Černý jestřáb sestřelen

83%

Komentáře a recenze 44

47 084 bodů
9.5
Ten kdo někdy prohlásil,že je Ridley Scott průměrný režisér,tak by se měl zamyslet. Vždyť dokázal natočit tolik geniálních snímku v tolika různých žánrech. Černý jestřáb sestřelen je jeho přínosem mezi válečné filmy a je to přínos opravdu hodnotný. Ridleymu se zde podařilo zachytit pořádnou válečnou vřavu plné krve a ztráty na životech. Akce je zachycena věrohodně a lehce vás vtáhne do děje. Strhující zážitek!
29 697 bodů
7
Na akční filmy moc nejsem a když už, tak mám raději ty z druhé světové války. Moderní válečné filmy už mě tolik neberou. Musím uznat, že tento film je ale natočen velmi dobře a podíval jsem se na něj s chutí. To že je příběh založen na skutečné událost je vždy plus.
28 387 bodů
10
Neplánovaný masakr kdesi v Somálsku. Operace, která měla být rutinou se zvrhla v peklo monstrózních rozměrů. Příběh na základě skutečné události už nemohl být zpracován lépe. Ridley Scott dal do natáčení naprosto všechno a vytvořil dílo, které se nezadá s přímým přenosem. Tento snímek naprosto překonává vše, co bylo do této doby k vidění. Syrový realismus představuje současný válečný stav, fanatismus a všechny šílenosti s tím spojené. Snímek lze brát jako pocta všem vojákům ocitnuvší se ve válečném konfliktu. Přidané scény v prodloužené verzi vyplňují prázdná místa a mnohé vysvětlují. Neznamená to však, že by původní kinoverze byla nějak slabší.
8
Dějově docela prázdné...Ovšem vizuálně našlapané a to mi tady tentokráte bohatě stačí ke spokojenosti :) 7/10
9.5
Ridley Scott v tomto filmu po komerčních trumfech Gladiátor a Hannibal natočil do třetice majstrštyk, který zaujal jak obrovské množství diváků, tak kritiku. Z nepochopitelných důvodů za jednu z nejlepších režií na filmovém plátně za tento snímek nevyhrál Oskara. Viděl jsem v kině a byl to dokonalý zážitek, byť to určitě není podívaná pro každého.
9.5
Scott je jako chameleon- zadejte mu nějaký žánr, a on vám natočí nezapomenutelný filmový klenot. Povedlo se mu to u Vetřelce, u Gladiátora a teď i v příběhu elitní vojenské jednotky uprostřed somálského pekla. Není to žádný myšlenkový epos ani žádná skrytá metafora, je to prostě dvě a půl hodiny té nejlepší, nejrealističtější a nejlépe natočené akce, jakou si lze jen představit.
8
Ridley Scott vždy uměl točit velkolepě. I proto právě on zněl jako ideální volba pro režii filmu o Bitvě v Mogadišu. Hned v roce 2001 Scott natočil jeden z doposud nejzásadnějších válečných filmů aktuálního století. Ridley Scott dokázal natočit autentický válečný peklo, kde stěžejní nejsou postavy, ale chaos kolem nich. Černý jestřáb sestřelen je díky Scottově režii neskutečně intenzivní podívaná, kde má každý výstřel kulky, výpal rakety či pád vrtulníku neskutečnou sílu. Bez menší expozice se Černý jestřáb sestřelen obejít nemohl, v momentě, kdy započne hlavní válečné peklo již ovšem nikdy neskončí. Tahle procházka somálským peklem je audiovizuální masakr, který sice pochopitelně nemá sílu v dvakrát silném scénáři, v rámci akčního řemesla jde ovšem o silný zážitek, který podporuje soundtrack Hanse Zimmera i autenticky roztřesená kamera Sławomira Idziaka, která skutečně v mnoha momentech podporuje pocit, že divák Bitvu v Mogadišu prožívá na vlastní oči. Černý jestřáb sestřelen je ten typ filmu, kde se zvuková stránka vnímá velmi snadno. Zvuk tu totiž skutečně sehrává stěžejní roli, bez něj by to válečné peklo nebylo tak intenzivní. Při natáčení téhle velkolepé podívané naštěstí zvukovou stránku rozhodně tvůrci nepodcenili, výhra Oscara za mix zvuku je v tomto ohledu naprosto zasloužená. Ridley Scott potvrdil stůj status schopného režiséra, který i přes absenci toho zcela rozeznatelného rukopisu prostě umí pracovat s vizuálem a umí si jako tvůrce zcela ohlídat jednotlivé složky. Umí navíc pracovat s herci, i v případě Černého jestřába sestřelen. Herci podstoupili čtyřtýdenní výcvik, Josh Hartnett, Tom Hardy, Ewan Bremmer, Ewan McGregor, Eric Bana, William