Dunkerk

79%

Komentáře a recenze 101

47 083 bodů
9.5
Nolan opět nezklamal! Dunkirk není typickým válečným filmem,přestože by se to tak na první pohled mohlo zdát. Jenže Nolan na to šel trochu jinak a už samotný styl vyprávění kde nám je naservírováno několik časových linií,které se s blížícím se finále protínají je v tomto žánru originálním osvěžením. Navíc hrůzy války jsou zde natočené bez zbytečných brutalit a krve. Očividně,když je film kvalitní už v samotném scénáři,tak si nemusí pomáhat nadbytečnými záběry s létajícími končetinami. Jen těžko můžu přijít s chválou,která zde již nebyla zmíněná. Snímek si zaslouží jen samá superlativa. Po celou dobu snímku jsem byl v němém úžasu. Střídala se zde jedna napínavější scéna za druhou a občas jsem si připadal jako bych ty hrůzy zažíval spolu s vojáky. Při scéně,kdy jsou vojáci schováni v podpalubí a slyší někoho chodit nad jejich hlavami,tak jsem skoro nedýchal. Po filmařské stránce dokonalý požitek ve kterém bych jen těžko hledal použití digitálních triků. Můj zážitek z filmu umocňují navíc vynikající herci v čele s Markem Rylancem a Tomem Hardym,kteří si v mých očích ukradli i přes minimum prostoru pro sebe. Hned v závěsu musím také pochválit Cilliana Murphyho,Kennetha Branghana a Harryho Stylese. Dalším pro mne důležitým prvkem bylo ozvučení,které udělalo polovinu práce a kvality filmu. Myslím,že zde máme žhavého adepta na Oscara. O kvalitě tohoto snímku mluví i to,že se velmi líbil mé mamce,která normálně nemá válečné filmy ráda. Z kina odcházela spokojená a se slzami v očích. Kdo film neviděl,tak udělal obrovskou chybu.
29 308 bodů
8.5
Velmi povedený válečný film. Několik příběhů spojených v jeden byl skvělý tah. Film není předigitalizovaný a působí velmi realisticky. Jediným drobným mínusem je pro mě hudba, která je v dlouhých monotóních skladbách místy únavná a někdy i hororová vhodná spíše pro Čelisti. Každpoádně je to skvělá vizuální podívaná bez hektolitrů krve. Christopher Nolan vsadil na příběh a to mu vyšlo na jedničku.
22 268 bodů
8
To čeho jsem se bál, tedy štědrá věková přístupnost, nakonec nevadí. Dokonce je působivé, jak mrtví vojáci jakoby mizeli do prázdna, tím jde o velmi "filmový" zážitek. Ostatně hodně věcí tu je velmi "filmových" i při "obětování" vztahu k realitě - což ale neberu jako výtku v žádném slova smyslu. Jde zkrátka o velkolepý konstrukt, příběh o události (proto ne o lidech). Filmovost Dunkerku ostatně dokáže to, že se vsadím, že bude popisován takřka výhradně skrze to, jak se vztahuje k jiným válečným filmům, o kolik toho ukazuje víc nebo míň než ony... Rozhodně velká Nolanova exhibice, kterou nejde nerespektovat, i když mě příliš nezasáhla, nevtáhla a můj zážitek z ní byl "jen" racionální úcta k dobře odvedené práci. Byť třeba hrátky časem hraničí s čistým gimmickem... i když tím se opět vracím k tomu, že Dunkerk není nic míň a nic víc než Film.
10
Čtyřleté čekání na kino asi ani nemohlo být ukončeno lepším filmem. Válka zbavena patosu a klišé, čistá bezmoc a beznaděj zabalena do parádní Nolanovské filmařiny. Btw Zimmer vždycky září, ale tímhle filmem se stal minimálně u mě nesmrtelným.
10
Jak popsat film, který se naprosto vymyká standardní filmové produkci válečného žánru. 100 minutová strhující podívaná s úspornými dialogy, bez kapky krve a napětím, že by se dalo krájet. Ponechám stranou označení typu film roku nebo, že by si to mohlo vysloužit Oskara. To je nesmysl. Dunkerk je mistrovské dílo.
15 150 bodů
9.5
Každičká sekunda Dunkerku mi v podstatě suplovala jednu další stránku z vysněného návodu, jak stvořit superkomplexní a bezchybnou filmařinu, jak vzít jednoduchý příběh a podat ho okázale a neokoukaně, jak vyždímat z každé scény zásluhou perfektně sladěného zvuku, hudby a pohybů kamery totální fyzické i psychické maximum. Nolan je vizionář, jakým byl ve 40. letech Welles, v šedesátých Kubrick a sedmdesátých Spielberg. Ta schopnost budovat atmosféru nenápadně, spoléháním na pohledy herců a divácká očekávání, je naprosto fascinující a bezprecedentní. Rylance, Branagh, Murphy a Hardy už nemohli svým rolím odevzdat více a z jejich očí mrazí více než z celé válečné vřavy v Hacksaw Ridge, Hans Zimmer se v genialitě opět mílovými kroky vzdaluje všem ostatním kolegům - údernějších a flexibilnějších soundtracků v dějinách filmu moc nevzniklo. Jeden z nejkrásnějších filmových zážitků za posledních minimálně deset let.
