The Batman

87%

Komentáře a recenze 85

Dle počtu bodů
Brenan88
Brenan88
47 084 bodů
8.5
Po Nolanově trilogii asi nejlepší Batman (Sorry Michaeli). Trochu jsem se bál Pattinsona v této ikonické roli, ale moje obavy rozptýlil hned první trailer. Do této Noir verze se skvěle hodil. Reeves tuhle látku uchopil za správný konec a nabídl nám napínavý příběh s prvky detektivky a osobitou vizi Gothamu. Tady v podstatě není co vytknout. Batman i přes svou délku uplyne jako voda a vy při závěrečných titulcích ucítíte pocit uspokojení a to je známka, že jste viděli něco víc než jen hloupý příběh se superhrdinou s pláštěm co bojuje s bezprávím. Herci, technická stránka, scénář a režie dělají z tohohle Batmana prostě prvotřídní podívanou. Pokud milujete postavu Batmana a nejsou vám cizí filmy jako Sedm, nebo Vraždy podle Jidáše, tak jste na správném místě.
Pete69
Pete69
29 697 bodů
7.5
Tento Batman je hodně svérázný. Že bude Robert Pattinson s vhodně řezanými rysy spodní části obličeje vizuálně dobrým Batmanem jsem nepochyboval od začátku. I po herecké stránce se role ujal velmi dobře. Batman v roli detektiva, proti zvláštnímu psychopatovi, dočkáme se i starých známých postav ze starších příběhů, akce je však velmi málo a je "servírovaná jen po malých doušcích". Co tento snímek ztrácí v akční stránce, dohání v napětí a ponuré Gothamské atmosféře. Hudba vše pěkně dokresluje.
hanys_
hanys_
18 771 bodů
8
Kde začít? Pattinson Batman ok, civil wtf. Casting celkově takové to not great, not terrible. Reeves to jinak asi zvládl hodně dobře, ikdyž stopáž byla možná o něco delší a fakt, že v těch nejlepších scénách připomíná devadesátkového Finchera nebo Nolanovy Batmany, asi taky nejde brát úplně čistě jako pochvalu. Jinak dost cajk detektivka, která by se možná obešla i bez toho Batmana. 7.5/10
filmfanouch6
filmfanouch6
12 644 bodů
10
To, že je někdy laťka nastavená vysoko automaticky neznamená, že další pokus nemá smysl. Především v momentě, kdy se k osvědčené látce přistoupit tak trochu jinak. Od zakončení Trilogie o Temném rytíři bylo jasné, že jakýkoliv nástupce Christophera Nolana to bude mít těžké. Ben Affleck poté možná v roli Batmana v dvojici snímků Batman v Superman: Úsvit spravedlnosti/Liga spravedlnosti dokázal působit dojmem, že by vlastní film utáhl, jím režírovaná sólovka se ovšem nikdy nezvedla ze země. A tak přišel na řadu Matt Reeves, tvůrce Úsvitu o planetu opic a Války o planetu opic a od počátku naznačoval, že k Batmanovi přistoupí po svém. Víceméně diváky rozpolceně přijaté obsazení Roberta Pattinsona odstartovalo výraznou bouři obav, ty ovšem zazdila skvělá propagační kampaň, která naznačovala, že se Batman pod Reevesovým dohledem skutečně představí ve zcela svěží podobě. A především skvělé podobě. Matt Reeves udělal skutečně to nejlepší, co mohl a od Nolanovy trilogie se odklonil velmi razantně. Ať už pojetím Batmana, pojetím města Gotham, atmosférou i měřítkem. Nový Batman je skutečně ryzí detektivkou, která za pochodu evokuje Čínskou čtvrt, Francozskou spojku, Taxikáře či Sedm. Batman se vůbec poprvé na plátně objevuje v detektivní poloze a ukazuje, že tohle pojetí má i do budoucna neskutečný potenciál. Tuhle špinavou, depresivní a chvílemi vyloženě psychicky nepříjemnou návštěvu Gothamu totiž především nebude vůbec snadné jen tak dostat z hlavy. Skvělý scénář dohromady utváří nosnou detektivní zápletku, která dokáže za pochodu překvapovat, obcházet se bez slabých části a především za pochodu pracovat s postavami. Po vzoru Nolana si Reeves dává na každé stěžejní postavě