Černobílá spravedlnost

71%

Komentáře a recenze 8

47 088 bodů
8
Animovaný úvod dobře objasnil situaci. Poté začal snímek diváka vtahovat do centra dění,aby se mohl v polovině zaseknout při události,která se odehrála v motelu Algiers. To co se zde odehrává je velmi intenzivní a brutální. Dlouho jsem neviděl něco tak znepokojivého a tísnivého. Bigelow to dokázala zachytit taj věrně,že jsem si připadal jako bych ty hrůzy prožíval spolu s nimi. Z té bezprávnosti a beznaděje mi bylo úplně zle. Závěrečný "skandální" soudní proces je jen fackou do obličeje všem lidem co věří v rovnoprávnost a dodržování lidských práv. Detroit se ukázal ve vhodnou dobu,zrovna když se v Hollywoodu řeší kauza OscarsSoWhite. Z herců bych si dovolil vyzvednout jedinou osobu a to Will Poultera jenž tu policejní svini ztvárnil naprosto dokonale. Konečně naplno využil ten svůj "zlý" výraz v obličeji a přál bych mu víc takových rolí kde může předvést svůj talent. Bigelow to natočila samozřejmě precizně a s potřebnou dávkou emocí,tak jak si to tato událost zaslouží.
29 697 bodů
5
Film natočený dle skutečných událostí, to já prostě rád.. ale tady se to moc nesešlo.. snaha o realističnost způsobila amatérský dojem z filmu, rozklepaná kamera, nedobré herecké výkony. Druhá dramatičtejší polovina filmu mě naopak spíše uspávala. Zbytečně dlouhá stopáž.. za mě průměrná záležitost.
8
Zajímavé, že jakkoliv je Detroit samozřejmě sympatizující s utlačovanými černochy, děj je stejně dostředivý vůči bílé postavě Willa Poultera (který předvádí úžasný výkon - za deset let to bude pravidelný účastník boje o Oscary, to vám říkám) a z obětí během samotné akce inklinuje k oběma bílím holkám - přes veškerou snahu jde zkrátka pořád o film, v jehož přirozeném středu jsou bílí. Je trochu legrační, že v titulcích je před Poulterem uvedený Boyega, který má zlomek času v obraze a je jen pasivní pozorovatel - ostatně jako všechny černé postavy. Detroit je tak pro mě především ukázkou toho, jak těžké je oprostit se od tradičního hollywoodského nastavení, i když prakticky všichni ve štábu (mimochodem režie, scénář, kamera, střih, producenti - všechny velké profese výhradně běloši) právě o to usilují. To ale není plus ani mínus filmu, to je prostě fakt, který stojí za debatu nad rámec povedenosti filmu. Plus je jeho intenzita ústředního incidentu a herecké výkony, mínus nepřesvědčivě konstruovaný realismus, kdy jsou televizní postupy imitovány filmovými kamerami, což tvoří určité uncanny valley. A taky děj mimo onen incident, který je jen nudnou a stereotypní expozicí plnou (jistě dobře míněných) zkratek, které hraničí s rasovými klišé. Závěr u soudu je zcela zbytečný a srážející zážitek. 3 a 1/2 - a protože jsem zatím u Bigelow nikdy nezaokrouhlil nahoru, udělám to třeba teď. I když už ji maličko začínám podezřívat z vyčůranosti, protože její volba "kontroverzních" témat přesně odpovídajících aktuální společenské náladě začíná být podezřelá, takže si nejsem úplně jistý, že dělám správně.
10
Zatraceně silné a hlavně skvěle natočené. Poulter si tu vystřihl nezapomenutelnou postavu, ale ono vlastně všichni (tyrani i oběti) to herecky tahaj na maximum. Navíc mi i sedl ten "dodatečný" závěr.
8
U filmů Kathryn Bigelow většinou silně oceňuji autentické kvazidokumentární ztvárnění, ale zároveň mám problém s dramatickou odtažitostí a ne úplně vydařenou snahou o maximální dějovou komplexnost. Detroit je jejím prvním dílem, v němž takřka po celou dobu stoprocentně funguje obojí - navození obrazového naturalismu a autentické atmosféry proběhne během několika vteřin a do konce už nepoleví a v prvních 90 minutách sledujeme precizně vygradovanou story přecházející od zastřešujícího rasového konfliktu ke konfliktu mezi skupinou více či méně vyprofilovaných postav. Herci jsou výborní a je možná škoda, že o některých aktérech se toho navzdory dlouhé stopáži dozvíme tak málo a jiní představují uměle vymodelované typy za účelem klasického zdramatizování skutečného příběhu. Posledních 45 minut sice značně ubírá plyn a film díky zmírnění radikálního střihu a roztřesené kamery uvolňuje diváka z emocionální klece, ale jako celek se jedná o vyprávění bez větších chyb a zaváhání, které píše důstojný a naléhavý epitaf obětí vzešlých z dané události. I ohraná rasistická písnička má pořád svou sílu, když se dočká takhle kreativního dirigenta.
Vurhor
Vurhor
2 021 bodů
8
Velmi příjemné překvapení. Čekal jsem jen nějakou táhlou míchanici různorodých pohledů na městské revolty, ale film chce očividně hlavně gradovat ke své nejdůležitější a nejdelší sekvenci někde uprostřed, ze které se člověku stáhnou obě půlky, přičemž se ani nemůže rozhodnout, jestli má otevřenou držku napětím, možné ještě okořeněné šokem, nebo zhnusením. Teprve až na konci filmu jsem se dozvěděl, že to točila Kathryn Bigelow, takže pak jsem se už vůbec nedivil, že to bylo tak dobrý. Ona pro to má prostě skvělej cit. Výborná práce s kamerou, autentické podání, plus je to holt talent na napětí. Člověku se až zvedne žaludek z toho, že ještě před padesáti lety se někteří poldové k černochům takhle chovali. (Holt asi mokrý sen většiny voličů SPD.) Škoda té zbytečně táhlé první třetiny. Jinak ale dost dobrá podívaná.