-
80%
Animovaný úvod dobře objasnil situaci. Poté začal snímek diváka vtahovat do centra dění,aby se mohl v polovině zaseknout při události,která se odehrála v motelu Algiers. To co se zde odehrává je velmi intenzivní a brutální. Dlouho jsem neviděl něco tak znepokojivého a tísnivého. Bigelow to dokázala zachytit taj věrně,že jsem si připadal jako bych ty hrůzy prožíval spolu s nimi. Z té bezprávnosti a beznaděje mi bylo úplně zle. Závěrečný "skandální" soudní proces je jen fackou do obličeje všem lidem co věří v rovnoprávnost a dodržování lidských práv. Detroit se ukázal ve vhodnou dobu,zrovna když se v Hollywoodu řeší kauza OscarsSoWhite. Z herců bych si dovolil vyzvednout jedinou osobu a to Will Poultera jenž tu policejní svini ztvárnil naprosto dokonale. Konečně naplno využil ten svůj "zlý" výraz v obličeji a přál bych mu víc takových rolí kde může předvést svůj talent. Bigelow to natočila samozřejmě precizně a s potřebnou dávkou emocí,tak jak si to tato událost zaslouží.
-
80%
U filmů Kathryn Bigelow většinou silně oceňuji autentické kvazidokumentární ztvárnění, ale zároveň mám problém s dramatickou odtažitostí a ne úplně vydařenou snahou o maximální dějovou komplexnost. Detroit je jejím prvním dílem, v němž takřka po celou dobu stoprocentně funguje obojí - navození obrazového naturalismu a autentické atmosféry proběhne během několika vteřin a do konce už nepoleví a v prvních 90 minutách sledujeme precizně vygradovanou story přecházející od zastřešujícího rasového konfliktu ke konfliktu mezi skupinou více či méně vyprofilovaných postav. Herci jsou výborní a je možná škoda, že o některých aktérech se toho navzdory dlouhé stopáži dozvíme tak málo a jiní představují uměle vymodelované typy za účelem klasického zdramatizování skutečného příběhu. Posledních 45 minut sice značně ubírá plyn a film díky zmírnění radikálního střihu a roztřesené kamery uvolňuje diváka z emocionální klece, ale jako celek se jedná o vyprávění bez větších chyb a zaváhání, které píše důstojný a naléhavý epitaf obětí vzešlých z dané události. I ohraná rasistická písnička má pořád svou sílu, když se dočká takhle kreativního dirigenta.
-
80%
Velmi příjemné překvapení. Čekal jsem jen nějakou táhlou míchanici různorodých pohledů na městské revolty, ale film chce očividně hlavně gradovat ke své nejdůležitější a nejdelší sekvenci někde uprostřed, ze které se člověku stáhnou obě půlky, přičemž se ani nemůže rozhodnout, jestli má otevřenou držku napětím, možné ještě okořeněné šokem, nebo zhnusením. Teprve až na konci filmu jsem se dozvěděl, že to točila Kathryn Bigelow, takže pak jsem se už vůbec nedivil, že to bylo tak dobrý. Ona pro to má prostě skvělej cit. Výborná práce s kamerou, autentické podání, plus je to holt talent na napětí. Člověku se až zvedne žaludek z toho, že ještě před padesáti lety se někteří poldové k černochům takhle chovali. (Holt asi mokrý sen většiny voličů SPD.) Škoda té zbytečně táhlé první třetiny. Jinak ale dost dobrá podívaná.