Máj

52%

Komentáře a recenze 13

47 088 bodů
2
Obrazově úchvatné,ale obsahově prázdné. Takhle bych to zkráceně popsal. F.A. Brabec dokázal za těch 80 minut zabít veškerou mou lásku k předloze. Celé se to táhlo on ničeho k ničemu protkané souloží. Na tohle bych jen těžko hledal slova chvály. Aspoň,že to bylo tak krátké.
Fingon
16 886 bodů
6
Po shlédnutí ve mně převládal jediný pocit: zklamání s poznámkou, že to mohlo být mnohem, mnohem lepší. Máj je pouhým stínem Kytice, kterou nadevše zbožňuji a která je pro mně barevně nejvychytanějším českým filmem všech dob. Máj mi naopak přišel dost vybledlý a obsahově prázdný... věřím tomu, že kdyby si autoři trochu vyhráli s psychologií postav, výsledek by byl mnohem lepší - takhle se dozvíme akorát to, že Jarmilina matka je stará kuplířka a jinak v podstatě nic. Mlynář Schichtler, Vilémův otec, který by měl působit jako totální parchant, naopak působí dost obyčejně, prostě starší chlápek, který si rád užije a možná by byl i dobrým, milujícím manželem, Jarmila, kterou jsem si vždycky představoval jako svedenou ženu, která by dobrovolně svého loupežníka nepodvedla - předvedená varianta mladé ženy, která je ovládaná hormony a jejímž "hříchem by bylo nehřešit" je sice taky možná, ale opět zcela nedotažená, navíc to, že snad vůbec nemluví a jen se všelijak nastavuje (divákovi, milencům) mi pěkně lezlo krkem. A loupežníci v čele s Vilémem? Představit je jako bandu hipíků vůbec není špatný nápad, ale opět - jeho potenciál zůstal nevyužitý. A tak místo dramatu s překrásnou vizuální stránkou zůstal jen sled scén, ve kterém se producírují nějaké postavy, které nás zajímají jen proto, že jejich příběh vcelku dobře známe (neodvažuji se tvrdit, že Máj četl každý, jak to činí propagační materiály k filmu; já jej četl, ale taky už to pár let bude). A postavy Kata a Faráře, které jsou pravděpodobně zahrané nejlépe z celého filmu... Tříska a Javorský se za ně stydět nemusí, ale to je asi tak všechno, co mě k nim napadá. Výsledek: F.A.Brabec sice zůstává významným experimentátorem, ale Kytice zůstává jeho mistrovským dílem, kterému Máj nesahá ani po kotníky. Bohužel.
9 025 bodů
3.5
Paradoxně to hodnotím až po Kytice, přestože jsem Máj viděl dříve. Nebudu tu Brabce shazovat za to, že nerespektuje předlohu a kat je zároveň vypravěč celého příběhu. Začnu tedy tím nejlepším a tím je (jak bývá u Brabcových filmů zvykem) kamera. Na jakémkoliv filmu a i zde je vidět, jaké profesi Brabec kraluje a rozumí, jako nikdo. Střih trochu kontroloval a už to není jen skákání sem a tam. A po srovnání s Kyticí se Brabec naučil lépe režírovat. Není to dokonalé, ale jistý pokrok je patrný. Ovšem absolutně nezajímavý děj, okořeněný o Brabcovi nápady, bohužel není žádné terno a vydržet u filmu celou dobu, je vyloženě umění. Brabec by měl zkusit jinou vodu, než je adaptace balad a básní. PS: Co naopak musím pochválit, je ústřední motiv soundtracku, prostý, ale melodický.
jay.lee
jay.lee
7 487 bodů