The Last of Us

84%

Komentáře a recenze 45

Dle počtu bodů
filmfanouch6
filmfanouch6
12 644 bodů
10
S01: ideoherní adaptace jsou často předurčené k neúspěchu. Většinou se buďto maximálně snaží o věrnost hrám, kdy ovšem fungující ve videoherním prostoru nefunguje v rámci filmového/seriálového média, nebo dochází k příliš výraznému odklonu. Jde o věčný spor, který pochopitelně nemůže vždy potěšit ani fanoušky původní videoherní předlohy a ani laiky, kterým herní mechanizmy a zákonitosti nic neříkají. Videoherní Last of Us se ovšem stalo takovým fenoménem, že se zákonitě očekávala nějaká výraznější péče. A to se stanou. Na seriálové adaptaci se tak nejen výrazně podílel režisér dvou původních videoher, Neil Druckmann, ale především za ním stojí Craig Mazin, tvůrce skvělého Černobylu. Casting Pedra Pascala a Belly Ramsey sice mohl leckoho rozdělit, propagační materiály ovšem vyvolávaly dojem, že se seriálová adaptace skutečně nachází v pravých rukou a přitom se někdo poučil o zlatém kompromisu. A na výsledku je to znát. Původní videohře je seriálové Last of Us víceméně věrné. Příběhem, výpravou, jednotlivými designy, charaktery postav. Last of Us není klasickou videohrou, kdy jde sice o survival záležitost, důležité je ovšem především pouto mezi dvěma hlavními hrdiny. A právě seriál dokáže více na rozdíl od hry vytěžit jednotlivé budování emocí. Trochu pochybně sice může působit fakt, že tvůrci postavy nadále rozvíjejí především skrze flashbacky, výsledek ovšem přináší to správné ovoce. Postupný vývoj vztahu Joela a Ellie a především jeho vyvrcholení ve finále seriálu tak zvládne připomenout stejnou sílu, kterou přinesl konec původní videohry. Mnoho aspektů navíc seriál zvládá vytěžit a emocionálně prodat mnohem více. Joelovo velkou ztrátu, Postavy Billa a Franka v podání Nicka Offermana a Murray Bartletta, rozšiřování mytologie a skutečnou nepříjemnou atmosféru, kterou post-apo svět vyvolává. Last of Us tak nenabízí tolik akce a hororových pasáží, jako videoherní zdrojový materiál a mnoho fanoušků původní hry tím pochopitelně může snadno rozčílit, tím je ovšem očividnější, že jde tvůrcům seriálu o něco úplně jiného. O ty pravé emocionální vrstvy, které se v příběhu původní hry skrývají a které v seriálové adaptaci zvládají více zazářit. Šestice režisérů (kromě Mazina a samotného Druckmanna také Peter Hoar, Jeremy Webb, Jasmila Žbanić, Ali Abbasi) zvládají po dobu 9 epizod držet vysoce nastavenou laťku, časem je navíc více a více poznat, že navzdory debatám nejsou Pedro Pascal a Bella Ramsey pochybnou volbou. Důležitá je nejen jejich chemie, ale i prodání stěžejních emocí, na kterých se postavy vyvíjejí. Především Joel v rámci seriálu odhaluje svou lidštější stránku a díky podání Pascala zvládne působit jako ještě tragičtější postava. Pár let nazpátek by sice mnoho lidí nezkouslo nikoho jiného než Hugha Jackmana nebo Joshe Brolina, pravda se ovšem ukázala a Pascal potvrzuje pozici vítěze. Herci, kteří propůjčili tvář postavám v původní hře se objevují v rámci nejrůznějších menších či větších roliček, zazářit se ovšem daří nejen Pascalovi a Ramsey. Vynikající Nick Offerman, který je ve vážné poloze stejně fenomenální jako v obvyklejší komediální, opět fantastická Storm Reid v roli Riley, Gabriel Luna jako Joeův bratr Tommy či kanibalský David v podání Scotta Shepherda. Last of Us se odehrává po zániku moderní civilizace, tento svět poté není černobílý. Vznikají frakce, na každého člověka má zánik klasické civilizace svůj vliv, někdo je nucen přinášet oběti v rámci vyššího dobra. Na rozdíl od jiného populárního seriálu od HBO (Hra o trůny) mají tvůrci štěstí v tom, že znají příběh, kterým se vydává druhá videohra a mají díky tomu výhodu v tom, že pro pokračování vývoje zvládnou vystavět půdu. Druhá videohra je totiž ještě o poznání méně černobílá a role postav v příběhu snadno svádějí k filosofickým debatám. A tímto způsobem