Oklamaný

62%

Komentáře a recenze 24

Dle počtu bodů
martin-mickey-stusak
martin-mickey-stusak
28 393 bodů
9
Remake stejnojmenného snímku z roku 1971, kde Clinta Eastwooda vystřídal Colin Farrell a nijak zvlášť špatně. Charakteristiku postavy pojal zcela stejně. Snímek jako takový však odlišný je. Vytratila se gotika a ani psychotropní atmosféra není již tak děsivá. Pocit šílenství a beznaděje se naprosto vytratilo. Pravda, příběh je natočen dle současných kritérií, takže má naopak zase jiné přednosti. Původní snímek se více zaměřoval na zraněného vojáka, tento zase na patriarchální systém usazující ženy do uzavřených oblastí. Že by od Sofie Coppoly úmyslný profeministický záměr? Nejdůležitější však je, že emocionální obsah zůstal. Děj se rozvíjí pomaloučku a přesvědčivě a postupně nabírá na intenzitě. Konec asi nebude tak šokovat jako u původního snímku, ale to je jen tím, že Sofie prostě snímek pojala po svém. Jako zbytečný remake se však snímek v žádném případě nejeví.
xxmartinxx
xxmartinxx
22 280 bodů
6
Přemýšlím o tom, jestli to zásadní osekání o většinu motivů oproti filmu s Eastwoodem vedlo k něčemu jinému než ke zmatení a banalitě. A zatím si myslím, že ne. Že jde jen o krásně nasnímanou tezi, přičemž tu však máme už zcela vypracovanou studii. Nejde říct jediný důvod, proč upřednostnit tento film před originálem (vzhledem k tomu, že Coppola přejímá název filmu a ne předlohy, se na film jasně odkazuje). Škoda.
hanys_
hanys_
18 771 bodů
4
Dívčí škola, zraněný fešný voják. Tak nějak se tady to hutné drama samo nabízí, přišlo mi ale jakoby pár důležitých scén chybělo. Motivace postav nejasná, závěr zívací. Časy panen a překladu jsou už dávno pryč, od té doby točí Sofia přinejmenším průměrné filmy.
Sheldon
Sheldon
16 059 bodů
8.5
Přiznám se, že mě premisa filmu příliš neohromila a ani přečtení distribučního listu mě na film nenalákalo. Dokud jsem ale neseděl v kině. Oklamaný je totiž úžasný film, který je nutné vidět na filmovém plátně. Je to film natočený s láskou, kde není nic ponecháno náhodě, je to přesvědčivé filmové dílo a z mého pohledu dosud nejlepší film Sofie Coppoly.
Klajnik
Klajnik
8 589 bodů
7
Vůbec by mi nevadilo, kdyby měl film o 30 minut navíc a děj byl trochu komplikovanější. Postavy se totiž nepohodnou kvůli jedné věci a nikdo se nepokouší nikomu nic vysvětlit. Dramatická část tomu chybí - nebo se to jí jen lehce dotýká. Dobové zasazení je ale krásné. Sofia Coppola dokáže pracovat s obrazem a já si užil každičkého záběru. Velmi mile mě překvapilo, jak je ten film vtipný svým nepatrných roztomilým způsobem, který se však neztrácí díky výbornému timingu. Režisérka rozumí duši ženy a dokáže ji odprezentovat z detailů v jednom krátkém záběru. Líbilo se mi, jak si každá holka/dívka/žena našla k Farrellovi cestu svým vlastním způsobem. Kidman byla skvělá, Elle Fanning krásná, Dunst opět hrála píču (avšak účel to byl). Mladší holky trochu zanikly. Dobře, že jsem ten film viděl ještě na 52 IFF 2017. Kdyby měly postavy více prostoru a dějově to bylo sofistikovanější, tak bych jednu hvězdu přidal.
avenis
avenis
8 056 bodů
6
