako takovým. Dvě hodiny jsou chvílemi opravdu příliš dlouhé,ale herci je drží v přijatelných mezích. Jak píše Sheldon,tak snímek je opravdu strašný a odporný,ale natočený je sakra dobře. Závěrečná 20 minutovka je až příliš přitažená za vlasy a tak to ve výsledku hodnotím 65%.
xxmartinxx
xxmartinxx
22 268 bodů
4
Byl bych na Darrena pyšný, kdyby mu bylo 12 let a tohle byl za víkend spíchnutý úkol z literárního kroužku na téma "nacpi bibli do baráku". Klidně bych mu za to koupil i balík Bonpari. Ale jako seriózní alegorie mi to přijde až směšné svou banální mechaničností, kdy jsem po upřímném zaujetí v prvních minutách pochopil, že následovat bude prostě scéna za scénou toho nejjednoduššího a nejvíc doslovného převádění biblických motivů do nastaveného formátu. A to až k "explozivnímu finále", které bylo jasné cca od páté minuty. Vůbec ona doslovnost, která je jediným hmotným prvkem matky!, mě zcela minula. Fakt se nerozsypu při požívání těla páně, zvlášť když ho očekávám asi dvacet minut, protože najít nějaké nečekané východisko u Darrena nehrozí. Úplně nejvíc nesnáším právě to, když na začátku scény vím, jak skončí, jak bude vypadat a co jí bude následovat. matka! je stejně hloupá jako nabubřelá a já od ní dávám ruce pryč. Z filmu jsem si odnesl jen to, že bůh je retardovaný, protože zjevně opakuje stejné a velmi snadno řešitelné chyby znova a znova. Ze současných zábavných hříček narušujících archaickými motivy a postupy očekávání upřednostňuju rozhodně Zabití posvátného jelena, které s antikou pracuje živě a nápaditě - oproti tomuhle statickému šumu jde o poklad.
hanys_
hanys_
18 771 bodů
6
Aronofsky by měl k těm svým filmům rozdávat manuály. Pocitově jsem se sice bavil (jestli se to tak dá říct) asi nejvíc od Requiem za sen, ale prozměnu jsem vůbec nechápal co se to přede mnou vlastně děje. Atmosférické, výborná Jen, ale rád bych někdy pochopil, o čem to vlastně bylo.
Sheldon
Sheldon
16 059 bodů
8.5
Nenávidím ten film, je strašný a odporný, jenže je vážně dobře natočený a zřejmě ho už nevymažu z paměti, což mě zejména v některých pasážích v posledních pěti minutách docela trápí. Je to alegorie o lidské společnosti, úvaha nad Bohem a rozpitvání lidské duše. Člověk z toho nakonec skutečně příliš dobře nevychází. Mimořádný film.
lamps
lamps
15 150 bodů
8.5
Matka! je filmem, který mě svým způsobem znovu donutil přemýšlet nad tím, jak bych měl k hodnocení filmových děl vlastně přistupovat a jak se k samotnému dílu stavět. Můžu být zásadovým objektivním žroutem, kterému je úplně fuk, kdo na filmu pracuje, co natočil předtím a jak na mě jeho životní názor a umělecké cítění působí - potom bych bez emocí sledoval děj, snažil se odhalovat obecné postupy, které jsem si během sledování filmů uvědoměle či podvědomě zautomatizoval, a matka! by mi připadla jako velkohubý výtvor, který se v honbě za hloubavým filozofičnem lacině uchyluje k papouškování různých biblických témat, na něž pouze šroubuje svůj modelový příběh. Můžu být ale také silně subjektivním hodnotitelem, který má jednak dobré povědomí o obecných vyprávěcích postupech a jednak svůj názor na herce i režiséra, který, je-li negativní, dokáže ovlivnit zážitek z filmu do takové míry, že je nemožné se přenést přes nasranost nad uměleckým vyjádřením tvůrce a matku! si subjektivně užít. A nebo můžu být subjektivní divák, který má umělecké názory tvůrců u zadku, a přestože film jen papouškuje velké motivy, svým ztvárněním mě jednoduše vtáhne a když už nic, tak mi znovu ukáže, jak silně umí filmové médium komunikovat a vytvářet alespoň iluzi velkých autorských myšlenek. Matka! je kontroverzním a ani zdaleka dokonalým dílem, které zcela pochopitelně rozděluje diváky a rozdmýchává otázku, nakolik je kdo schopen se do vyprávění vcítit a jeho vyjádření přijmout. Respektuji všechny možnosti (sto lidí je hold sto diváckých chutí), já si svou zvolil - a je patrná dle tentokrát opravdu nelehkého ohodnocení...