alespoň trochu záležet a dosadit jí smysluplnou úlohu. A detektivní zápletku posouvat skrze osobní příběh hlavního hrdiny, který ovšem prozatím není ztělesnění symbolu, ale pouze samozvanec, který děsí i ty, které se snaží chránit. Nový Batman tak není jen detektivní zápletkou odehrávající se v městě Gotham plné prohnilosti, ale i náhledem do duše Bruce Waynea. Ovšem i tentokrát platí, že se do duše Bruce Waynea nahlíží zcela jinak než svého času v Batman začíná. Robert Pattinson je skvělý Batman. Nový Batman ovšem tentokrát toliknesází na Brucea Waynea, který by si měl hrát na milionářského playboye, kterým není. Pattinsonův Bruce na tom očividně není psychicky nejlíp a na veřejnosti to nějak dvakrát nezapírá. Zvolení písně od Nirvany " Something In The Way " k tomuto tak trochu emo pojetí Brucea Waynea sedí skvěle, především je ovšem skutečně radost vidět Pattinsonova Batmana v akci. I skrze vnitřní monology, které skutečně dokáží evokovat jak vnitřní monology z detektivek, tak právě i například promluvy Travise Bicklea z Taxikáře. Svou syrovostí dokáže nový Batman připomenout i nedávného Jokera Todda Phillipse. Pojí je ovšem především ta výrazná osobitost snadno odlišitelná od veškerých aktuálně vznikajících komiksových adaptací. Batmanův původ je navíc znám i u víceméně nezasvěcených a proto není nutné znovu oprašovat momenty jako je odchod z opery či výcvik. Po vzoru Spider-Man: Homecoming Reeves známého hrdinu vrhá rovnou do akce. Tříhodinový film se poté skutečně nestíhá vléct a dokáže si svou délku naprosto obhájit. Krom samotného skvělého příběhu je poté Batman hned plný několika výtečných sekvencí. Automobilové nahánění Penguina Batmanem, která je jednou z nejlepších automobilových filmových honiček posledních let, fenomenální atmosférické scény, které koketují s vyloženým hororem a i funkční finále. I přes to, že je tento Batman výrazně komornější automaticky nepřichází o status působivosti. Krom Pattinsona ovšem Reeves zvládl i skvěle obsadit zbytek obsazení. Zoë Kravitz je skvělá Catwoman, Jeffrey Wright solidní James Gordon, Andy Serkis je velmi dobrý (i když možná tak trochu nevyužitý) Alfred a Colin Farrell k nepoznání jako Tučňák je prostě vynikající herecká kreace, kdy plánovaný seriál zní lákavě i díky samotnému zápalu Farrella. Riddler Paula Dana poté pochopitelně není protivníkem pro fyzické konfrontace, dokáže ovšem vyvolat snadný pocit hrozby a dokáže očividně nahnat strach i samotnému Batmanovi. Danův až vyloženě fyzicky nepříjemný herecký výkon poté snadno nechá vzpomenout i na Heatha Ledgera, Joaquina Phoenixe a jejich Jokery, krom nich také Johna Doea ze Sedm či Skládačkového vraha ze Saw. Ať už se Pattinsonův Batman příště utká s kýmkoliv, Dano nastavil laťku vysoko. Kameraman Greig Fraser (Duna Denise Villeneuvea) se poté postaral o řadu skvělých a stylových záběrů, které více než koketují s vyloženým výtvarnem, kdy by šlo ze samotného filmu vybírat záběry a udělat z nich součást jedné výtvarné výstavy. Kamera za pochodu pracuje s neony, různými typy osvětlení i táhlými nepřerušovanými záběry a Fraser opět dokazuje, že jeho přístup k obrazové kompozici je fenomenální. A pak je tu Michael Giacchino, který svůj soundtrack k novému Batmanovi pojmul zcela jinak než Danny Elfman, James Newton Howard a Hans Zimmer svého času. Především přišel se skvělým ústředním motivem, který k tomuto pojetí Batmana sedí, skvělými hudebními motivy ovšem doprovodil i ostatní stěžejní postavy. Především Catwoman a Riddlera. Délka, která téměř dosahuje 180 minut