se daří vykreslovat nejrůznější postavy, které nelze škatulkovat, každý prostě nějak žije ve světě, který již nepoznává. Někdo více humánně a někdo více animálně. Na výsledném seriálu jsou vidět produkční hodnoty, kdy se skrze častou sázku na ruční kameru daří umocňovat autenticitu a prožívání stěžejních emocí s ústředními postavami. S Clickery nebo Bloatery se sice pytel neroztrhne (design je věrný předlohám a působivý), seriálu ovšem rozhodně nechybí momenty napětí. Jsou znalci původní hry v nevýhodě vzhledem k faktu, že nazpaměť znají příběh původní hry? Dost možná ano. Jak už to ovšem u znalosti předloh bývá, o to více je prostoru k radosti z toho, že se někdo skutečně snaží vzdávat původnímu materiálu maximální poctu, přitom na to chce skutečně tak krapet trochu jinak. Úvody prvních dvou epizod se snaží virus spojený s houbami zasadit do kontextu autentické globální pandemie, která i díky nedávnému šílenství s COVIDEM-19 zvládá zaujmout. Zjednodušeně by se dalo říct, že hra jistě prodává jisté momenty lépe, jiné momenty naopak v součtu prodává lépe seriál. A není právě toto definice té ideální adaptace? Musí být správná adaptace maximálně věrná? I tyto úvahy pochopitelně budou svádět k dalším a dalším debatám, jisté ovšem je, že seriálové Last of Us pořád patří mezi nejlepší adaptace videoher. A tvůrcům se po konci 1. série snadno věří, že za pár let s 2. sérii zvládnou nezklamat....
hrumsrt
hrumsrt
9 318 bodů
7
/Po první sérii/ Sluší se říct, že hru jsem nikdy nehrál a ten příběh je pro mě spíše neznámou.. Ale rozhodl jsem si to užít jako seriálový kus a neohlížet se na kontroverze, jak je něco podobné nebo není. K samotnému obsazení vlastně není co vytknout.. Pedro Pascal je neskutečná klasa a když zrovna nemusí nosit helmu, nemůžu si ho vynachválit. Jeho v ústředním duo doplnila Bella Ramsey, která samozřejmě kdysi hláškovala a válela v Game of Thrones a zkrátka díky postavě Lyanny Mormont ji zná svět, jež už mi tolik nesedí avšak když opravdu hraje takové ty nadřeň scény, kdy kvičí atd., tak už je daleko zajímavější... Jsem velký fanda jiného postapokalyptického světa, kde taky hrají úlohu zombíci, tedy TWD, a bohužel jsem se neubránil porovnávání a takovému nostalgickému pofňukávání.. HBO ví, co dělá a ty jejich seriály vypadají ztraceně dobře! Za zmínku stojí třeba právě vychvalovaný Černobyl nebo loňská pecka Tokyo Vice, kdy oba tyhle kousky stojí za ten čas. Právě s Černobylem to má společného i tvůrce, tedy Craiga Mazina, který i podruhé potvrzuje, že je minimálně šikovný chlapík.. Zkrátka vypadá to vážně dobře! A co teda příběh? První epizoda je podle mě vrchol seriálu, a to teda i bohužel, jelikož tak dobře navnadila, že se už nedokázalo nic vyrovnat.. Pak se první půle seriálu hledá, příběh není nijak pevně ukotven a spíše každá epizoda představuje nějakou myšlenku, která se v dané epizodě pomocí novým postav nějak ventiluje našim dvěma hrdinům. A jak je některá dobrá (viz. setkání s Samem a Henrym), tak jiná mě vyloženě serou a přetrhávají rozvíjející příběh (viz. zase setkání, ale s Billem a Frankem). Nepůsobí to tak celistvě jako jeden vyprávěný příběh, nýbrž právě jako jen další chapter uvnitř příběhové hry, a to je pro mě na seriál málo.. Samotný svět působí docela mrtvým dojme, kde sice možná máte mít pocit, že ti nakažení jsou všude (jak to obhajují fanoušci), ale prostě dokud na někoho nemají tendenci skákat, já je tam necítím. Finále seriálu je takové zvláštní, sice prozrazuje něco důležitého o postavách do budoucna, ale jinak toho zase tolik neuzavírá. Možná naprosto boží videoherní adaptace, ale jako seriálový kus to není kdovíjaká jízda. Není to špatné ale já si to zkrátka zase tolik neužil a už jsem docela rád, že ta mánie okolo utichá. 75%
JosefTomas
JosefTomas
9 025 bodů
7
