EXODUS: Bohové a králové

65%

Komentáře a recenze 52

29 308 bodů
8
Nedoceněná vizuální pecka Ridleyho Scotta. Příběh Mojžíše, ať už to bylo doopravdy jakkoliv, totiž pojal velkolepě. Krásné triky starověkých měst i krajiny působí realisticky, naštěstí se podařilo do snímku propašovat jen minimum hollywoodských klišé a Christian Bale jako vždy předvedl nadstandardní výkon. Moc pěkné.
22 268 bodů
4
Ridley Scott jede vizuálně na autopilota a dějově se naopak pouští na tenký led. Mojžíš se praští do hlavy a na základě toho utvoří elitní židovské komando terorizující nevinné Egypťany, aby se k němu nakonec přidal "protivnej spratek" Hospodin. Těžko se tu fandí straně, jejíž utrpení není zobrazeno, pouze se o něm mluví, a doopravdy trpí pouze ti "zlí" a především faraon, který se jen snaží splnit svoje poslání a Mojžíš ho svojí agresivitou vyloženě vyprovokuje. Když se faraon ptá "jaký fanatik by věřil v Boha, který vraždí nevinné," nejde, než mu dát za pravdu. Takže potud Mel Gibson approval! (A mít ten není zrovna fajn.) Pokud by to Scott myslel jako zajímavý test abrahámovské víry, bylo by to zajímavé, nejspíš se mu ale děj pouze rozpadl pod rukama z úplně stejných důvodů jako Robin Hood. Legendě bez kontaktu s historickou skutečností se snaží dodat i přes zachování nějakého toho nadpřirozena nádech realističnosti, aniž by to ale udělal pořádně a aniž by si uvědomil, jak nesmyslný konstrukt vznikne. Takže se střídají nudné pasáže - to když se děje to, co víme, že se stát musí, a děje se to přesně tak, jak musí (protože něco vizuálně nápaditého bychom tu hledali marně), s těmi prostě "divnými", v nichž nesympatický Mojžíš dělá nepochopitelná rozhodnutí. Aronofsky a Scott si měli vyměnit projekty - mám pocit, že víc fantasy a méně snahy o "takhle by se to zhruba mohlo stát" by jedině prospělo. I ten Princ egyptský zůstává nepřekonán, jeho náboj a emoce tu zoufale chybí.
4
V rámci žánru boužel zklamání. V kině bych možná u některých scén žasl, ale to nic nemění na tom, že se toho tady i přes tu stopáž prostě moc neděje. Nejslabší Ridley.
9.5
Kdyby Exodus natočil kdokoli jiný, než Ridley Scott, tak by měl od začátku zřejmě snazší výchozí pozici a pokud tento film bude postaven do jedné řady s legendami jako Vetřelec, Blade Runner nebo Gladiátor, pak se stejně nedá hodnotit stejným metrem, protože to jsou filmy naprosto odlišných žánrů. Jak říká Christopher Nolan:“Scottovy filmy spojuje pouze jedna úžasná umělecká mysl.“ Mně je jako divákovi upřímně jedno, že ve filmu nehrají hlavní role egypští herci, v mnoha epizodních rolích je naopak spousta lokálních herců a v místech natáčení bylo najato několik tisícovek lidí ve štábu. Právě tato přehnaně korektní a ve svém důsledku naprosto nesmyslná kampaň filmu velmi uškodila. Co mi ale není jedno je skutečnost, že Exodus je slušně natočený biblický epos.
15 150 bodů
6
Dvouapůlhodinová biblická recitace, která nábožensky zasvěceným jedincům jistě náramně padne do oka, ale fanoušci komplexní filmové výpravy a především Ridleyho Scotta si v ní nenajdou jediný moment, který by později s chutí recitovali svým ateistickým přátelům. Vizuálně na vysoké úrovni, na což jsme však u Scotta zvyklí, ovšem s nulovou příběhovou gradací a podrobnějším rozpracováním motivací hlavních postav, které by dodalo jejich vztahu i vývoji daleko výraznější (nebo spíše alespoň nějaký) emocionální přesah. Řemeslně je vše tak nějak ok a stále se na to kouká mnohem lépe než na většinu rádoby cool CGI fantasy hovadin, ale vzhledem k ambicím a duševní hloubce příběhu je Exodus filmem překvapivě bez duše a jakékoli tvůrčí osobitosti...
9 183 bodů
8
Mám rád tyhle filmy z starověkého Egypta, či Antického Řecka. Jelikož vizuálně se na ně vždy dobře dívá. Ale tady je to trošku jiné, ani nejde tolik o nějaké arény, či bitevní souboje. Nýbrž o to tak nějak přijmout sebe sama. Bratrská dvojice spolu funguje skvěle, dokud se nerozdělí. Jelikož pak Ramses otočí a už prakticky nemá co hrát... Vizuálně a hudebně je to zatraceně stylové a sebejisté. A pokud neznáte ten biblický příběh, tak si to podle mě celkem užije. Spolu s tou fakt trefnou hudbou to působí jako zatraceně dobrý a vizuálně hodně přívětivý film. /viděno v kině/ 75%
Matli
Matli
8 300 bodů
8
Od Ridleyho Scotta jsem čekal lepší filmařinu, ale i tak to bylo dobré. Asi bych odlil trošku té omáčky, ale na druhou stranu tam nebylo řečeno nic zbytečného a ve finále do sebe vše hezky zapadá. Každopádně z toho mám takový ''obyčejný pocit''. Finální scéna s obrovskou vlnou je famózní, tím to tak trošku zachránil. 67%
avenis
avenis
7 963 bodů
8
Jako by ožily nástěnné malby a rytiny z královských hrobek. Tak působí první záběry z královského paláce. Překrásná výprava, vskutku. Všechno velmi realisticky napsáno a ztvárněno, jak se to asi možná tehdy událo. Deset ran egyptských musí v každém vyvolat hrůzu, protože to není nic nemožného. I to moře mohlo ustoupit, však Saint Mont Michel to dobře zná... Co mi však bylo divné, jsou ty středověké praporce...
rkotvald
rkotvald
3 162 bodů
6.5
Ridley Scott oficiálně ztratil filmařskou jiskru, po nudném Prometheovi a wtf Konzultantovi další zásah úplně vedle. Řemeslo je sice zase skvělé, ale co na plat, když postavy vlastně nikoho moc nezajímají, atmosféra často skomírá a ve výsledku celý film dostává na prdel od dvacet let starého animáku.
marie-kolarova
marie-kolarova
2 823 bodů
6
Velkolepá podívaná s poněkud rozkolísanou biblickou interpretací, aneb to nejlepší jste viděli v trajlerech. Scott věnuje poměrně hodně prostoru komorním scénám, bohužel však některé z nich jsou zbytečné, a ty potřebné někam zmizely. Nejlépe se mu pracuje s projektem přirozeného vůdce, jakým byl Gladiátor. S Mojžíšem si tolik neví rady. Některé informace musí proto polopaticky sdělit někdo z aktérů, jelikož divák jinak nemá šanci z dění na plátně cokoliv vydedukovat. Mezi nejkrásnější scény patří zpracování egyptských ran a přechod Rudým mořem. Nikoliv tupé hradby vody, ale vstup do vody, které Izraelce nepohltí, protože uvěří ve svoji záchranu. No a pak nádherná vlna za nimi.