Black Panther

70%

Komentáře a recenze 71

47 088 bodů
7
Black Panther má nádhernou výpravu,která oplývá všemožnými barvami a originalitou. Postavy jsou sympatické a hlavní záporák charismatický. Za což může vynikající Michael B. Jordan. Bohužel příběhově mne tato Marvelovka minula a vůbec poprvé jsem se u snímku z tohoto Universa místy nudil. Překvapilo mne navíc jak málo humoru se ve filmu oproti ostatním snímkům skrývá. Závěrečné akční finále je fajn,ale za posledních deset let jsem takových akčních finále viděl tolik,že už je nedokážu asi dostatečně ocenit. Ten Hype kolem filmu moc nechápu a dávám 70%.
29 697 bodů
7.5
Na film jsem se první chystal zajít, poté přišel Covid, tak jsem si řekl, že si ho pustím doma, až mě film dohnal překvapivě v komerční televizi. A tak jsem si film užil s desítkou reklamních pauz na toaletu a občerstvení :) Nutno říci, že jsem velmi mile překvapen. Příběh o králi staré, ale velmi vyspělé africké civilizaci se mi moc líbil. Je to všehochuť, přitom si zachovává originalitu a.. zkrátka se mi na Černého pantera dobře dívalo a to je hlavní.
6
Nuda k nepřežití. Zapomněl jsem, jak unylé byly vlastně MCU originy první fáze - Panter je jejich ozvěnou svou mechanickou čitelností (plus divadelní načasovaností scénáře). A dokonce zatím nejvíc ze všech Marvel filmů tomu chybí i náznak rukopisu. A když se budeme bavit o přesahu, tak je to film o bílém světě (Wakanda je paralelní víc než k jakékoliv zemi k USA), mluvící k bílému publiku (check your privilege) řešící bílé otázky (přijímání uprchlíků, pozici privilegované kultury) - černo je tu jen na povrchu, skoro jako by to bylo připsáno na poslední chvíli, a za vším tím afričaněním nevidím sebemenší snahu reflektovat realitu - naopak se jí co nejvíc vzdálit. Vykreslení Wakandy a interakce postav nejsou reflexí černochů, ale opět jen bělochů jakoby překrytích exotickou barvou (viz už zmíněné nesmyslné uchovávání kmenových tradic u takto vyspělého národa, které je očividně jen copypastou, ne budováním funkčního světa). Další věc je, že vypjatě se vyhýbat klišé není totéž jako něco aktivně tvořit. V důsledku by Black Panther nemohl být vanilkovější, což ale nepočítám do hodnocení, jen podotýkám na okraj. Mně prostě jen vadí, že to je klišé nuda - nějakým řečem o progresivitě a odvaze se fakt z vysoka směju.
8
Nejsou to zrovna silné 4, ale za ten Goranssonův soundtrack, fajnového lidského záporáka a zábavné postavičky ve vedlejších rolích (Serkis!) by prostě trojhvězda byla málo. Každopádně kloubouk dolů před Cooglerem. Těsně po třicítce a už se může chlubit takovouhle luxusní filmografií.
8
Pěkná výpravná dobrodružná pohádka natočená mladým a talentovaným režisérem, kterému se podařilo celému tomu příběhu dodat potřebnou atmosféru. Velké uznání si zaslouží kameramanka filmu, která vyčarovala nádherné obrázky africké krajiny a především lidé z výpravy, protože ten film vypadá prostě skvěle. Každý biják se pozná podle záporáka a Michael B. Jordan je skvostný, dokonce strčí do kapsy hlavního hrdinu. Celkově to je solidní únikový film s jasně čitelným sdělením. Škoda jen, že je rukopis Marvelu někdy hodně čitelný, protože mě skutečně irituje a obsahuje extrémně trapnou potitulkovou scénu. A díky Bohu, není tam žádný Iron Man nebo jiný arogantní blb.