přitom vyloženě nesvádí k boji s diváckou trpělivostí, pro některé ovšem bude skutečně klíčová. Především pro ty, kteří více než Batmana detektiva upřednostňuji Batmana v akci. Ze všech komiksových adaptací, které kdy vznikli má navíc Reevesův Batman jako jeden z nejblíže k vyloženému uměleckému filmu, který navíc i díky přízemnímu podání Batmanova mýtu (Batmobil je zde prakticky normální auto, Batmanův arzenál je poté též více realistický) nikdy vyloženě nesází na velkolepé a efektní atrakce (i když právě momenty jako naháněčka na dálnici či pěstní souboje bohatě postačí). Batman je poté sice pořád áčkový blockbuster, skutečně v něm ovšem funguje trocha té psychologické studie, odlišných ideologií o tom, co je to spravedlnost a především sledování toho, jak samotné vyšetřování formuje jak Batmana, tak i Bruce Waynea. S odstupem času bude navíc Batman po vzoru Jokera výjimečná komiksová adaptace, která mohla vzniknout v klasickém studiovém systému a víceméně počítat s tím, že toto pojetí rozdělí fanoušky. I když zde sice Batman totiž vůbec poprvé dostává svého titulu ´´ nejlepší detektiv světa ´´, jisté momenty nejspíš fanoušky klasického Batmana přeci jen nepotěší. Pořád ovšem nehrozí, že by to zašlo tak daleko, jako když Rianu Johnsonovi někdo po Star Wars: Posledním z Jediů vyhrožoval smrtí, protože mu údajně svým filmem zničil dětství. V Reevesově podání totiž Batman rozhodně pořád zůstává Batmanem, jen k tomu skutečně přistupuje trochu jinak a i díky tomu se v následujících týdnech zaslouží o bohatá témata o tom, jestli je ten odklon od klasického Batmana vlastně ideální. O kvalitách Reevesova uchopení ovšem nejspíš pochyby v kdovíjak velkém množství nevzniknou. Reeves novou kapitolu Batmana nakopl skvěle a naznačil, že by Nolanova Trilogie o Temném rytíři mohla mít do pár let solidního nástupce. Skvělý scénář podtrhuje výborné obsazení, silný vizuál a především parádní atmosféra. Detektivní, hororová i existenciální. Reevesův Batman dokáže vyvolat gejzír různorodých emocí a tím jen podtrhuje, že jde skutečně o vrstevnaté dílo. Snad to samé za pár let půjde říct i o pokračování, naznačený potenciál toho, kam tahle verze Batmana může směřovat je obrovský..... Viděno v kině: 2x
hrumsrt
hrumsrt
9 279 bodů
9
Ani si nedovedu představit, jak je dobře, že filmy s Baleam jsou vlastně poslední s Batmanem. Jelikož následující dva s Benem Affleckem jsou trošku specifické a rozhodně to není netopýří sólovka (ale jak se tuším dočtete i ve zdejších zajímavostech, tak film s Affleckem byl na stole). Tedy od posledního Batman filmu je tomu rovných 10 let. Jasně, každý nástupce Nolana to bude mít s Batmanem těžké, jelikož on tuhle značku vyzdvihl k absolutnímu stropu. Takže, když se objevily zprávy, že nový film o legendárním netopýřím mstiteli bude mít ve svých rukách Matt Reeves, rozhodně ve mě nevřela nějaká honosná očekávání. A velmi podobně tomu bylo v případě obsazení hlavního hrdiny. Robert Pattinson je znám především jako ten bledý kluk z Twilight ságy, která objektivně není nic moc a hrozně moc cílí na mladé teenky. Dlouho se tenhle britský hezounek hledal a zakopával o spíše průměrné filmy, až přišel rok 2019.. Právě v tomhle roce jeho kariéra nabrala jiný směr, kdy následuje dvouletá série opravdu dobrých filmů. V každém z nich se ukazuje o kolik více toho v něm je, v každém se potvrzuje jaké plýtvání talentu to těch 10 let bylo... Až do toho vrazil vidle The Batman. Moje očekávání byla taková střídmá, jakože tušil jsem, že by mělo jít o adepta na film roku, nicméně Nolanově