10
Christopher Nolan- tvůrce úžasné trilogie o Temném rytíři a dvou velmi chytrých sci-fi Počátku a Interstellaru se pustil do látky válečného filmu dle skutečných událostí. Na film jsem se těšil dva roky ale pořád jsem si říkal jestli Nolan který mi u posledních dvou dílu temného rytíře, Počátku či Interstellaru vždy nadělil mindfuck a tyto filmy vždy měli originální a chytrou pointu nenadělí sice úžasný řemeslný film ale nenadělí nic šokujícího už kvůli tomu, že je film dle skutečných událostí a dopředu víme jak dopadne. Ne Nolan nenatočil film s alternativní historii. Ne na Dunkerku se neobjeví portál s vetřelci jiné dimenze. Ne, jeden voják neprožívá pořád jeden a ten samý den. Avšak Nolan natočil neuvěřitelné řemeslo a nejlepší válečný film všech dob! V Dunkerku je pořád cítit Nolan. Dokonale v Dunkerku poznáte že ho opravdu točil Nolan. Film se skládá ze tří příběhů které spolu vzájemně koeexistují a protínají se- pláž (1 týden), voda (1 den) a nebe (1 hodina). Film záměrně není chronologicky což způsobuje menší dezorientaci což Nolan však očividně dělá záměrně. Film trvá 107 minut což je u Nolana nezvyklé. Jakmile však film začne strhne se obrovská survival story která skončí až na konci filmu. Vojíni nemají příležitost říct jestli je doma čeká rodina nebo těhotná žena, nedostaneme se k proslovům jaká, že je matka příroda mrcha a ve filmu je minimum dialogů právě, že na povídání není moc času. Dunkerk je opravdu především o přežití a i když se ve filmu objeví slavní herci jak Tom Hardy či Kenneth Branagh hlavní role mají především mladí vojíni mezi které patří Harry Styles (zpěvák One Direction!) který ztvárnil vojína Alexe. Nolan měl pravdu, Harry Sctyles je ve své roli super a má opravdu šanci se vyhrát. A Fionnu Whiteheadovi (Tommy) bych přál ještě pár hereckých příležitostí. Především v IMAXU je radost vidět letadla v akci. Celá linka s letadly je neuvěřitelně skvěle natočená a Nolan si s nimi fakt vyhrál. Dunkerk je opravdu náhlednutí to 2. světové války už v první scéně kdy žízniví vojíni pijí vodu z hadice, je vidět jejich bolest. V pasáží na pláží je vidět ta fyzická bolest kterou vojáci trpí a definitivně se utvrdíte v tom, že by se vám do 2. světové války nechtělo. Celý film jinak doprovází hudba (až na pár sekund) Hanse Zimmera která je jedním z vrcholů jeho kariéry. Nolan mě tedy i tady dokázal několikrát překvapit. Dovolím si ale říct jedno ale- Jak jsem říkal, Dunkerk nenadělí žádnou šokující chytrou pointu jako Temný rytíř, Počátek, Temný rytíř povstal či Interstellar. To ale ani nemohl takže nač si stěžovat. Nolan to prostě opět dokázal. I přes to smetí na plátně jsem si to v IMAXU užil a je to zatím jeden z vrcholů roku 2017. Těším se tedy ještě víc na další Nolanův film ale příště prosím něco kde mi dáte tu šokující chytrou pointu, mistře Nolane! Viděno v kině: 4x
9 183 bodů
7
Geniálního Nolana napadlo napsat prostý film. Válečný film, který ale postrádá bitvu či nějakou pořádně dusivou atmosféru války. Děj je roztříštěný a celé nám to probíhá na několika linkách. Tentokrát to ale není takové otevření mysli a naprosté pohlcení, jak unikátně napsané dílo to je. Není to nikterak kreativní, chybí tam zvraty, překvapení. V podstatě je to tak moc reálně suché. Nebýt standardně geniálního Zimmerova hudebního doprovodu, není tam nějaká zvláštní atmosféra, Skvělý film, jenže tenhle revolucionář z Londýna nastavil laťku tak moc vysoko, že naservíruje-li výborně napsaný a zahraný film je to málo! /viděno v kině/ 70%
9 025 bodů
9
Nolan to opět dokázal, udělal skvělý film a možná adepta filmu roku, jenže co si budeme nalhávat, Temný rytíř je jen jeden. Film jako takový má solidní tempo a až do závěrečných titulků nepovolí. Co se týče herců, nemám problém, Tom Hardy, přestože má minimu textu, si krade každou scénu pro sebe. Styles a Murphy, přestože předvádí skvělý výkon, Hardy je strčí do kapsy. Nolan vám k tomu všemu servíruje krásné záběry a nepříjemný zvuk letadel, dělající nálet, to vše perfektně doplňuje hudba Hanse Zimmra, která podtrhává surovost celé této války. Nolan perfektně zvládá i souboje letadel. Zde se vám nejednou zatají dech. Atmosféra přímo geniální, ale plný počet to není, bohužel.
Milandob
Milandob
8 900 bodů