Svět podle Daliborka

63%

Komentáře a recenze 19

47 083 bodů
7
Svět podle Daliborka nepovažuji vůbec za dokument,nýbrž za solidně natočenou komedii a sociální sondu do života jednoho zakomplexovaného prosťáčka,který se podle mne nechal přemluvit k něčemu co mu do jisté míry zničí život. To nic ovšem neměním na tom,že názory Dalibora jsou zcela zkreslené a zcestné. Celý snímek přesto působí velmi prvoplánovaně a striktně se drží scénáře,který si Vít Klusák stanovil. Od dokumentárního filmu bych očekával zcela jiné pojetí,než to co vidíme zde. Všechno je to na můj vkus až okatě nahrané. Jedinou autentičnost tak jde vycítit z videí,které má Daliborek na svém YT kanálu. V celém dokumentu se vyskytuje velké množství zvláštních postav,které mne svým chováním a názory nepřestaly udivovat viz. přítel Daliborovi matky,který ze sebe pouští jeden blábol za druhým a je mu zcela jedno,že si protiřečí. Závěrečné finále kdy Dalibor diskutuje s přeživší z koncentračního tábora je jedna z nejlepších scén z celého filmu a popravdě se ani nedivím,že Klusák zasáhl do vývoje filmu. Vůči lidem co přežili vyhlazovací tábor musíme chovat respekt a né jimi opovrhovat. Když to shrnu,tak bych Svět podle Daliborka nenazýval sondou do duše českého národa,protože takových jedinců jako je Dalibor je snad v naších končinách minimum. Věřím,že zde stále vládne zdraví rozum a tento snímek vezmeme s nadhledem. PS: Jsem také "Prostějovák" a tak mne potěšily záběry z míst,které jsou mi dobře známe.
29 308 bodů
6.5
Příběh rádoby neonacisty. Je tok lasický pošku, který neví, kam se ubírat. I když nejsem zrovna sluníčkář, Daliborek je prostě pako :) Nevím, do jaké míry je toto vlastně dokument. Chvílemi máte pocit, že je to mobilem natočená komedie. Otčím Daliborka je evidentně herec a na tom co říká a dělá není kousek autentičnosti. Pokud to beru jako dokument, tak 15% za lež a hraní. Pokud to beru jako komedii s částečně pravdivým příběhem a reálným pablbem, tak 85%. V titulku je napsáno stylizovaný portrét.. no budiž - 65%.
22 268 bodů
2
Klusák si vybral skupinku hloupých lidí s okázale špatnými názory a v řadě zjevně inscenovaných scén (kdy Dalibor žadoní o sex a předstírá nepřítomnost kamer, nebo kdy postavy přicházejí do scén s divadelním timingem - jaký je dokumentariskický smysl téhle umělosti?) nabízí 105 minut hřejivě bezproblémového bizáru, kde není o čem přemýšlet, který neobsahuje dvojznačnosti, kontroverzi ani nenastoluje zajímavé otázky, pouze a jenom ujišťuje diváka o jeho nadřazenosti nad bandou buranů, nad kterou se dá tu smát, tu je litovat, tu jimi pohrdat - ale nikdy není potřeba o ní začít přemýšlet jako o lidech. Zrůdného rozměru to nabírá ke konci, kdy Klusák využívá osvětimského panoramatu k vlastnímu zpřítomění v situaci tak uměle předpřipravené, až je z toho člověku trapně a lituje chudáka paní. Prázdná estráda potvrzující status quo.
4
Klusák by asi rád cenu "mystifikátor roku" a neštítí se proto ničeho. Jako hraný film by Daliborek mohl časem zkultovnět (treba jako filmy Eda Wooda), jako dokument je tohle ale fakt mizérie.
Petrson
Petrson
4 166 bodů
6
V první řadě mám pocit, že jsem se díval na hraný film, přestože se autoři ohánějí, že je to dokument. (Sám Daliborek si točí videa a baví se čímkoliv, možná i tímto filmem. Podle slov režiséra, po shlédnutí filmu, řekl Daliborek, že je to dobrá komedie, až na ten závěr...) Záměrný podvod je režisérovi blízký, nic méně vzniklo něco bizarního. Pravda je, že v tomto případě se jedná o jakousi neuchopitelnou hmotu připravených slov a náhodných scének. Kdyby to byl asi dokumnet, tak spousta " herců" by měla asi problém se zákonem, reklamnní autobus do Osvětimi by neexistoval...atd. Do poslední části filmu, když to začne být hustý, bohužel zasahuje režisér filmu...ale proč ne. Jeho věc. Navíc tlačí na spektákl za každou cenu, vše je to takové připravené.
  • nápad a další podvod, drzost
  • komedie, pokud by to bylo pravdivé ( za to hlavně plus )
  • herecké role a hranice, jak se na to mám dívat...
  • Daliborek přiznává v rozhovoru, že to vzal hlavně za dobré peníze, jako roli, bylo to prý hodně hrané, vymyšlené,....režisér tvrdí, že to byla rekonstrukce, ...kde je pravda?
marie-kolarova
marie-kolarova
2 823 bodů
8
Skutečného Daliborka objevíte v záblescích mezi aranžovanými scénami. Ty jsou důkazem pouze toho, k čemu se Dalibor nechá přemluvit, nikoliv toho, jaký doopravdy je. Bez ženské s matkou na krku, která mu nedá vydechnout a jejíž servis je supr a současně trochu na zabití, protože mu neumožní být dospělý. Daleko nepříjemnější postavou je ovšem matčin přítel, v němž se skrývají sklony, z kterých zamrazí. Je natolik přizpůsobivý, že si dokáže notovat s nácky i muslimy, anebo se skutečně dopustil činů, kterými se chvástá? Ta scéna, kdy zabíjí kapra? Není dobré smát se Daliborovi, on si svůj osud nevybral. Mohl a může ho změnit, má ale na to? Povýšený smích je nejhorší, čím na Daliborka reagovat.
sixmonsters
sixmonsters
2 756 bodů
8
Stylizace dokumentu do hraného filmu se skoro úplně povedla, ale není lehké to vybalancovat. V tomto smyslu to působí jako nadějný lehce neotesaný debut. Je to ale zábavné, dojemné a má to myšlenku. Pozadí natáčení je lepší než celý film. Ale ne o moc.
MajklCZsk
MajklCZsk
2 369 bodů
6
S Daliborkem jsem začal mít problém při druhém zhlédnutí - lze snadno vyčíst Klusákovu "morální nadřazenost" a využití Daliborka coby patřičně tupého a nic nevědomého média. Závěr je velmi rozporuplný a nevím, zda se přímo slučuje s dokumentárními morálními pravidly.
Krupe
Krupe
2 257 bodů