Křižáček

45%

Komentáře a recenze 16

Dle počtu bodů
xxmartinxx
xxmartinxx
22 280 bodů
6
Křižáček na mě nefunguje z mnoha důvodů. Předně se odehrává ve zcela nedefinovaném světě, takže kontemplace stejně nedefinované hlavní postavy mi nemůže fungovat jako projekce k čemukoliv, když není stanoven ani základní vztah hrdiny k prostoru, v němž se pohybuje, natož vztah otce a syna (ne ve smyslu obliby, ale samotné definice vztahu v rodiče a dítěte v zobrazeném světě), a tedy ani není jasný důvod, proč ho Roden hledá (kvůli ženě? kvůli sobě?). Není jasné, jestli se postavy pohybují ve sféře naší psychologie, psychologie středověku nebo psychologie vrcholného romantismu, a předně není jasné, jak jakákoliv z kombinací výše zmíněných možností souvisí se stylizací filmu - režie k žádnému tomuto přístupu nedává vodítka a není s ním v kontaktu, tímto způsobem by šlo natočit cokoliv od odrazu pádu západní civilizace po studii odpolední nevolnosti. Nemám nic proti zaplňování prázdných míst, Křižáček mi ale nepředkládá dostatečně pevnou nádobu, které bych věřil natolik, abych ji chtěl naplnit. Jen několik pěkných obrazů v akademické kompozici, která se už dnes nevidí, což je škoda. 50 %
avenis
avenis
8 137 bodů
1
Ne, tohle se fakt nepovedlo. Je to dlooouuuheee, je to nevypovídající, je to zbytečné. A poslední scéna s předáváním mince, jakkoliv měla být podobenstvím, pohled na ty pomalé dětské ruce mě už docela vytáčel. Prostě je to jen pokus o umělecké dílo. Avšak každé umělecké dílo je vnímáno subjektivně. Toto mě neoslovuje. (30.6.2018)
mojmir.sedlacek
6 033 bodů
6
Karel Roden cestuje krajinou a snaží se v učesaně stylizovaném středověku najít ztraceného syna. Náročný film, který pro zábavychtivého diváka bude představovat strašlivá muka, ale masochistického fanouška artu potěší vrstevnatostí témat a prostorem k přemýšlení. Vyberte si, na jakou stranu se přidáte.
dis
dis
461 bodů
4.5
45% Kritici se budou ošklíbat - nebo rozplývat, většina diváků se bude nudit. Film, který si žádá extrémní vcítění, emoční souznění, plnou koncentraci a zvláštní rozpoložení, při kterém se dá vstoupit do atmosféry snímku. Extrémně krutopřísný, asketicky očesaný dílo, který se možná až příliš bojí být jen trošku víc user friendly. Tak trochu molekulární kuchyně v severským servírovacím stylu. Podle mě (nejsem žádnej pořádnej kritik) spíš ukázka slabosti tvůrců, než jejich síly. Protože jestliže potřebujou diváka dostat do kolen a patřičný nálady nadbytečně předlouhejma záběrama, tak vlastně neumějí. Kontemplace vsazená ve svižnějším střihu a propracovanějším příběhu by přinesla totéž a strhla víc lidí. Takhle je to u nouze ctnost, kterou zachraňuje hereckej maestro Roden a pár dojemnejch nápadů (vyšívaný portrét dítěte...)
Prdifuk
Prdifuk
129 bodů
8
Po dlouhé době film u kterého jsem měl katarzi. Nebýt 4 záběrů, které podobně popíšu, dám plný počet. K dobrému dojmu mi pomohly negativní recenze, které snížily laťku očekávání opravdu nízko. Proč se mi film tolik líbil? Na Markétu ani Údolí nemá, ale... mám syna ve stejném věku. Vnímal jsem podprahové emoce, které ve filmu jsou, ale ne každého osloví: Kolik dát synovi volnosti vs. péče, tak aby se mohl stát mužem, ale zároveň se mužství ve zdraví dožil? Co znamená mužské slovo. Jak fungují masmédia (ve filmu reprezentované kočovným divadlem). A ten úžasný konec - dítě zůstalo s otcem, muž odjel do války... A teď malá kritika - čtyři záběry, které měly vypadat jinak: Dvakrát Karel zakopl při cestě do a z kostela. Jednou se mu šprajcla noha ve třmenu. Nejspíš se režisér bál kvůli takové prkotině nechat jít mistra znovu do kopce, nebo sesednout z koně. Čtvrtá scéna je stejný záběr na ohniště na dvou různých místech. Chápu, že střihač potřeboval oheň na prostřih, ale to snad není takový problém jít na zahradu večer udělat ohýnek, nebo třeba zrcadlově převrátit, nazoomovat - cokoli. Ale nechat úplně stejný záběr, jen proto, že jiný nebyl...? Ale to jsou jen prkotiny. Celkově je to pro mne jeden z nejlepších českých filmů, natočených po revoluci...
  • Atmosféra. Témata mě blízká. Nekompromisnost tvůrců.
  • Formát obrazu. 4 záběry, které mě vytrhly z euforie, u kterých měl někdo zakřičet STOP! JEDEME ZNOVU!