filmfanouch6
filmfanouch6
12 644 bodů
6
Darren Aronofsky- kontroverzní režisér jehož Černá labuť byla neuvěřitelným psychologickým thrillerem který vás prostě pohltí a jehož Noe bylo úžasné zpracování slavného biblického příběhu- přišel s novým filmem u kterého tajil co to šlo o co jde aby byl výsledek co nejvíc překvapující. Reakce na matku! nelhali: Ta hlavní pointa ( o které nechci mluvit) je opravdu šokující. Problém je ten, že jakmile uteče nějakých 20 minut začne to být až příliš lehce předvídatelné a jedině vizuální zpracování dokáže to zařídit to abyste film vnímali. Herecké výkony jsou samosebou solidní: Ať už je to Jennifer Lawrence jako matka, Javier Bardem jako On, Ed Harris jako Muž, Michelle Pfeiffer jako Žena či bratři Gleesonovy v roli Bratrů. Ty postavy schválně nemají jména avšak jak jsem napsal každému kdo nespadl z Marsu po 20 minutách dojde kam ten film vlastně spěje. Matka! se pomalu ale jistě rozjíždí aby se v závěru filmu rozjela o 1000 procent. A právě v tu chvíli toho na mně bylo moc: Moc té symboliky, moc toho jak se pořád naznačuje jak zle se chováme k matce zemi a příliš moc hysterických křiků Jennifer Lawrence. A v posledních 20 minutách jsem měl už opravdu problém se orientovat. O novém Arronofskym nemůžu říct, že by byl špatný což z principu v podstatě není žádný jeho film. Avšak i když toho kampaň hodně moc neprozradila, čekal jsem asi něco jiného.
Danny F.
Danny F.
11 166 bodů
4.5
Nejasná spletenina bez výraznějších prvků. A závěr připomínal co už dávno divák mohl vidět v jiných filmech.
avenis
avenis
7 963 bodů
3
Nemám ráda horory. Mám ráda Jennifer Lawrence, ale tady mi to jednou stačilo. Beru film jako noční můru, kterou si mladá paní přivodila tím žlutým práškem. A všechny ty nepochopitelné postavy včetně živoucího domu připisuji tomu, že asi nebyla úplně v pořádku po psychické stránce. Možná měla strach. A pak viděla i to, co ve skutečnosti nebylo. A nebo... (14.10.2022)
mojmir.sedlacek
6 030 bodů
8
Je to divný a naprosto chápu zděšení spousty diváků. Aronofsky servíruje další ze svých velkolepých děl, které se snaží uchopit širokou paletu témat v líbivém kabátku. Na mě to ale fungovalo. Archetypální postavy rodičů, specifika mužsko-ženského pohledu na svět, politické náznaky… je tam prostě tak moc všechno, až je dost obtížné si z toho vyzobat něco pro sebe. Což ostatně i sám Aronofsky zhruba ve dvou třetinách tematizuje. Chvílemi si nelze nevzpomenout na Fontánu, tentokrát však v mnohem sevřenějším pojetí, kdy většinu času sledujeme skrz vyděšenou Jennifer Lawrence okolní dění. To je zprvu hodně poklidné, přesto se daří budovat atmosféru, že něco je ve vzduchu. Závěrečná půlhodina je naopak neuvěřitelně nakopnutá a přepálená a jistě spoustě lidí nesedne. Já mám ale Aronofskyho styl i vzletnou poetiku rád, takže jsem se na téhle vlně těžko uchopitelného podivna svezl moc rád.
Petrson
Petrson
4 166 bodů
9
Biblická jízda, která bere dech. Princip, který nabízí nekonečný cyklus opakování se našich privátních dějin. Je vůbec možné z našeho zacyklení uniknout? Je to opravdu film, na který se lze připravit? Ke konci, v jeden okamžik jsem film zastavil a ptal se, jestli to chceme skutečně vidět až do konce, ale nezbývalo nic jiného, než to pustit dál. Masakr a epický oblouk ve vyprávění. Pro mě zážitek, který jde pod kůži principům naší existence, archetypání rozvrstvení rolí a velká jízda, jak představit základní hybné principy, jak personifikovat Matku i Otce.