V TLoU je hodně fajn věcí, některé přímo geniální a některé bohužel i hodně mimo. Momenty, kdy se antologicky příběh "osvětlí" nějakou vsuvkou v podobě flashbacku jsou fajn, ale zdržují (v 7 díle až moc) od hlavního děje a hlavně ho díky tomu dost krouhají, rozmělňují a celkově ruší. Raději bych si dal nějakou samostatnou antologii bokem a hlavní příběh tím neotravoval, protože z těch devíti hodin jsem sice poznal postavy ze všech stran, ale právě díky těmto úhybům jsem si to pouto od nich přetrhnul a musel ho pracně hledat znovu. Pořád to je v rámci serošů někde úplně jinde, casting a herecké výkony jsou excelentní, ale to měřítko je na můj vkus malé a zbytečně skromné. Akce je pomálu, výprava se schová do interiérů a rozpočet 12 mega za epizodu mě nepřestává udivovat. The Last of Us asi není špatná adaptace a už jen fakt, že na ní dělá tvůrce hry, je sám o sobě potěšující, ale jako seriál se mi nejeví dostatečně uspokojivý. Těžko říct, kde byl onen limit, ale 9 zhruba hodinových epizod je na hru s délkou 15 hodin dost velké oseknutí. PS: Druhý díl by se dle dostupných zdrojů do jedné série nevešel a mluví se o dalších dvou sériích, což mě naplňuje trochou optimismu, ale kdo ví, čemu se v nich dá přednost.
Klajnik
Klajnik
8 590 bodů
0
S1: Adaptace je to zbytečná, protože Last of Us už jako hra filmově podané. To co bylo přidáno, nestálo za ten čas a co bylo uděláno jinak, fungovalo blbě. Proto odpad. __SCÉNÁŘ: Námět a příběh možná dokáže ocenit ten, kdo nehrál hru, ale já ji hrál a tak za tyto kvality seriál pozitivně hodnotit nehodlám. Tvůrci se rozhodli vyházet akci s houbáky na úkor psychologie postav. Ta se však vyvíjí i skrze ony encountery, kterých je zde minimum. Svět takto nepůsobí dosti nebezpečně a je to škoda i proto, že houbáci jsou sami o sobě docela tahákem díky svému originálnímu designu a pojetí, jež renovuje okoukaný zombie žánr. Scénář mi ale obecně přišel slabší (navzdory té snaze se více věnovat psychologii a látku ještě rozšířit). Epizoda 7 mě extrémně nudila, protože tvůrci roztáhli 10 minut nezáživného obsahu na 50. Ve třetí epizodě se tvůrci rozhodl rzšířit příběh jedné postavy ze hry (Billa) a diváci tak dostali směšnou homoromanci. Proč? Snad proto, abychom viděli, jak by se LGBT lidem žilo lépe po apokalypse než se jim v USA musí žít před ní... Já už fakt nevím... Pojďme si to rozebrat: Tvůrci mají ryze tradičně maskulinní látku, ale nacpou tam homoromanci, která od hlavní linky jenom zdržuje. To by nevadilo, kdyby šlo o jiný i kvalitnější typ zdržení. Tento je však blbý (Bill najde budoucího partnera v díře v zemi, což je symbolizuje, že sám sexuálně neuspokojený a zmatený Bill touží po tom, aby jeho vlastní díra byla něčím naplněna). Tvůrci chtějí, aby divák k postavám cítil empatii, ale nijak nereflektují nepříznivou výchozí pozici. Proč bych s postavami měl sympatizovat? To si myslí, že stačí něco divákovi předložit a on k tomu automaticky přilne? I kdyby tomu tak bylo, tak snahy selžou v momentě, kdy z Billa udělají úplnýho dementa tím, jak zpracují jeho postřelení. Bill se nekryl - stál uprostřed ulice a střílel po nepřátelích, dokud sám nedostal kulku do břicha. Tvůrci se tedy rozhodli pro takto choulostivý krok, ale nebyli schopni si pohlídat naprosté základy. Kurva, vždyť jsou to jsou filmaři. Člověk by čekal, že jejich citlivost vůči tomu, jak co vypadá, bude vyšší. Každopádně E03 dala divákům debilní teplouškou idylku namísto toho, jak se městem snaží dostat k povahou hrubému Billovi a spolu s ním pak pro autobaterii/auto, které držel jiný přeživší té lokality. Seriál zkrátka podlehl vysoké míry redukce a nelogických vyobrazení, díky nimž u mě nedošlo k divácké imerzi. Další příklad: Postřelený Joel v E08 se zas na nohy postaví nevěrohodně rychle. Stačila injekce proti infekci... Ve hře je to zpracováno tak, že se o něj Ellie nějakou dobu starala, protože Joel se na nic nezmohl a až po nějaké době se byl schopen postavit. Zjistil, že Ellie je pryč a vydal se jí hledat. Jejich následné shledání je opět