trilogie se vyrovnat asi nedá. I přes porci filmů, které jsem za celý život viděl, tak pořád jsem nenašel lepší snímek než je Temný rytíř. Překvapuje mě jaký film jsme dostali, jelikož tohle ani zdaleka není obyčejná komiksovka a vůbec celkově jde o dosti masivní epos. Kolik se toho do jednoho filmu nacpalo je obdivuhodný a celý ty tři hodiny to šlape jak má. Poctivě atmosférický a temný snímek, který Vás hned z úvodu ponoří do nového Gothamu. Hned ta úvodní hudba je dokonalá! Zase se potvrzuje, že na netopýří filmy se musí najímat jen ti nejlepší skladatelé. Co jsem si ocenil, je, že konečně někdo neměl potřebu nám zas a zas představovat tu scénu po divadle, aneb jak se Bruce stane sirotkem. Je to zbytečný a okoukaný.. Ono vůbec v tomhle si to neláme hlavu, že by nám ty postavy nějak představovali, postav z Gothamu tam je hodně a podle mě je více než vhodné dopředu vědět, kdo je kdo, takže pokud jste netopýrem nepolíbení, může to haprovat. Už před rokem jsem četl, jak velký krimi to bude, jak opravdu bude Batman něco vyšetřovat a krůček po krůčku skládat ten obrázek zločineckého zlosyna. Ale i Nolan tyhle prvky zobrazil, ať třeba nejsou tak jasné. Poprvé vidíme, že by Batman byl součástí policie, že se na něj ohlíží komisař Gordon a prosí ho o rady. Avšak všechno má svoji cenu a tady je tomu zcela určitě akce, neříkám, že by mi nějak chyběla, ale jako koření do toho všeho bych si jí představoval malinko více. Zbytek hereckého ansámblu zvládá v klidu sekundovat Bruceovi, a jak již tomu bývá ho i někdy převýšit. Perfektní výběr Catwoman! Zoë Kravitz má přesně ty prvky, které tahle postava má splňovat. Je roztomilá a přesto taková divoká! Záporáků tu máme tentokrát více - Tučnák a Hádankář - oba jsou perfektně obsazení a hlavně dokonale zahraní. Jaké charizma čiší z namaskovaného Colina Farrella je neuvěřitelný! Borce div, že poznáš a ještě v celé té masce si to zahrál zcela parádně. Na to, že toho prostoru nebylo zase tolik, tak pokaždé byl na scéně cítit. Spolu s ním, ale nezávisle, je tady Hádankář, který upouští od své komiksové trošku střeštěné povahy a dokazuje, jak se píší postavy. Perfektně si hraje s Batmanem, až mu vystaví cestičku přesně tam, kam potřebuje(me). Zase jen další ukázka toho, že svaly zapotřebí nejsou. Jako krimi si to s sebou nepřináší žádné megalománské zvraty a překvapivá rozuzlení a samotné finále není zase tak moc wow, když nakonec dostaneme "jen" skvělou akční sekvenci s partou fanatiků. Jako Batman film naprosto vyhovující a skvěle zpracované. Ale tentokrát zůstáváme jen v šabloně Batmana, tedy snímek nemá takový přesah a tak čiře geniální myšlenky. Je to skvělý návrat k původnějšímu chápání Batmana a tomu, jak tahle značka kdysi vypadala. Ovšem ve všech dílčích aspektech je dohnaná do perfekce, takže je z toho nejlepší verze sebe sama. Ta stopáž je crazy a chce to jisté sebezapření si to celý užít, ale stojí to určitě to! Jestli tady nebude sequel, tak už nebude nikde. /viděno v kině/ 90%
M3lios
M3lios
9 140 bodů
10
Batman Matta Reevesa je presne to, čo som si žiadal od Tima Burtona, len v modernom prevedení. Jedná sa o tradičnú, silne štylisticky natočenú, štandardnú detektívku, z ktorej ak by ste vyškrtli Batmana, ostal by vám stále solídny príbeh. Niečo, čo mi v Nolanových inscenáciách silne chýbalo. Síce som sa naozaj obával ako Pattinson zvládne svoju rolu, no opäť tento chlapík prekvapil a potvrdil, že nie je len fešák z Twilightu. Ak ste schopní prežiť takmer trojhodinovú stopáž, môžem srdečne odporučiť. Ak máte HBO Max, potom ešte lepšie.
