Recenze filmu Rozchod Nadera a Simin

76%

Komentáře a recenze 28

Dle počtu bodů
Chrustyn
Chrustyn
45 693 bodů
8
Název sice naznačuje něco jiného ale "Rozchod Nadera a Simin", není-jen- komorním dramatem o rozpadu jednoho manželství v kulisách pro evropany nepochopitelného prostředí Íránu. Neskutečně působivé drama o vině a trestu, které oslňuje bezchybným scénářem a nadlidskými hereckými výkony zaujme především poutavým příběhem o obvinění ústředního hrdiny ze zabití nenarozeného dítěte. První film dané země, který by si neměl nechat nikdo ujít. Působivé
martin-mickey-stusak
martin-mickey-stusak
38 033 bodů
10
Není zase až tak možností shlédnout Íránský snímek a tak jsem byl na tento velice zvědav. A přišlo překvapení. Tak emocionální atmosféra deroucí se do divákova vědomí tu opravdu dlouho nebyla. Můžeme milovat nebo nenávidět a to i prostřednictvím politického nebo náboženského důvodu, stejně vše závisí na vědomí či zodpovědnosti každého z nás. Takové by mohlo být motto tohoto příběhu o úmyslu emigrovat, který zoufale mění životy mnoha lidí.  Velmi silný scénář poukazuje na jednoduché každodenní chování jednotlivců, které na tomto příkladu až děsí. Hněv, egoismus, nepochopení, strach a hlavně to nejdůležitější, lež. Zde se naprosto reálně odehrává morální a sociální drama. Příběh není jen o mužích, ženách, dětech, rodičích, spravedlnosti a náboženství v dnešním Íránu, příběh hlavně vyvolává komplexní a celosvětově relevantní otázky odpovědnosti, subjektivity a nahodilosti vyslovení pravdy. A také to, jak tenká čára může být mezi flexibilitou a hrdostí zejména mužské populace, sobectvím a tyranií. Každý si je vědom svých práv a tak je přirozeně naštvaný na každou křivdu a ústupky. Ženy si jsou vědomy dvojí odpovědností, což znamená najít si své životní místo a zároveň o tom přesvědčovat své manžele. I když je snímek dlouhý přes dvě hodiny, nepřestává polevovat napětí reálného života. Jedná se o velmi inteligentní filmový počin, který líčí kam až může klesnout lidská přirozenost když je nenadále vyprovokována. Tohle je naprosto mistrovské dílo hodné k zařazení mezi filmové klenoty.
Pete69
Pete69
36 098 bodů
8.5
Moc pěkný snímek o hodnotách, chatrnému právu, hrdosti, rodině i lidském neštěstí. Íránský soudní systém je pro mysl Evropana až nepochopitelný, stejně tak je ale film svěží v tom, že Íránská produkce se k běžnému divákovi v masovém měřítku nedostává. Obyčejné lidské a přirozené zpracování. Já jsem si "pošmákl".
hanys_
hanys_
18 771 bodů
6
Povídka z bakalářů natáhnuta do 2 hodinového dramatu. Při Oscaru a vysokém hodnocení jsem čekal vážně víc než jen tohle utahané "sousedské" drama. 5/10
chezzy
chezzy
13 511 bodů
10
Skvěla natočené rodinné drama Rozchod Nadera a Simin je jasnou ukázkou pro všechny zaujaté. Hluboko uvnitř, přeze všechny společenské a náboženské rozdíly jsme všichni stejní. Farhadi natočil silně osobní snímek, který divákovi zprostředkuje silnou dávku emocí přímo z první ruky. Jasná ukázka také toho, že emoce není třeba dolovat stále stejnou cestou, stačí je jen ukázat ve své čiré podobě. [85%]
junxi91
junxi91
6 913 bodů
6
Tak tohle je už třetí film z perských luhů a hájů, které jsem zatím viděl, a musím bohužel říct, že mě bavil ze všech nejméně. Příběh ze země, kde musí ženy mít neustále zakryté vlasy, a to nejen na ulici, ale také doma. A také nesmí pracovat bez povolení svého muže, jinak se na ně začne manžel zlobit. Země, kde polovina lidí vypadá jako Indové a druhá polovina jako Evropané. Nader a Simin jsou manželé, kteří spolu mají jedenáctiletou dceru Termeh, žijí v bytě v Teheránu a jsou sekulární středostavovská rodina. Simin chce opustit Irán a pro tento účel připravila víza, ale Nader chce zůstat, aby se mohl starat o svého otce, který trpí Alzheimerovou chorobou. Simin proto podá žádost o rozvod, ale rodinný soud považuje důvody za nedostatečné a žádost zamítne. Simin se stěhuje zpět do domu svých rodičů a Termeh zůstává se svým otcem. Nader najme Razieh, hluboce věřící ženu z chudého a vzdáleného předměstí, aby se přes den starala o jeho otce. Přichází každý den se svou malou dcerou Somayeh. Nadir jí dá naprosto směšnou mzdu za tak náročnou práci. Razieh brzy zjistí, že se s tím nedokáže vyrovnat, zejména proto, že Nadirův otce trpí inkontinencí a ona nemůže být v přítomnosti nahého cizího muže. Jednoho dne, když jsou Razieh a Somayeh zaneprázdněni, vyklouzne otec z bytu a toulá se po ulici. Razieh spěchá ven a všimne si jej na druhé straně silnice, a tak se musí proplést mezi auty, aby se k němu dostala - to ale ve filmu ukázáno