zpracováno o něco hůře v seriálu, protože Joel se za ní random objeví až tehdy, kdy Ellie opustí hořící budovu. Ve hře opět funguje o něco lépe. HERECTVÍ: Obávám se, že i proto jsou výkony Pedra Pascala a Belly Ramsey tak umělé. Pedro moc tlačí na pilu, takže prakticky nevystupuje z pózy zádumčivého, mrzutého muže postaršího věku. Póza je ještě umocněna tím, jak mluví. Chápu, že mu šlo o hloubku a hrubost ale jde poznat, že jako herec tlačí na pilu a nepřesvědčuje mě o tom, že je to jeho pravý hlas. Na Bellu Ramsey se jako na Ellie dívá docela těžko už kvůli tomu jejímu downovskému vzezření a herecky to taky nedává. Zprvu se mi zdálo, že má jen dvě polohy (1. Naštvanej fuckující fracek 2. Goofy kido), ale ani později mě moc nepřesvědčila. Měli raději obsadit Jackmana nebo Butlera do role Joela a třeba Sadie Sink do role Ellie. VIZUÁL, PROSTOR a DOJEM: Kupodivu se mi na to koukalo docela špatně. Tvůrci to celé natáčeli s kamerou na rameni, díky čemuž to má vypadat realističtěji, spíš to ale vypadá levně a monotónně. Snad se mi to tak nelíbilo i díky nasvícení a barevnosti. Komentář k S01 uzavírám tím, že tato látka neměla být vůbec adaptována, protože funguje lépe jakožto videohra, kde není nesoulad mezi reálnými objekty a efekty, které zde rovněž kazí celkový dojem (pro doložení pravdivosti svých slov přidávám krajní případ onoho nesouladu). Ve videohře je však popředí i pozadí v jednotě, jelikož oboje jest digitální. Je pravda, že může hrozit nesoulad mezi různou úrovní kvality různých textur atd. ale v tomto případě byl produkt vyvážený. Hráč měl navíc k onomu zajímavému světu lepší přístup, páč tím světem procházel (ač pouze v předem vytyčeném koridoru). Seriál působí jaksi stisknutě, protože to prostředí reálně neexistuje, ale herci se v nějakém prostoru pohybovat musí. Výsledek působí hůře. Otázkou je: "Proč dělat něco hůře?" a odpověď je nasnadě: "Lidé jim to žerou a tvůrci na tom vyrejžují, aniž by se moc nadřeli."
Tom Hardy
Tom Hardy
8 339 bodů
7
Prozatím mírné rozpaky, i když výrazně převažují pozitiva. Mezi ty patří výprava, atmosféra i rozšíření / alternace známých momentů (úvod se Sarah, Robert). Pedro Pascal je Joel. Nečekal jsem, že mu ta role tak sedne, ale ihned si ji přivlastnil. Gabriel Luna Tommyho příliš nepřipomíná, možná ale i proto není složité tu postavu akceptovat v novém podání. S Ellie je to horší, protože Bella Ramsey zní jako Ellie, chová se jako Ellie, ale pořád vypadá jako Bella. Bude to něco, na co si jako hráč budu muset zvyknout (a doufám, že se mi to podaří). Vyloženě mi nesedí Anna Torv jako Tess. Nevím přesně, co je u ní off, ale zatím mi nefunguje (a je mi dost líto, že tvůrci neoslovili výbornou Annie Wersching, která postavu nejen namluvila, ale v remaku byla využita i její podoba). Tempo mi na úvod, který nás seznamuje, přijde dobré a teď jsem vlastně jen zvědavý, jakým směrem se půjde. Protože až na pár důležitých herních okamžiků si mohou autoři seriálu dělat doslova cokoli. Pilot za 70 %
blazma
blazma
4 928 bodů
10
Last of Us je má top 3 oblíbená hra na konzoli. Takže když přišel na řadu seriál byli tady obavy, aby to nepokazili. Jenže oni z toho udělali hodně dobrej, skoro až luxusní seriál. Naprosto se to drží předlohy, herecké obsazení bylo super. Napětí tam kde má být. Samozřejmě to má své vady, ale snaží se dát vlastní pohled částem, které ve hře nebyli a zároveň ukazují ty důležité scény, které ve hrách byli taky důležité. Trochu šlapali na pilu s tempem seriálu. 9 epizod je poměrně málo a ten konec byl extrémně rychlý a vůbec to nemělo to finální napětí jaké to mohlo být. To je velká škoda. Taky se asi báli, aby nespadli mezi zombie seriály a tak jsme se moc soubojů se zombíky nedočkali a víc jsme měli zaměření na vztahy. Není to špatně, ale je to škoda. Suma sumárum to je velmi povedený seriál a pokud napraví určité chybky do druhé série, tak se máme opravdu na co těšit.