JosefTomas
JosefTomas
9 025 bodů
8
Hodně osobitá a dobře uchopená vize, kde Batman konečně ukazuje svou detektivní stránku v plné míře, protivníky likviduje brutálně a chladně a navíc, má nyní tak tíživou atmosféru, že evokuje styl komiksů poslední doby. Problém s Batmanem přijde v momentě, kdy člověk zkrátka nehodlá Reevesovu vizi přijmout a v tu dobu už se začíná Batman trošičku sypat, ale rozhodně ne drolit. I když v příběhu může člověk někdy zakroutit hlavou, úžasně atmosférický háv celé podívané zkrátka nedovoluje, aby se člověk nudil. Na to si je Reevese až netypicky jistý a sází mix Zodiaca a Sedm v komiksovém prostředí natolik přesvědčivě, že se mile rád nechám unést všemi těmi pozlátky a přimhouřím oči.
Klajnik
Klajnik
8 584 bodů
3
Audiovizuální ztvárnění je úchvatné (Greig Fraser vybral top objektivy a jenom za kameru a color grading bych tomu dal 5/5). Obsahově to ale příliš nefunguje. Má to sice stejně dobrou zápletku jako Sedm (dva detektivové se snaží chytit šíleného vraha při jeho osobní pomstě na městu a lidech za společenský úpadek), ale v posledním aktu to ztratí tah na branku a Batman se vyprofiluje spíš jako emař než schopný detektiv. Na konci si uvědomí, že musí bojovat za něco, nikoli proti něčemu. Do té doby se pošťuchuje s Catwoman, dealuje s policií, která mu stále moc nedůvěřuje, nahání v jedné skvělé (ale v traileru vypálené) autohoničce s Pinguinem, kterého občas chodí navštěvovat do klubu, dozvídá se o rozsahu korupce Gothamu a zjišťuje, kdo všechno je do toho zapleten - proč by mě však měla zajímat nějaká fikční korupce nějakého fikčního města, to nevím. Příběh nestojí na natolik silném ději, silných postavách a zajímavých charakterových obloucích na to, aby si u mě mohl obhájit 3 hodiny. Mě osobně film také těžce míjel ve takových těch emocionálních scénách (viz. vyznávání si citu s Alfrédem). Vlastně se mi těmi scénami protivil. Batman se stylizuje do temného a drsného thrilleru, který má být realisticky působící, přestože se odehrává v poněkud stylizovaném prostředí Gothamu. Některé momenty se povedly (Batmanův nástup na scénu), ale atmosféru kazí řada nevkusných, nevěrohodných či nelogických momentů: viz. Plot armor - přistání při wingsuitu a výbuch před xichtem a troufalá chůze vstříc kulkám. Dialog mezi Alfrédem a Brucem připomínající nevlastního otce poučující rozmazlenýho fracka nebo jak na sebe Batman tiskne Catwoman, i když si už uvědomila, že někdo přišel do bytu a přestala se vzpírat. Celá jejich romance je cringe... Zbytečné plýtvání talentu na takovou látku. Chápu však, že na Batmanovi se dobře vydělá. Ve finále záleží, záleží, jak moc je divák ochotný tolerovat jistou míru patosu a nekonzistence - případně na tom, co divák od dobrého filmu očekává. Dle mého Batman aspiruje na víc, než jen pouhou pokleslou zábavu. Jenže toho vyššího potenciálu nedosahuje a pokleslé to taky nechce být. Já bych ocenil, kdyby se tvůrci a studio nějak domluvili, že vyprankují diváky, nalákali je klamavým akčním a atmosférickým trailerem, ale v kině pustili parodii, v níž Bruce Wayne jakožto traumatizovaný emař poslouchající Lil Peepa i post-punk, sypoucí do sebe xany a ve své derealizované přeplosti se rozhodnuvší, že bude bojovat se zločinem jako maskovaný hrdina. Z těch barbiturátů bude však tak mimo, že ho první noc zastřelí, načež nastane konec filmu. Bylo by to originálnější, zábavnější i kratší.