Fichtner, Tom Sizemore či Sam Shepard jsou ve svých rolích skutečně dobří. Scott vždy uměl pracovat s herci, probudit v nich to nejlepší. Na jednotlivých hrdinech filmu jde zcela automaticky rozeznat jejich utrpení z procházení válečným peklem. Černému jestřábu se pochopitelně nevyhnuli výtky typu, že se příliš snaží ždímat emoce a že se do jisté míry snaží fungovat jako náborová reklama do armády. Americké válečné filmy ovšem na podobných principech fungují dávno, lehký patos je u většiny z nich povinností a bez emocí by to vlastně bylo o ničem. Téhle intenzivní a drsné podívané, kde se Scott dokáže opět prezentovat jako výtečný vizuální vypravěč se možná nedá upřít, že částečně jde o verbovací video. Jestli ovšem někdo dokázal tak jasně někomu předvést, že válka fakt není procházka růžovou sadou a měl by se od bitevního pole držet co nejdál, málokterému filmu se to podařilo jako Černému jestřábovi. Ridley Scott v roce 2001 natočil zásadní válečný film, který je možná jen velkolepou akční podívanou, v téhle kategorii ovšem těžko hledat něco lepšího. Po 20 letech film neztratil nic ze svého audiovizuálního kouzla a i přes to, že se na scénář Kena Nolana dá nahlížet z trochu jiného úhlu a forma zcela očividně přebíjí obsah, mnoho aspektů lehké neduhy Černého jestřába naprosto vykupuje. Za posledních 20 let se navíc moc filmů kvalitám Scotta válečného pekla nepřiblížilo. I proto se na Černý jestřáb sestřelen pořád vzpomíná tak snadno.......
7.5
Ale jó, fajný film. Hodně se zde střílelo, umíralo a krve zde bylo jako z vola. I ten děj je na úrovni.
9 279 bodů
9
Sir Ridley Scott zažil na přelomu tisíciletí, dá se říct, takovou renesanci svoji režisérské kariéry, když na ten kultovní začátek kariéry se mu tak dlouho nedařilo dlouho ničím navázat, i když pokusy byly a třeba Thelma a Luise mu poprvé vysloužili nominaci na Oscary, ovšem zlomil to konečně až Gladiátor a pak o rok později i právě Černý jestřáb sestřelen.. Na válečné filmy musím mít náladu a kromě těch pár věhlasných kousků jsem jich tolik neviděl, ale z toho co jsem zhlédl se mi právě Černý jestřáb sestřelen líbil nejvíce. Důvodem je i třeba to, že se konečně orientuje na něco jiného než na druhou světovou válku a servíruje takovou odlehčenou podobu, kterou se snaží představovat třeba počítačové hry.. Na snímku je fantastická ta technická stránka v čele s bravurním ohlušujícím zvukem, který ale citlivě dává mezi výbuchy prostor dialogům. A celé to zaštiťuje ještě ten mrštný střih, který z toho dělá o to živelnější prožitek.. Takhle zmatenou a špinavou představu mám o válce i já a v kontrastu těch romantizujících adaptací je tohle něco speciálního.. Zdánlivě rutinní akcička kdesi v Somálsku se zvrtne... Patrně nejzajímavější film, co se obsazení týká, jaký jsem za dlouhou dobu viděl. A to třeba i proto, že v té době o takové hvězdy nešlo, nýbrž právě Černý jestřáb sestřelen jim vykopnul dveře do velkých hereckých rolí.. Mohlo by třeba vadit jak primitivně může příběh působit, navíc dokáže evokovat i pokus o nábor do armády, ovšem tahle jednoduchost dělá z filmu možná ještě lepší prožitek a než se snažit o něco hlubšího, užívá si to svoji akci.. Úžasný kolik vojáků tu má tvář, kterou se snaží společně se emocemi přenést na diváka.. Přestože by se dalo říct, že jde příběh implikovat prakticky na všechny americké válečné konflikty, kdy moderní armáda vletí do cizí země a bez znalosti a přizpůsobení se tamním podmínkám se snaží prosadit (světové) své zájmy, tak není ani jednou problém s tradičním patriotismem, kterým očkují právě především válečné kousky.. Několikrát je to rychlé a zmatené, ale to jen pomáhá nasát nepříznivou atmosféru. Současně se tvůrci nebojí v některých chvílích přitvrdit a tu okolní špínu vsáknout vojákům do ran. Naprosto precizní realistické okénko do moderních válečných konfliktů a ve výsledku i jeden z nejlepších válečných filmů všech dob... 90%
9 025 bodů
9.5
Absolutní nářez bez chvilky oddechu. Scott je borec.