Kamery nového Jurského světa, který pod dohledem Garetha Edwardse (Godzilla) a Davida Koeppa (Jurský park) restartuje oblíbenou dinosauří sérii, se rozběhnou už v létě. Směle stanovená premiéra na červenec 2025 si po odstoupení původně zvažovaného režiséra Davida Leitche (Kaskadér) žádá rychlý vývoj a podle webu The Insneider se produkce sešla s herečkou Scarlett Johansson ohledně nabídky na hlavní roli. Představitelka Black Widow a držitelka oscarových nominací za Manželskou historii (Marriage Story) a Králíčka Jojo (Jojo Rabbit) zatím nepodepsala, ale její angažování by ambicióznímu projektu prospělo a postavilo ji před novou blockbusterovou výzvu.
Články 123
Zatímco na filmovém plátně si dává svět Hvězdných válek menší dovolenou, na Disney+ se franšíza prostřednictvím seriálů jako Mandalorian či Obi-Wan Kenobi vesele rozrůstá. Jen ne vždy ke spokojenosti svých fanoušků. Jednotlivým sériím bývá často vytýkána proměnlivá kvalita či přílišná sázka na fan servis. Andor z roku 2022 se však těmto neduhům dokázal vyhnout a skalními příznivci je považován za nejlepší Star Wars dílo poslední dekády. Druhá sezóna si však dá ještě na čas.
V současné kinematografii existuje málo jistot, přičemž obliba třicetileté jurské série je jednou z nich. Trilogie Jurský park (Jurassic Park) nastartovaná roku 1993 nadčasovým trikovým dobrodružstvím Stevena Spielberga se roku 2015 přehoupla v Jurský svět (Jurassic World), jehož tři části završily proniknutí geneticky vyšlechtěných prehistorických tvorů do lidské civilizace. Poslední díl s podtitulem Nadvláda (Jurassic World: Dominion) sesbíral neobvykle záporné ohlasy, i když byl trochu po vzoru Avengers velkou týmovkou spojující dvě generace protagonistů. Pořád ale vydělal přes miliardu dolarů a na cestě je spin-off, který pod dohledem scenáristy Davida Koeppa (první Jurský park, Válka světů) snad zachová atraktivitu látky a současně překlene její kvalitativní krizi. Podle nových zpráv k tomu bude mít po ruce režiséra Garetha Edwardse, jenž trikovým filmům a velkým hrdinským příběhům zasvětil celou kariéru.
Prvotní instinkt při výběru filmu radí pustit si trailer. A právě to může být největší chyba. Stejně tak se někomu jeví jako věc cti, že si o snímku před návštěvou kina nic nepřečte. Jenže riskuje, že se pak střetne s úplně jiným dílem, než jaké očekával. Podívejme se na případy, kdy publikum bylo připravené na úplně jiný zážitek, a zapřemýšlejme, v jaké míře za to mohou naše dohady a v jaké vychytralí marketéři.
Zdá se, že se streamovací služby stále více zaměřují na dobové seriály o velkým módních ikonách. Již v pátek 19. ledna se na Disney+ představí seriál Cristóbal Balenciaga o legendárním španělském návrháři. Konkurenční Apple TV+ ovšem hodlá v únoru kontrovat snad ještě většími jmény z branže. Série The New Look se totiž hodlá zaměřit na vzestup Christiana Diora a jeho rivalitu s Coco Chanel.
„Užívám si, když muže zneklidňuji,“ okomentovala pákistánská režisérka Sharmeen Obaid-Chinoy svou tvorbu roku 2015. Tehdy natáčela úspěšné a důležité krátkometrážní dokumenty volající po emancipaci v její rodné zemi, kde jsou potlačována ženská práva a kde muži na ženách stále beztrestně páchají násilí. Nyní se má stát první ženskou režisérkou celovečerního Star Wars filmu, jímž bude pokračování příběhu Rey (Daisy Ridley), s názvem New Jedi Order.
Můžeme si o zatím poslední trilogii Hvězdných válek myslet cokoli, každopádně však patří do filmového kánonu Star Wars stejně jako původní i tzv. prequelová trilogie. Dosavadní tři trilogie vznikly v rozmezí pěti dekád, což si pochopitelně v průběhu času vyžádalo velké obměny osazenstva. Přesto však existují jména, která dokázala zub času porazit a objevit se v původní, prequelové i sequelové trilogii.
Vlastního otce si nevyberete. Mladá Helena s tím svým obráží zalesněná a bažinatá údolí daleko od civilizace, kde se učí lovit divou zvěř a přežívat dle ochranářských instinktivních pudů. A diví se, že matka je po návratu do ztrouchnivělé chaty nikdy nevítá s otevřenou náručí. Otec Jacob (Ben Mendelsohn) totiž svou ženu unesl, znásilnil a přiměl k životu, který zvládnete přijmout snad pouze tehdy, pokud se mu učíte hned od narození.
Jedná se o velké hollywoodské sci-fi, jaké opravdu nevzniká každý rok. Stvořitel od režiséra Garetha Edwardse (Godzilla, Rogue One: Star Wars Story) vypráví o blízké budoucnosti, kdy lidstvo pomocí odpalovací a špionážní satelitní technologie Nomád potírá zbytky robotické umělé inteligence v jihovýchodní Asii. Nabízí scénografii jako z Avatara či Spielbergových sci-fi, a přitom stál jen 80 milionů dolarů (Avatar 2 vyšel bezmála na půl miliardy). Měl být revolucí, jenže tuzemské publikum i kritická obec ho přijaly chladně. Málokdo se totiž pozastavil nad tím, že nejde ani o revoluci, ani o otrocké přepisování, ani o dílo aspirující na filosofické ceny. Stvořitel je působivé vyvrcholení žánrové etapy, které je v každé scéně tak zábavné, velikášské či dojemné, že by ho AI nikdy stvořit nedokázala.
Když se o filmu mluví hlavně v souvislosti s jeho zákulisními bitvami a přetáčkami, většinou to neznačí nic dobrého. V pořadí osmý celovečerní snímek ze světa Star Wars, Rogue One: Star Wars Story z roku 2016, ovšem své produkční stigma zažehnal a publiku nabídl strhující zážitek. Výsledná kvalita se hojně připisovala Tonymu Gilroyovi (Andor), jehož u Disneyho povolali, aby zametl škody napáchané režisérem Garethem Edwardsem (Godzilla). Edwards, jenž nyní promuje svou novou ambiciózní sci-fi Stvořitel, nicméně tyto zvěsti vyvrátil a tvrdí, že s Gilroyem až do poslední klapky úzce spolupracoval.