Boj sněžného pluhu s mafií

72%

Komentáře a recenze 9

29 372 bodů
7.5
První jsem viděl ramake Mrazivá pomsta a popravě jsem o tomto snímku neměl tušení. Severský originál mi přijde o něco lepší, skandinávsky chladný a syrovější. Liam Neeson mi sice v roli přišel přirozenější.. je to prostě ten typ herce mstitela, na druhou stranu Stellan Skarsgard působil norsky chladně a mrazivě. Oba filmy jsou dějově jako přes kopírák a kdybych viděl první tento snímek, možná bych ho ohodnotil výše... ale takhle to je.
28 305 bodů
9
Norské prostředí jakoby bylo krajem mrazivě bílého romantického pokolení. Takřka jako pohádková země nevinnosti. Takový dojem navozují úvodní scény běžného odklízení sněhu uklízecím vozidlem. Vskutku krásné záběry. Netrvá však dlouho a dojde k absurdnosti života. Nils byl zvolen občanem roku a krátce na to mu drogoví dealeři zabijí syna. Co se stane? Občan roku se vydá na cestu pomsty. Ale jo, z diváckého zvyku se to dá ohodnotit jako šablona typické seagelovky. Avšak s tím rozdílem, že tady se o akční jízdu nejedná. Severský film se sice nevyhýbá brutálních scén, mimo jiné i žena dostane pořádný úder pěstí, ale spíše se jedná o lehčí a dokonce i úsměvnou dramatizaci dotýkající se takřka až artu. Precizně propracované záběry dokonale skrývají černý humor a vytvořené gangsterské karikatury. Tak, jak jsou charakterově gangsteři stylizovaní, skutečně spíše vytváří nenucený úsměv. Značně jednoduchý děj se tak v žádném případě vůbec nebere vážně. Dějový vývoj poukazuje na Nielsenovu postupnou likvidaci všech, co se na smrti jeho syna nějak podíleli. Ale tak nějak přirozeně. Divoké přestřelky, mohutné rvačky či nějaké honičky se prostě nekonají. Krev poteče, to zase ano, ale jinak je ve všem spíše poetika. Poetika, která se, jistým projem, dobře trefuje, mimo jiné, také do politicky rasové inkluze. Snímek je mírně zábavný s krásnými kamerovými záběry přinášející filmový požitek, jaký umí jen ti na Severu. P.S. Protože na snímku pracovalo Norsko, známé svou podporou homosexuality, ani zde nechybí agitka líbajících se chlapů. Scéna, která kdyby chyběla, nic by se nestalo, neboť, jako obvykle, dějem vůbec nehýbe.
15 150 bodů
6
Nevím, co jsem udělal špatně... Je tu Stellan Skarsgard, který si nejprve rozmyslí zastřelit sám sebe, aby následně zastřelil půlku norské mafie, Bruno Ganz jako papaláš albánské mafie a jako bonus jednoduchý a přímočarý příběh v přitažlivém a neokoukaném prostředí, který sliboval nejen lavinu mrtvol, ale i příval trefného černého humoru. Což o to, Skarsgard nemá chybu a prostředí je využito dokonale a pan kameraman si s ním nadmíru dobře rozumí, ale jednoduchost příběhu dosáhla bohužel tak drtivého rázu, že by musel být scénář odshora až dolů zavalen vtipy či odkazy na slavné gangsterky, abychom mu vše odpustili coby zdařilé parodii. To ale nelze, protože s výjimkou několika okamžiků, kdy se mi koutky úst mírně zachvěly, a jednoho momentu, který mě skutečně rozesmál, humor zoufale absentuje a mnoho dějových "zvratů", které bychom v komedii tolerovaly, zde působí vyloženě rušivě a hloupě. Pro mě promarněný potenciál, formálně natolik zajímavý a herecky brilantní snímek mohl dopadnout daleko lépe..
p.a.douch
p.a.douch
8 339 bodů
8.5
Nejprve jsem výše hodnotil americký remake. Po dalším shlédnutí musím uznat, že se mi ty filmy zkrátka líbí stejně. Neeson je o něco více charizmatický než Skarsgard (a Neesona mám zkrátka radši), ale tenhle film má zase Bruno Ganze. Herecky je to bomba a Skarsgard je hodně uvěřitelný. Takže kdo chce krvavou vybíjenou, vzhůru k tomuto filmu, zábava zaručena.
stantheman
stantheman
2 399 bodů
7.5
Snímek jenž si nehraje na nic velkého...je prostě tím čím je. Ničím neurážející černá komedie, která nic neobjevuje , možná jen znovu zasněžené severní pláně.
Navarro12
Navarro12
28 bodů
8.5
Předevší úžasná příroda, skvělá kamera a Stellan Skarsgard. Ačkoli není žádný punisher, vyřizuje si účty s mafií s grácií a je to vcelku uvěřitelné. Dokonce někdy až dost úsměvné. Stejný režisér pak nahradil Stellana Liamem Neesonem a navlas stejným scénářem, který už mě však tolik neseděl.