není. Další den se Nader a Termeh vrátí domů dříve než obvykle a objeví starého otce ležícího v bezvědomí na podlaze v jeho ložnici, navíc přivázaného k posteli. Razieh a Somayeh jsou venku a nestarají se o něj. Když se vrátí, Razieh říká, že měla nějaké naléhavé osobní záležitosti; Nader ji obviní, že zanedbávala jeho otce a ukradla v bytě nějaké peníze (které Simin ve skutečnosti použila na zaplacení stěhováků). Když Razieh odmítne odejít, dokud nedostane zaplaceno, tak ji Nader násilně vytlačí z bytu. Razieh zřejmě spadne z několika schodů. Nader a Simin později zjistí, že Razieh potratila. Pokud by Nader celou dobu věděl o Raziehině těhotenství a způsobil při tom potrat, mohl by být vinen z vraždy. Nyní existuje řada nároků a protinároků, vznášených před soudcem: na jedné straně Nader se Simin a Termeh; na druhé Razieh a její manžel Hodjat. Je to vznětlivý muž, zahořklý, ponížený ztrátou dlouholetého zaměstnání ševce, a k tomu je ještě zadlužený a šikanovaný věřiteli. Více než jednou se pokusí napadnout Nadera za to, co udělal jeho ženě. Razieh říká, že Nader věděl o jejím těhotenství, protože slyšel v bytě rozhovor mezi ní a učitelkou od Termeh, ve kterém jí učitelka doporučila lékaře. Nader to popírá, naštěstí učitelka dodává důkazy na jeho podporu. Termeh najde důvody, proč se domnívat, že to není pravda, a Nader se jí nakonec přizná, že lhal kvůli ní a kvůli svému otci - prostě nemůže jít do vězení. Učitelka stáhne své důkazy. Aby ochránila svého otce, Termeh řekne soudci, že o těhotenství nevěděl, dokud mu to neřekla. Nader tvrdí, že když Razieh vytlačil z bytu, nemohla spadnout ze schodů, ale byla chráněna zábradlím. Dokonce celou scénu ukáže přímo na místě činu. Razieh se Simin přizná, že když šla přes cestu, aby přivedla domů Naderova otce, srazilo ji auto a tu noc měla bolesti; bylo to den předtím, než ji Nader postrčil a ona šla hned potom k lékaři. Hodjat se pořád nedovede ovládat a chová se násilně, proto se Simin se bojí o Termehino bezpečí. Simin přesvědčí Nadera, aby zaplatil Hodjatovi, ale Nader nejprve požádá Razieh, aby přísahala na Korán, že on je příčinou jejího potratu. Ona to však neudělá. Hodjat ji k tomu nemůže přinutit a začne se ve vzteku bít. Později se u rodinného soudu Nader a Simin rozvedou. Na konci filmu čekají odděleně před soudem, zatímco Termeh říká soudci, s kterým rodičem se rozhodla žít, a to raději bez přítomnosti rodičů. A takhle otevřeně to skončilo. Už jsem se nedozvěděl, zda se ti dva rozvedli, s kým chtěla Termeh zůstat a jak dopadl soud s Raziehidiným potratem. Musím uznat, že jsem se chvílemi nudil a film mi utíkal celkem pomalu.
Rokle
Rokle
6 559 bodů
8
Hodně dobře vystavěný scénář (ani bych se nedivil, kdyby to sebralo nejen Oscara za cizojazyčný film, ale také za původní scénář). Neměl jsem žádnou potuchu o tom, kam se bude příběh vyvíjet za několik dalších minut, což je jednoznačně klad v záplavě jednoduchých stereotypních dramat. Žádná z postav není karikaturou, jsou to lidé z masa a kostí, kterým shoda okolností zkřížila cestu. K tomu je potřeba přičíst odlišný způsob života v současném Iránu, jenž je ukázkově vyobrazen ve scéně s otcem, který trpí Alzheimerovou chorobou. Chválím také za to, že ani jedna osoba není zápornou... vsadím se, že se leckdo přistihne u toho, jak souhlasí s chováním jedné osoby a vzápětí bude bojovat za druhou. A je to pochopitelné. Ty charaktery lidí jsou opravdu dobře napsány.
Janíček
Janíček
6 520 bodů
8
Bol som na tento film velmi zvedavý pretože zbiera ocenenia ako na bežiacom páse. Pohľad na rozpadajúce sa manželstvo, kde ona chce odísť do zahraničia a on nechce a nemôže lebo má chorého otca nie je hlavnou dejovou linkou.Tou sa stane spor ktorý nastane a skomplikuje životy všetkym zúčastnením.Príbeh o klamstve, strachu a boji o svoju pravdu zahalený do čiernych čadorov je skvelým pohľadom do cudzej kultúry. Každopádne dobrý film, ktorý určite dostane aj Oscara (aj keď ja by som to dal Pedrovi). Páčilo sa mi to malé roztomilé dievčatko a jej veľké oči.A nebolo tam vôbec vysvetlené kde zmizli tie peniaze, ak ste to niekto zaregistrovali, napíšte mi pls do pošty.Thx
Petrson
Petrson
4 166 bodů
7
Iránský film, v iránském tempu s iránskými problémy, nic méně asi otevřený tak, jak to jen šlo. Škoda, že nelze ukázat více, protože v Iránu je prý film "veřejné místo", čili je to trochu divadlo, co se týká scén z domova, oblečení, zahalení apod. Nic méně scénář nadmíru zajímavý a dobrý.
Gumajs
Gumajs
2 951 bodů
10
3. MFF Cinema Mundi Brno

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.