8
Black Panther mě překvapil. Bál jsem se, že to bude ušmudlaný hybrid avengerovské pestrobarevnosti a povinné etnické přednášky pro širší (dvoumiliardové) publikum, ale nakonec je z toho jeden z nejvydařenějších MCU zářezů. Příběh šlape jako lehce oděné společnice, divák je promyšleně seznamován s novým světem a jeho možnostmi, balanc mezi vážným přístupem a chvilkovým odlehčením funguje perfektně a především je tu skvělý a rozumně motivovaný záporák, jehož postupné zapojení do hry, kdy se dostane ke slovu na úkor dosavadního grázla numero uno, nemá chybu a v rámci marvelu ani obdoby. Dvě hodiny utekly jako voda a jestli se mi něco nelíbilo (jakože jo), jsou to spíše maličkosti - konkrétně jen pár dějových nedotažeností (těžké zjednodušení dopadení Ulysse, který přitom unikal asi 30 let; nevěrohodný psychický přerod W'Kabi; průhlednost děje navzdory narativu opřenému o vysvětlující flashbacky). Jinak ale těžká blockbusterová kvalitka s pár vtipnými odkazy na Jamese Bonda, dobrými herci (hlavně Serkis, Jordan a opět zábavný vedlejšák Freeman), přehlednou akcí často v dlouhých záběrech a sympatickým scénářem, který nepodává Wakandu jako sexy blbku představenou pro krátké randění se zazobanou Infinity War, nýbrž jako vtahující kulisu k soběstačnému ději, jejíž pravidla divák ochotně přijme a nechá se jimi strhnout (souboj o trůn emocionálně nejsilnější za hodně dlouhou dobu). Dvojku sem.
10
Marvel Cinematic Universe nekončí. Právě naopak teprve se (dle slibů o dalších minimálně 25 filmech) rozjíždí. Black Panther je už jejich 18 filmem. Každé série se ale občas člověk přejí a nikoho nemůže bavit několikrát to samé. Proto se MCU snaží své filmy každé dělat jinak. Ať už se jedná o heist movie v podobě Ant-Mana nebo o space operu v podobě Strážců Galaxie vždy je to jiné. Vždy se filmu ujme specifický režisér a ten film díky tomu dostává nějaký ksicht. Black Panthera se ujmul Ryan Coogler který naposledy zaujmul zajímavým Creedem. A právě Creed asi přemluvil hlavouny MCU aby otěže od Pantera předali právě Cooglerovi. Black Panther ale dle mého názoru není jen prostě další MCU film. Jedná se podle mně o důležitou událost. Jedná se o vyvrcholení vzestupu Černého obyvatelstva. Ten lid se od zrušení otroctví hrozně posunul. Ano i po jeho zrušení neměli úplné světle chvíle vše to ale změnil Malcolm X. A pak Martin Luther King. A pak Barack Obama. Black Panther je prostě událost už kvůli tomu, že se jedná o první superhrdinský drahý blockbuster ve kterém je v hlavní roli černý superhrdina. Ten film bude především brán z tohoto důvodu. Měl by být ale především dobrý aby se potom nehudrovalo, že se dělalo spoustu povyku pro nic. A naštěstí to vyšlo. Black Panther je opravdu něco dosud nevídaného. Vizuální stránka celé té africké zemičky jménem Wakanda je úžasná. Celá ta země prostě fascinuje a nutí diváka sledovat každičký detail. Wakanda je speciální v tom, že se jedná o míchanici země budoucnosti a při tom se stále drží afrických kořenů. To znamená spoustu rituálních soubojů, klanových sporů a především víra v to, že předkové v nás žijí i po své smrti. Jedná se o skvělou kombinaci. Chadwick Boseman dostává jako T´Challa více prostoru a jestli jste si ho v Captain America:Civil War oblíbili tady si ho zamilujete. Je úžasný charakter který Wakandu nebere jenom jako svojí rodnou zemi ale celou jí bere jako součást rodiny. Ženské postavy v tom filmu mají význam. Nejsou to jenom bezduché loutky ale každá má svojí duši. Ať už je to T´Challova láska Nakia v podání Lupity N´yongo, jeho sestry Shuri v podání Leticii Wright, jeho matce Ramondy v podání Angely Basett či vůdkyně jeho ochranky Okoye v podání Danai Guiriro o každé postavě se dá něco říct, má svojí vlastní duši, nejde o šablonovitou postavu. Martin Freeman taky dostává jako Everett Ross více prostoru a ve své roli dost připomíná jakéhosi polo Jamese Bonda. Více prostoru dostane i Andy Serkis a jeho šílený Ulysses Klaue jenž je zábavný už svojí šílenosti. Herec který si ale ukradl celý film pro sebe je bezpochyby Michael B. Jordan AKA Eric Killmonger. Nechci teď zahazovat ty skvělé záporáky od MCU ať už se jedná o Lokiho, Ultrona, Zema či Vultura ale nebál