The Last Voyage of the Demeter

61%
The Last Voyage of the Demeter



Recenze: The Last Voyage of the Demeter

Kinobox.cz
65%

S upírem na lodi se to špatně táhne a posádka Demeteru to v řemeslně nadstandardním hororu Andrého Øvredala pozná beze zbytku. Starosvětská přímočarost, dobří herci a práce s prostředím jsou nesmírně potěšující, scénář ale jako by v polovině ztratil hodně krve. Hrozivé zahraniční recenze se nicméně nepotvrdily a The Last Voyage of the Demeter potěší všechny fanoušky, kteří přehnaně nelpí na Draculově odkazu živeném Stokerovým textem či Coppolovou uměleckou adaptací.


Klajnik
Klajnik
8 590 bodů
0
Fajn námět vystavěný na části příběhu Drákuly. Rozhodně lze vystavět fajn žánrovku kolem pověrčivých a větrem ošlehaných námořníků izolovaných na moři a upírovi v podpalubí, který je v noci vylézá lovit. Zde se to však naprosto nepovedlo: Koukal jsem na Full HD 7GB soubor a ještě si pohrál s obrazem, ale scény v noci byly často tak tmavé, že bylo obtížné pochytit, co se tam děje. Člověka napadá, že ve tmě se leccos skryje. Třeba nekvalitní CGI. Na druhou stranu film produkovala Spielbergova společnost, kulisami byla skutečná loď a Drákulu hrál skvěle namaskovaný Javier Botet (muž, který je často obsazován do rolí příšer pro svůj Marfan syndrom, který ho činí dlouhým, štíhlím, flexibilním a rovněž mu dává dlouhé prsty a paže), tudíž by film neměl působit moc uměle. Botet se sice umí zajímavě hýbat v relativně klidovym stavu, ale samozřejmě nemůže skákat jak vystřelenej z děla nebo lítat, takže momenty útoků umělé jsou. Close upy na Drákulův obličej v momentě, kdy něco říká taky působí uměle, protože mimika je rozpohybovaná často digitálně. Botet nemůže být schopen uhrát Drákulu tak, jak je vyobrazován ve filmu. Nemůže tak moc otevírat hubu ústa, ani hýbat nosními dírkami, protože to je guma, nikoli jeho vlastní tkáň. Tvůrci si tedy vypomáhali se CGI, což dělá výsledek poněkud nekonzistentně kvalitním. Problém tkví v koncepci toho, jak je zde Drákula vyobrazen - jako staletí stará nelidská zrůda, dokonalý predátor s neukojitelnou žízní po krvi. Není na něm nic lidského. Chce se jenom krmit. Toto velmi nelidské pojetí spolu se snahou explicitně ukazovat, jak Drákula loví, způsobilo, že výsledek často nepůsobí tak dobře, jak bychom si všichni přáli. Ridley Scott s Vetřelcem pracoval podstatně úsporněji, protože věděl, že jinak by se celá iluze podlomila (důkazem jest Cameronovo pokračování). V těchto případech méně je více. Pokud tvůrci chtěli Drákulu ukazovat více než Ridley Vetřelce, tak měli zvolit způsob lovu, který by nebyl tak prvoplánově efektní, páč to nutně vede k umělosti a nekonzistentní kvalitě jeho vyobrazení. Vím, že to snad řeším víc než jiní, ale minimálně mě na té kvalitě záleží. Film však nese podstatně závažnější vady, ač je fakt, že se rovněž týkají vyumělkovanosti - tentokrát však v jiném smyslu. Scénář je debilní splácaninou... Nekonzistence: Postavy se rozhodnou provést transfuzi krve, aniž by znaly její krevní skupinu, což je něco, na čem opravdu záleží. Scénář si však žádal tuto postavu udržet na živu, protože film potřeboval strong female character. Jindy si však scénář žádal, aby se jiná postava rychle proměnila, navzdory tomu, že na předešlé ženské postavě se Drákula krmil několik dní aniž by se proměnila. Postavy se chovají stupidně a nevěrohodně: Když zjistily, že jim něco pokousalo, potrhalo a vysálo dobytek, ale nijak se k tomu nepostavily, protože usoudily, že je to infekce, která se na člověka nepřenese. Až když začne umírat posádka, tak kapitán rozhodne prohledat loď. Proč by mi na nich mělo vlastně záležet? Proč bych se o ně měl bát? Čeho bych se na takovém filmu měl vůbec bát? Drákuly? Vždyť tomu lze jen fandit. Ve slasherech fandíme vrahům, protože oběti bývají tak otravné a osobnostně plytké, že slouží jen tomu, abychom se mohli bavit nad záporákovým vražedným běsněním. Ve slasherech však černoši umírali první. Dnes je tomu však podle očekávání opačně - přežívají. Přestože tvůrci této břečky nebyli schopni zainteresovat diváky do postav, tak si dovolili hrát jim neúměrně na city - tedy se dopustili přemíry patosu - čímž své dílo odsoudili k nevkusu. Je mi proti srsti, když se mě takhle scénáristicky nekvalitní patvar ještě snaží citově ždímat. Jde z toho cítit kalkul: "Děláme film pro současné publikum, takže tam bude vzdělaný černoch, který bude sloužit jako vzorový hrdina pro všechny v ghettu žijící Afroameričany. Rovněž tam dáme emancipovanou silnou ženu, na níž se bude krmit upír, ale ona odmítne být nadále obětí patriarchátu, načež se postaví tomuto metaforickému vyobrazení chamtivého bílého a staletí starého Žida, který přes všechnu svou chamtivost zapoměl na to, jak být dále člověkem. S tou se sžijí dnešní ženy. Kdo nám ještě zbývá? No ano, Asiati taky potřebují postavu, s níž se budou moci sžít, takže kuchař bude hrát třeba herec s filipínskými kořeny. Kapitánem lodi by mohl být pro změnu běloch, jakási správňácká otcovská figura. Dáme tu roli Liamu Cunninghamovi. To je docela sympaťák a když v promo materiálech vybídne lidi, aby šli společně do kina se bát, tak na něj určitě dají. No a takový 2-3 členi posádky by mohli být běloši, kterym jde jen o prachy a kurvy, za což nás progresivní plátky pochválí, protože to budou vnímat jako sypání si popele na hlavu za historické křivdy. Diváci se však nezžívají s postavami dle jejich barvi kůže, tudíž těmito kurvama a prachama posedlými bělochy budou nejvíce zaujati Afroameričani soudě podle obsahu toho jejich rapu. Abychom však reflektovali historický rasově motivovaný útlak a současně se proti němu vyhranili, tak první z těchto neukázněných bělochů bude muset umřít ten, kdo verbálně nařkne černého protagonistu ze lži a podvodu, když útočně vyřkne, že si hraje na lékaře. Přitom to bude mimořádně bystrý poznatek, protože opravdový lékař by nedělal transfuzi krve, anižby znal krevní skupinu příjemce. Takto s těmi úzkoprsími progresivci nepozorovaně vyjebeme. Myslím, že teď v tom je takový bordel, že v tom každý uvidí to, co chce, čímž se vlastně zavděčíme všem." - Ve skutečnosti se takto nelze zavděčit nikomu. Nikdo se s žádnou postavou nesžije, protože se nám přes nekvalitní scénář jeví jako stupidní, plytké a umělé. Nejsou zajímavé ani zábavné. A jestliže nám jsou volné postavy, je nám vlastně volný celý film. Last Voyage of the Demeter není ani dobrým slasherem a tvůrci měli ještě tu drzost si v samotném závěru předpřipravit půdu pro druhý díl, v němž by měl statečný černoch (který mimochodem castingově nefunguje) lovit Drákulu v Londýně (ačkoliv film nikterak nenaznačil, že by proti němu měl byť jen nějakou šanci). Tímto však tvůrci pořádně neuzavřeli tento příběh, který nestál za nic a už myslí na to, jak si namastit kapsy na pokračování... Jestliže jsem tedy přes všechny ty debilní lidské postavy byl nucen fandit nenasytnému upírovi, tak jsem se tím přeneseně sžil s producenty tohoto filmu a podvědomě jim tím prominul jejich zhovadilost. Nakonec tedy vyjebali i se mnou.