Nejásám, nepláču. Je to zdlouhavé a plné (pro mne) dialogové vaty. Začala jsem vnímat až po té první slavnostní večeři a pádu ze schodů. Ale i potom se tempo vytratilo a do konce filmu jsem marně čekala na nějaký zajímavý zvrat. Ty houby byly jasné... žádná předtucha a žádný zvrat. Ne, tohle není nic pro mě. Ani jedna postava mi není blízká. Snad jedno mohu režisérce uznat jako plus. Vystihla přesně ten moment, kdy do ryze ženského společenství vstoupí pohledný chlap. Hormony se splaší a sestra nezná sestru... Sekundárně odhaluje také velmi výstižně, jací jsou chlapi hovada...
mojmir.sedlacek
6 033 bodů
8
Sofii Coppolu mám rád a i přes absenci dechberoucích projektů v poslední, ehm, dekádě se na každý její kousek těším. To byl i případ Oklamaného, komorního historického dramatu o událostech, které se prostě musejí stát při příchodu mladého muže do čistě ženské komunity. Jako poctivý buran neznám knižní předlohu a ani jsem neviděl čtyři dekády starou adaptaci s Clintem Eastwoodem, troufám si ale říct, že přesně tohle je téma, které Sofii dost sedne. Podobně jako ve Smrti panen i zde představuje plejádu ženských postav, z nichž každá svým jedinečným způsobem dokazuje, že jí přítomnost nevinně se tvářícího Colina Farrella není lhostejná. Je sympatické, že řevnivost mezi hrdinkami spočívá spíše v nevyřčených náznacích než teatrálních scénách, jak se ostatně na sešněrované 19. století i sluší. Ve vzduchu je cítit hutná atmosféra a vy jen napjatě čekáte, jakou katarzi si Sofia skrze své precizně vykreslené charaktery nachystala. Ta nakonec není tak emocionálně zdrcující jako u Ztraceno v překladu či děsivě osudová jako v případě Smrti panen, ovšem i tak budete odcházet z kina s trochu vyděšeným přemítáním, co že to v sobě vlastně máme. Chlapi i ženský.
Pája DJ
Pája DJ
681 bodů
6
Komorní festivalové psychologické drama hvězdné trojice - Kidman, Farrel, Dunst. Lehce a pozvolna rozehrané vášnivé drama vojenského kocoura a několika myší z dívčí školy se velmi rychle přesune do nebezpečné hry, ve které si nemůžete být jisti, kdo je skutečně oklamaný a kdo koho oklamává. Psychologický podtext celého snímku mohl být poněkud více využit, ale i tak lze film doporučit.
Judinka
Judinka
627 bodů
6.5
Od tohoto filmu jsem si slibovala silný psychologický zážitek. Žádná katarze se sice nekonala, ale filmu nelze upřít jisté napětí, které prakticky po celou dobu nepolevuje a spíše graduje. Herecké výkony hlavních představitelů jsou stavebním kamenem tohoto poněkud komorního dramatu.
bLaCk0uT
327 bodů
7
emnější, senzuálnější a sofistikovanější zpracování románu Thomase Cullina, než jaké v roce 1971 natočil Don Siegel s Clintem Eastwoodem. V původním filmu představovaly zkázu muže žárlivé a pomstychtivé ženy, které nedokázaly potlačit svůj chtíč. Chápu proto rozhodnutí Sofie Coppolové zpracovat stejný námět tak, aby výsledkem nebyl film vyjadřující mužskou paranoiu z ženské hysterie a v němž jsou jižanské krásky definovány výhradně svou sexualitou (nebo její absencí). Coppolová vypustila širší historický kontext a nahradila jej nadčasovým vyprávěním o souboji pohlaví a dívčím dospívání. Podobně jako ve Smrti panen nebo v Marii Antoinettě své hrdinky uzavírá do zlaté klece, která jim poskytuje určité výsady, ale současně jim brání ve svobodném projevení jejich individuálních zájmů. Tato uzavřenost se v Oklamaném projevuje také v ignorování vnějšího světa, odpovídajícím hledisku privilegovaných bílých dívek, které zajímají pouze jejich vlastní potřeby. Oklamaný je přes zdání plochosti a povrchnosti vrstevnatý, podvratný a vtipný film s nejednoznačným vyzněním.