bych se říct, že je Killmonger všechny strká do kapsy. Ten zlosyn má duši. Není zlý jenom proto, že měl ve scénáři v závorce napsáno jsem zlej. Geniálně mu to myslí a zároveň se o něm dá říct, že je šílený. Není to jenom nějakej náhodný CGI ňouma který si z ničeho nic přijde a řekne chci zničit svět. Killmongerova motivace i občas dává smysl a při scénách kdy si dávají T´Challa a Killmonger po držce jsem měl fakt problém říct komu vlastně fandím. Nebál bych se ho dokonce porovnat s Jokerem Healtha Ledgera. Ano až tak je to výborný záporák. Akční scény Black Panthera uprostřed občas připomenou Jamese Bonda, v celém to filmu je cítit Macbeth od Williama Shakspeara či Lví král a celé je to prostě opravdu úžasný zážitek. A už kvůli tomu, že nejde o žádnou velkou akci ale spíše opravdu o komorní rodinný příběh uvnitř rozděleného království kde se bojuje o trůn. Marvel prostě vedle nešlápl a dokonce bych Black Panthera klidně strčil Do TOP 5 celého Marvel Cinematic Universe. A chci dvojku spíše než Ant-Mana 2, Doctora Strange 2 či Spider-Mana 2! Viděno v kině:2x
8.5
Wakanda povedená, dějově tak trochu ohrané a na mě až moc přeplněno černochy. Chápu že jde o rovnocennost a aby náhodou nedošlo na rasismus tak je dávají do všech filmů. Ale v přijatelném počtu. Samotný Black Panther nevýrazný, ale
  • Andy Serkis
  • Killmonger
  • Akce
  • Efekty
M3lios
M3lios
9 140 bodů
4
Ako som mohol tomuto filmu dať 90% fakt netuším... Po treťom pozretí a po ročnom odstupe vidím ,že ten film je len prehajpovaná sračka s černochmi ,ktorá má tak skvelé hodnotenie na rotten tomatoes ,len z toho dôvodu ,aby zostali všetci politickí korektní - a hlavne kvôli černochom. Prečo asi je to tak populárne ,kvôli jednému belochovi vo filmu? Nie! Je to populárne kvôli černochom! AKO KEBY NEEXISTOVAL LEPŠÍ FILM O ČERNOCHOCH AKO BLACK PANTHER! PRÁVE ŽE EXISTUJE! VOLÁ SA BlacKKKlansman - film o rasizme a morálke a nie o nejakej priblblej Wakande! (Ach, kam táto prehnane ofendnuto-liberálna doba speje? ). Aby ste pochopili som za liberalitu a som proti rasizmu ,ale nie tak ako predvádza internet (A HLAVNE YOUTUBE) posledné 3 roky. Herci sú tu priemerný ,kamera a dej ničím neohúri. Za to kostými a produkcia sú priam vynikajúce ,to ale nepomáha pokiaľ je film nudný ,nezaujímavý ,zle napísaný a HLAVNE SO ZLÝM CGI! Tú fight scénú oproti idúcemu vlaku neviem rozdýchať doteraz. To ,čo boli za efekty? Za toto Hollywood zaplatil 150 melónov? Veď to vyzerá ,ako z nejakej cutscény na PS3 a nie ako profesionálny film. A to som si myslel ,že sa mi žiadna Marvelovka nezhnusí ako Hulk....bohužiaľ som sa ako vždy mýlil. 43% - Pokiaľ bude táto civilizácia len kvetnúť v jej prehnanej politickej korektnosti....tak sa znovu vrátim na svoju malú planétku v okolí Betelgeuze 5. HANBA NA VÁS AMÍCI!
9 025 bodů
6
97% na Rotten Tomatoes? Co se to sakra děje? Bohužel, žádný boom efekt se nekoná. Není to špatný film, ale je to jen OK film. Očekávání byla až příliš velká a já se i divím, že po tak svěžím Thorovi, který vytřel zrak nevyzpytatelností, svěžím humorem a já jsem měl pocit, že se blýská k lepším časům Marvelu, tak mi to zkazí tento film. Scénář je natolik předvídatelný a místy nudný, že ho berte jen jako třetí housle. Bohužel to, co měla nahradit akce, nahradili místy nepřehledné záběry. Například první akce se odehrává v noci a vy z ní vidíte opravdu málo, ne-li nic. Některé záběry jsou sice pěkné, například ty souboje na vodopádu, či co, ty jsou celkem k světu, ale body jim sráží střihy blízko těla. Štěstí, že už tam není ta roztřesená kamera a i střihy se mírní v akci, ale ty záběry jsou dost k vzteku. Ničemu nepomáhá ani finále, ve kterém musí být úplně všechno klišé, které existuje. Co, tedy naopak nemohu vytknout jsou herci, minimálně casting je dosti povedený a soundtrack, který krásně podtrhuje exotickou Wakandu s tak specifickou kulturou, na jakou nejsme ve většině filmů zvyklí. Bohužel ani ta nedokáže zachránit již zmíněné nedostatky. PS možný spoiler: Nenapomáhá ani trailer na Infinity War (který byl skoro naschvál pouštěn před filmem), jenž zajistí, že se nemusíte bát o hlavního hrdinu, protože se stejně toho Infinity War dožít musí, no ne.