Birdman

71%

Komentáře a recenze 63

6.5
Vůbec nevím jak mám film pojmout a už vůbec hodnotit. Čekal jsem něco úplně jiného a podstatně i lepšího. Tím nechci říct,že by byl Birdman špatný film. To v žádném případě není. Jen mě nijak zvlášť neoslnil,ale natočený byl určitě velmi dobře,přece jen Inarritu není žádné béčko.
29 851 bodů
6
O tom, že je snímek pojat svérázně a nezapadá do standardu není sporu, nicméně se mě vůbec nedotkl. Jistá paralela s Černou labutí, pořád jsem čekal, že herci přeskočí a při premiéře zastřelí v posteli oba herce.. něco podobného se nakonec stalo a herci opravdu přeskočilo.. Jinak pro mě osobně zbytečné dvě hodiny mého času.
28 422 bodů
10
Bývalý herec vymyšleného superhrdiny se snaží oživit svou vybledlou kariéru tím, že píše a režíruje hru, ve které i hraje, a to na slavné Broadwayi. Velice temperamentní snímek o vnitřních démonech a sebeovládání přesahující až artové vody. Jedná se o příběh kdysi úspěšného herce, který se snaží dostat zase na výsluní, ale jak už to tak bývá, v životě je tolik překážek, že by se jeden dostal až do stavu zoufalství. Všude samý podvodník, nepřející kritikové, dokonce ani s vlastní dcerou to není jednoduché. Neustále tvrdí, že to, co dělá, dělá jenom proto, aby byla stále relevantní. Všichni herci, co tu mají co do činění, podávají velice působivé výkony. Nejzajímavějším skutkem je, že je celý film evokován do jednoho jediného záběru. Kamera tak neustále sleduje herce od jedné scény ke druhé, čímž neustále manévruje v místnostech a v úzkých chodbách a herci tak předříkávají nekonečný proud různých dialogů Vyniká tak ohromná fascinující působivost celého snímku jako takového. Ano, jedná se převážně o konverzační počin, kde však herci předvádějí to nejlepší ze svého hereckého umění. Mnozí diváci se však v ději mohou ztrácet a budou každou scénu považovat za chaotickou, ale to je způsobeno jen svojí imaginární, náročnou a vizuální působností, zabývající se egem, vášní, slabostí, nejistotou a vykoupením. Zkrátka a dobře, je to film spíše pro filmové fajnšmekry, kteří se nebojí u filmu přemýšlet. Byť Rigan kdysi hrál superhrdinu, sám v žádném případě nadpřirozený není a tak, když ve scéně např. skočí ze střechy a letí do divadla, vidíme, jak ho za peníze veze nějaký člověk v autě. Rigan si vzal ve skutečnosti taxík. Kolika lidem se něco takového vybaví? A právě takto je posazený celý film.
8
Působivý film, nejspíš nejlepší Iñárritu. Sice poněkud čitelné a nepřekvapivé, ale jednozáběrová hektičnost dodává určitě dostatečnou intenzitu. (Jinak myslím, že princip divadla tkví v ohraničenosti prostoru a statice než v absenci střihu, takže ve mně Birdman divadelnost rozhodně neevokoval o nic víc než Gravitace. Jasně, hodně se tu zmiňuje vedení herců a nastupování postav na scénu, ale rozhodně na mě Birdman působil v důsledku velmi filmově spíš než divadelně.)
10
Fantastický Keaton, Norton a Stone v až divadelním přiběhu o jednom divadelním Záskoku. Iňarita bych za tímhle depresivním "komixovým" dramatem nečekal._ O rok později to furt hraje na hbo. Během týdne jsem to viděl asi 3x a rozhodně ne naposled.
10
Objektivní potíží je nastavovaný konec a možná příliš překombinovaná katarze, která po hlučném svižném snímku nastává. Při sledování filmu mi to přišlo rušivé, ale s odstupem času mi to přijde jako drobná výtka. Celek totiž přehluší některé slepé uličky, které prostě v tomto filmu pro řadu diváků musí nastat. Troufám si tvrdit, že tento film rozdělí publikum na nadšené obdivovatele a nesmiřitelné hejtry, stejně jako si troufám tvrdit, že mladší publikum ve filmu uvidí něco jiného, než diváci ve středním věku, popřípadě diváci kolem šedesátky. To pouze svědčí o tom, jak obtížné je zacílit tento druh filmů na publikum.
6.5
Iñárritu neumí vyprodukovat opravdový humor. Daří se mu pouze vytvářet iluzi vtipu, kterou zabaluje do nudných existenciálních dialogů a motivů, které jsou navzdory vnucovanému nadhledu brány vážně. Birdman se po celou dobu tváří, že jeho specifická forma spojená s komorním divadelním prostředím a tragikomickým znázorněním tvůrčího úpadku má co říci, ale v závěru zjistíme, že nám neřekla absolutně nic. Nemám nic proti filmovým experimentům, avšak jen za podmínky, že v nich shledávám určitý smysl a že mě jejich neortodoxní přístup zkrátka baví. Ani jedno se zde nestalo, a tak mou jedinou dlouhodobější vzpomínkou na Birdmana zůstanou pouze labužnické výkony Edwarda Nortona a hlavně Michaela Keatona, který by s přehledem zvládl zahrát superhrdinu s opravdu jakýmkoli zvířecím přívlastkem.
sabule
14 227 bodů
6.5
Tak dle recenzí jsem čekal bombu a byla to trochu zplácaná nuda
8
Našel bych spoustu kladů i spoustu protikladů. Ale intenzivní to je hodně.
Matli
Matli
8 300 bodů
6
Jediná věc, která mě na tomto filmu hodně zaujala bylo natočení skoro celého filmu bez jediného střihu (nebo to tak alespoň vypadá), takže klobouk dolu před kameramanem a střihačem. Herci se s tímto faktem taky slušně poprali, hlavně Norton, ale furt se to nedá srovnat s Nicolasem Cagem ve filmu Hadí oči. Každopádně divadlo nemusím a děj jsem taky nějak zvlášť nedal. Mrtě divných dialogů, u kterých by člověk usnul behem 15 minut, nebýt té kamery. 40%