kery-
kery-
3 671 bodů
8
V mnoha ohledech kvalitní a (ne úplně vždy) věrná adaptace hry, která bohužel upadá na režijním stylu, který v Černobylu sice fungoval, ale tady už tolik ne. Tvůrci si navíc několik zásadních momentů více či méně pozměnili a některé se neváhali vyškrtnout úplně a nahradit jinými, což mě ne úplně pozitivně překvapilo. Když si navíc představím situaci, že bych příběh hry neznal vůbec, tak bych nejspíš měl dost velký problém s délkou série, protože díky všem odbočkám od hry a línému tempu celého seriálu jsem tu správnou chemii Joela a Ellie popravdě nestihl pořádně ani zacítit. První sérii by rozhodně prospěly takové 2-3 díly navíc, které by nám nabídly nějakou tu omáčku okolo. Po finále se navíc nedokážu zbavit pocitu, že to na mě celé působilo trochu uměle a křečovitě. Nicméně jo, je to spíš dobrý a rád si počkám na druhou sérii u které věřím, že negativní ohlasy budou vyslyšeny a seriál začne být trochu více akčnější a hravější a půjde ještě více do vztahů postav. 75%
Hroty Algernona
Hroty Algernona
3 341 bodů
8
Adaptace nemusí být přesné, stačí aby byly dobré a nesly v sobě tu samou identitu jako původní materiál, což první série The Last of Us splňuje a vlastně je nejlepší v té první polovině, kde má největší svobodu a nejvíc mění věci, experimentuje a pokaždé krásně vypointuje jednotlivé díly a tak převádí ten příběh pro seriálové médium dobře, jak jen to jde. Druhá půlka na druhou stranu jen ubírá věci z předlohy a nenahrazuje je ničím stejně úderným a to je škoda. Zakomponování Left Behind přímo do děje také trochu kazí celkové tempo a narušuje to silně ten vztah ústřední dvojice, který pořádně 2 díly nevidíme před koncem a to prostě podráží trochu seriálu nohy... věřím že při zkouknutí na jednou bez týdenních pauz to tolik vadit nebude, ale i tak je to lehký problém. Nakonec to ale není tak věrný jak by mělo být a ani tak unikátní a nový, jak by mělo být a některý bonusy jsou prostě zbytečný, než co jiného. Produkce je neuvěřitelná a některá místa působí, jako by je vystřihly přímo ze hry, bohužel tomu zase podkopává lehce nohy necinematická kamera. Nakonec v čem tato adaptace selhala, bylo vyobrazení nebezpečného a nehostinného světa... jak nám má záležet na tvorbě léku proti nakaženým, když všehovšudy žádného nevidíme poslední 4 díly? Seriál zachycuje to podstatný, vztah Joela a Ellie a příběh jako takový, ale že by šlo o ultimátní adaptaci hry, to určitě ne... je to slabší odvar, který nenabízí dost nového na to, abych se k tomu kdykoli vrátil, přesto fajn alternativa pro nehráče. Ostatním doporučuji radši hru.
VasaFlasa
VasaFlasa
2 827 bodů
1
Sice jsem hru nikdy nehrál, ale i tak jsem čekal (asi díky marketingu) pořádný nářez a kvalitní hororový seriál. První dva díly se mému očekávání mírně blížily a vypadalo to, že z toho možná něco bude. Pak přišel zlom třetím dílem, kdy místo zombie hororu přišel LGBT horor a další následující díly jen nuda a nuda. Jediný horor, který to byl, spočíval v utrpení vydržet takovou blbost celou první sérii. Seriál nepřinesl nic nového a boj mezi komunitami o poslední zásoby, nesmyslné chování hlavních hrdinů, hledání léku a další zoufalství jsme již viděli v seriálu The Walking Dead.
Edward
Edward
2 481 bodů
9
9/10