Dodatečné informace

Původní název:
The Last Voyage of the Demeter (více)
  • USA The Last Voyage of the Demeter
  • USA Demeter - Il risveglio di Dracula
  • USA Demeteri viimane merereis
  • USA Demeter: Przebudzenie zła
  • USA Demeter: Η Αφύπνιση του Κακού
  • USA Die letzte Fahrt der Demeter
  • USA Drácula: A Última Viagem do Deméter
  • USA Dracula: Mar de Sangre
  • USA Drácula: Mar de sangre
  • USA Drácula: Mar De Sangre
  • USA Drácula: O Despertar do Mal
  • USA Dracula: Quỷ Dữ Thức Tỉnh
  • USA Dracula - The Last Voyage of the Demeter
  • USA Dracula: Voyage of the Demeter
  • USA Drakula: Son Yolculuk
  • USA El último viaje del Demeter
  • USA Last Voyage of the Demeter
  • USA Le dernier voyage du Demeter
  • USA Le Dernier Voyage du Demeter
  • USA Paskutinė Demetros kelionė
  • USA The Last Voyage of Demeter
  • USA Остання подорож «Деметри»
  • USA Последнее путешествие «Деметра»
  • USA ドラキュラ/デメテル号最期の航海
Země původu:
USA
Rozpočet:
45 mil. USD
Tržby:
21,6 mil. USD (celosvětově)
Ocenění:
Žádná ocenění

Podobné