Tom Hardy
Tom Hardy
8 339 bodů
7
Abyste mě nechápali špatně - nový Batman má v sobě hodně dobrého a zaslouží si být viděn na velkém plátně. Jen má blíže k odvážnému velkolepému konceptu, než k opravdu odladěnému finálnímu produktu. Je hrozně dobře, že někdo konečně prezentuje Batmana jako detektiva, což je prvek, který všechny předchozí filmy buď hrubě podehrávaly nebo rovnou opomíjely. Potěší noirové ladění scén a přímo vynikající jsou Paul Dano jako Hádankář a Zoë Kravitz v roli Catwoman. Kde ale u Jokera Joaquina Phoenixe, na něhož se snaží The Batman duchovně navazovat, město přímo dýchalo atmosférou, zde je spíše přehlídkou několika kulis a deštivých ulic. Detektivní část je pouhým vývarem legendární Sedmičky Davida Finchera (zdejší mordy se opravdu pod kůži nedostanou) a Pattinson funguje jako Batman, jeho Bruce Wayne je ale jaksi do počtu. Co mi ale opravdu sráží hodnocení, a žádnou velkou radost z toho nemám, je nesoudržná vnitřní logika, ať už se bavíme o konkrétních scénách nebo backstory postav. Wayne je tu například úplně jiný, než jako ho známe, ale i tak ho lidé ve městě nepochopitelně obdivují (přestože ho de facto dva roky neviděli a nic pro ně nedělá). Batman říká jako jediný Ozovi Penguin - proč? A v jakém světě dává smysl jejich vztah, kdy Penguin jediný strach projeví před Batmanem ve chvíli, kdy si temný rytíř nasedne do auta? (kdyby v tu chvíli Penguin sám nezamířil do svého, byla by to pro Batmana asi dost trapná chvíle). A pak je tu pohřeb, moment, kde vůbec nic nedává pod drobnohledem smysl (ale dovolím si menší popis, protože scéna byla i vypuštěna studiem online): po expozici zaplněného náměstí a těžko dostupného vchodu, ke kterému vedou poměrně vysoké schody, se do kaple náhle bez zadýchání promlátí rodinné auto. Z něj vystoupí muž s bombou a telefonem v ruce, který zvoní. A policie uteče, čeká, až padne večer, nepošlou dovnitř někoho, kdo by zkusil bombu odjistit, ale robota, aby se mohli na muže dívat live. WTF? Co byl teda plán? Čekat, až se vybije baterka v mobilu? A tahle scéna se extrémně drolí i dál, ale to už spoileroval. Když ale budu brát nového Batmana jako celek, na první dobrou je výsledek dobrý, dokonce velmi dobrý. Jen nad tím vším člověk nesmí moc přemýšlet. P.S. Nejčastěji kritizovaná poslední třetina filmu je paradoxně jako jediná konzistentní a prostá podobných scenáristických nedodělků a přešlapů.
jay.lee
jay.lee
7 487 bodů
10
Já jsem pomsta.