Křižáček

45%
Křižáček

Malý Jeník, jediný potomek rytíře Bořka (Karel Roden), se jednoho letního dne obléká do dětského brnění a utíká z domova v touze dosáhnout Svaté země. Samota, klopýtání přes kořeny a překonání strachu ze tmy se samy o sobě stávají vzrušujícím zážitkem; neznaje však směru cesty, brzy se ztrácí a archetypálně dětský element vyprávění s ním. Zoufalý otec se vydává po stopách zmizelého synka. Jako by mu ale osud nepřál, všude přichází pozdě a zastihne vždy jen svědky tvrdící, že chlapce viděli. Bořka postupně přemáhá beznaděj, zmatené vědomí se drolí a okolní krajina se stává krajinou jeho mysli.

Šest let po úspěšném debutu Osmdesát dopisů přichází Václav Kadrnka se stylisticky neméně vyhraněnou adaptací básně Jaroslava Vrchlického. Dějovou úsporností a mlčenlivostí filmového tvaru pobízí naši představivost k vykonání poetické filmové pouti za chlapeckým dobrodružstvím, přetrženým poutem mezi otcem a synem a nalezením spásy v přímořských krajinách.

Film Křižáček bude jediným zástupcem české kinematografie v hlavní soutěži letošního Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary. (CinemArt CZ)




Recenze: Křižáček

Kinobox.cz
40%

Rozhodně vám nemůžu Křižáčka doporučit, ale jistým způsobem velmi fandím tomu, jak si jeho tvůrci jdou za svým. To, že před lety v Karlových Varech vyhrála Křišťálový globus Amélie z Montmartru, zatímco letos Křižáček, to je pro mě taková hezká symbolika toho, co se s tímto festivalem stalo.


xxmartinxx
xxmartinxx
22 280 bodů
6
Křižáček na mě nefunguje z mnoha důvodů. Předně se odehrává ve zcela nedefinovaném světě, takže kontemplace stejně nedefinované hlavní postavy mi nemůže fungovat jako projekce k čemukoliv, když není stanoven ani základní vztah hrdiny k prostoru, v němž se pohybuje, natož vztah otce a syna (ne ve smyslu obliby, ale samotné definice vztahu v rodiče a dítěte v zobrazeném světě), a tedy ani není jasný důvod, proč ho Roden hledá (kvůli ženě? kvůli sobě?). Není jasné, jestli se postavy pohybují ve sféře naší psychologie, psychologie středověku nebo psychologie vrcholného romantismu, a předně není jasné, jak jakákoliv z kombinací výše zmíněných možností souvisí se stylizací filmu - režie k žádnému tomuto přístupu nedává vodítka a není s ním v kontaktu, tímto způsobem by šlo natočit cokoliv od odrazu pádu západní civilizace po studii odpolední nevolnosti. Nemám nic proti zaplňování prázdných míst, Křižáček mi ale nepředkládá dostatečně pevnou nádobu, které bych věřil natolik, abych ji chtěl naplnit. Jen několik pěkných obrazů v akademické kompozici, která se už dnes nevidí, což je škoda. 50 %
avenis
avenis
8 056 bodů
1
Ne, tohle se fakt nepovedlo. Je to dlooouuuheee, je to nevypovídající, je to zbytečné. A poslední scéna s předáváním mince, jakkoliv měla být podobenstvím, pohled na ty pomalé dětské ruce mě už docela vytáčel. Prostě je to jen pokus o umělecké dílo. Avšak každé umělecké dílo je vnímáno subjektivně. Toto mě neoslovuje. (30.6.2018)
mojmir.sedlacek
6 033 bodů
6
Karel Roden cestuje krajinou a snaží se v učesaně stylizovaném středověku najít ztraceného syna. Náročný film, který pro zábavychtivého diváka bude představovat strašlivá muka, ale masochistického fanouška artu potěší vrstevnatostí témat a prostorem k přemýšlení. Vyberte si, na jakou stranu se přidáte.

Dodatečné informace

Původní název:
Little Crusader (více)
  • Slovenská republika Křižáček
  • Slovenská republika Little Crusader
Premiéra v ČR:
3. 8. 2017
Distributor:
CinemArt
Země původu:
Slovenská republika, Itálie, Česká republika
Čeština:
Křižáček je dostupný s českým dabingem

Powered byJustWatch