42

72%

Komentáře a recenze 7

47 088 bodů
8
Ano je to tak. 42 je další z řady sportovních - životopisných snímků. Jenže každý život je něčím jiný - něčím speciální. No a život Jackieho Robinsona (podle mne jeden z nejlepších hráčů bassebalu všech dob) byl zajímavý opravdu hodně. Jeho největší smůlou bylo,že se narodil ve zlé době a jeho barva kůže mu zavírala všude dveře. Naštěstí se našel jeden člověk,které mu ty dveře otevřel. Film je natočený velmi příjemně a nedá se mu vytknout určitou dávku klišé. Takový byl prostě život Jackieho Robinsona.
29 773 bodů
7
Slušný biografický snímek z prostředí baseballu. Je zvláštní dívat se na rasovou segregaci v době, kdy jsou menšiny extrémně protěžovány a téměř se tomu nechce věřit, jak to relativně nedávno chodilo ve Spojených státech. Harrison Ford výborný, ale mile překvapil i Chadwick Boseman. Konec plný hrdinskovlastenecké hudby, potlesku a zpomalených záběrů hlavního hrdiny.. jak já nemám rad tyto hollywoodské konce. :( Jinak je to hezký film.
28 393 bodů
9
Rasový konzervatismus v nejvyšší profesionální sportovní lize? O tom hodně vědí i současní čeští fotbaloví fanoušci, že? Příběh tohoto snímku se však odehrává v roce 1946 a to v oblasti profesionální baseballové ligy v USA. Jedná se o biografický film o prvním afroamerickým hráči v Major League Baseball Jackie Robinsonovi, který i přes silnou podporu majitele brooklynského baseballového týmu Dodgers musí čelit naprostému nezájmu a nepochopení jak spoluhráčů z týmu, tak i silným rasistickým útokům z okolí. To, co však musí snést během zápasů, by nechtěl zažít nikdo. Jeden až žasne, jak dokázal udržet nervy na uzdě. I když k nervovému výbuchu mnohokrát chybělo málo. Snímek tedy podle skutečných událostí, což jako obvykle dokazují autentické fotografie na konci filmu, který tak se námětem řadí mezi obdobné snímky pojednávající o dané rasové problematice. Je to ale také především sportovní film, jen dávající najevo dobu, kdy byla prolomena rasová bariéra ve sportu. Jen v Americe fanoušci baseballu vědí, co v této sportovní oblasti znamená číslo 42. A po zhlédnutí tohoto snímku už to víme i my. Celý snímek je natočen tak, že se věci ukazují tak, jak asi mohli vypadat a v žádném případě se nepřiklání k žádné straně bariéry. Ona neutralita je na takovém snímku nejdůležitější, protože se tak vymaňuje od politického zájmu a propagandy. Scénář je tudíž napsán dobře, děj se odvíjí krásně plynule a kromě dramatických okamžiků si divák užije i onu sportovní atmosféru. Zkrátka a dobře, jedná se o strhující sportovní drama, které v žádném případě naprosto v ničem nenechá na pochybách. Ano, někdo by mohl snímek považovat za neformální, který v podstatě nic neznamená. Proto ta počáteční zmínka o fotbalových fanoušcích u nás v Česku. To však nic nemění na věci, že se jedná o skvělý sportovní film s kritikou své doby, jaký tady dlouho nebyl.
4
Další splněný americký sen a jeden z basseballových milníků v příběhu, který ale na poli sportovních filmů imho patří k těm horším (sportovní to je asi tak jako Zrození šampiona - tzn sportu celkem málo, ale hodně dojemných proslovů). Navíc když jsem viděl dědulu Forda, tak fakt nechápu, co by chtěl hrát např za 3 roky v dalším Indym....4/10
hp24
2 833 bodů
8.5
Další z mnoha filmů ze sportovního prostředí. Další z mnoha filmů podle historických skutečných událostí. Další z mnoha filmů, které ukazují nesmyslnost předsudků a nesnášenlivosti. Prostředí baseballu a 40.léta kladou tento film vedle podobného filmu Velké vítězství. Řemeslně velmi dobře natočený film udržuje napětí i přesto, že jako u pohádek je jasné, že dobro zvítězí, ale pořád je v rukou tvůrců udržet diváka v napětí, jaké překážky budou hrdinovi kladeny do cesty, což se zde podařilo. Koneckonců i pravý důvod, proč se Branch Rickey rozhodl k odvážnému kroku přívést do Major League prvniho černocha si scénárista nechává až téměř do konce filmu, když po celou dobu se může zdát, že jde čístě o ekonomický kalkul. Ačkoli mnoho lidí se o atributech zmíněných v úvodu mého komentáře vyjádří pohrdlivě (stejně jako o nevyhnutelném americkém patosu), tento druh filmů má zjevný význam - pokud se divák o nějaké osobnosti či události dozví z takového díla poprvé (nebo jen málo), začne po shlénutí filmu hledat informace a rozšířit si své znalosti. A mezi takové nepochybně "Čtyřicetdvojka" (stejně jako Velké vítězství, Titanic apod.) patří.