Frajer Luke

81%

Komentáře a recenze 18

29 697 bodů
7.5
Stará "dobrá" americká věznice, spousta opálenejch umaštěnejch vězňů pracujících u silnice, bachaři s velkými slunečními brýlemi a pořádnou puškou tabák žvýkajících.. k tomu jeden potížista a svéráz, to vše zabaleno do klasické americké filmařiny šedesátých let. Prostě paráda.
28 393 bodů
10
Nestárnoucí filmová klasika dokáže i dnes učarovat svou ryzostí a stylem. Určitý lidský charakter se prostě nedá zlomit ať se děje, co se děje a Paul Newman takovou osobnost ztvárnil nejlépe jak uměl. Jako by mu byla role byla napsána přímo na tělo. Snímek je natočen s podmanivou vězeňskou atmosférou a hlavně se silnou emoční stránkou, ve které prostá lidskost a soucit dostává setsakramentsky zabrat. Děj příběhu nás zavádí do útlého mikrokosmu státního vězení v jižních Spojených státech. Je ukázán brutální, vyčerpávající a vůbec obecně depresivní každodenní život vězňů, ve kterém jde převážně o boj za rozumné postavení uvnitř částečně nemilosrdné a částečně solidární vězeňské komunity. Z dnešního pohledu se daná sociální kritika nezdá být zrovna mírná. Nevděčné zacházení se zasloužilými válečnými veterány, zveličování trestu za hloupý vandalismus, nelidské podmínky, zbytečné zadržování či vůbec celkové nezákonné obtěžování nemilosrdnými vězeňskými strážemi, atd. Zkrátka a dobře, ve svém smyslu se jedná o šokující film, který však kupodivu udal směr. Viz ´Motýlek´(1973), nebo ´Brubaker´ (1980). Mnohé scény a dialogy jsou však kupodivu působivé a mají myšlenku. Jeden z nejlepších vězeňských filmů? Těžko říct. Každopádně se jedná o nejvlivnější vězeňský filmový počin, jaký kdy vznikl.
8
Nevím, Frajer Luke se mi sice celkově líbil a měl skvělé vyznění, ale je trochu zdlouhavější a chvílemi bych se nebál říct nudný. Pro čtvrtou hvězdu šplhal velmi těžce, ale kladné pocity nakonec převládly. / Druhé zhlédnutí mě přesvědčilo o kvalitě a natahuje se spíš nahoru. Uvidíme, co se stane potřetí.
10
Těžká pecka. Přijde mi, že ne tak provařená (nic špatného tím ale nemyslím) jako Přelet nad kukaččím hnízdem, ale ani o trochu slabší. S mladým Newmanem navíc nemám moc zkušeností, takže tady mi z jeho výkonu jednoduše padala čelist.
Fingon
16 886 bodů
8
Luke je jedním z mála filmů, které se mi během sledování moc nelíbily, ale došly mi až po čase. A i když na Shawshank to nemá, je to hodně dobré.
8.5
Jestli nějaká role vystihuje povahu Paula Newmana i v jeho soukromém životě je to film Frajer Luke (Cool Hand Luke, 1967). Luke Jackson (Paul Newman) je nový vězeň, který spolu s ostatními vyslechne kapitánovo kázání o tom, co všechno nesmí a smí a další den ráno už se spolu s ostatními vězni pouští do práce. Pod dozorem bezohledných dozorců kopou v nesnesitelném horku příkop podél nekonečně dlouhé silnice. Večer se vrací do tábora zcela vyčerpaní. Když si někdo postěžuje, ocitne se na samotce. Dny plynou jednotvárně jeden za druhým. Z vězňů, kteří přišli společně s Lukem se stává sehraná parta a Luke jejich vůdcem. Vše se změní v okamžiku, kdy se Luke dozví, že jeho matka zemřela. Frajer Luke je oslava outsiderství, nihilismu i poslednímu vzepjetí k zoufalému činu hrdinství. Je to film smutný, krutý a pro mnoho lidí zcela jistě nesnesitelný. Jedna z nejslavnějších scén, kdy se Luke vsadí o to, že sní 50 vajec se zapsala do filmové historie. Schválně se na tuto scénu podívejte, protože sním svůj skalp s octem a cibulí, že ty vejce opravdu snědl. Film natočil stejně jako Návrat Lew Harpera Stuart Rosenberg a Paul Newman byl za roli nominovaný na Oskara.
9
Útěk z vězení- to je v Hollywoodu určitě jedno z nejhojněji využívaných námětů, které by se dalo nazvat skoro sázkou na jistotu. Ovšem Frajer Luke si s touto velkou konkurencí poradil raz dva a svůj status nehynoucí legendy si jednoznačně zaslouží. Samozřejmě hlavní zásluhu má fenomenální Paul Newman, který to ani nemusí hrát, a stejně je to frajer jako blázen. Ostatní herci by klidně mohli běhat po place úplně nahatí a tančit přitom kozáčka, ale přes ten lišácký úsměv a jasně modré oči by si toho stejně nikdo ani nevšiml. Navíc režisér Rosenberg za kamerou diriguje své životní dílo plné touhy po svobodě, přátelství, vytrvalosti a krutosti s takovou jistotou, že už začínám tušit, koho měl Frank Darabont za svůj filmařský vzor. Na Shawshank Redemption to sice opravdu nemá, ale i tak je to FAKT SÍLA.
9 284 bodů
8
Paul Newman v dobách, kdy mým rodičům bylo pár měsíců, patřil do takového kartelu naprosto unikátních herců, kteří byli neuvěřitelnou reklamou na celý filmový průmysl - Newman, Eastwood a dejme tomu, že třeba ještě Redford. Ale bylo jich samozřejmě mnohem víc, jen chci dojít k tomu, jak obrovské jméno to pro celou filmovou historii je a jaký respekt si zaslouží. Dnešní generace (a bohužel ve velkém i já) se s ním už nemá jak potkat a nechápe jaký kult byl okolo takových jmen. Až s odstupem vidím, do čeho všeho on dodal kousek sebe a snímek povýšil, třeba s velkým úžasem sleduji doctora Hudsona z Aut. Frajer Luke je líbivej film jak sviňa a jsem si jistý, že třeba právě Frank Darabont na tomhle musel jako mladej docela ujíždět. Má to užasného hlavního hrdinu, kterej změní jedno vězení v prostředí, ke kterému se chlapi snad i rádi vrací. Nádhernej snímek, který zase dodal tolik ikonických scén, že odkazy v pozdějších snímcích nelzou ani dopočítat. Scéna s vejci, ach ta scéna s vejci... Příběh o velké úvaze o tom, zda teda "basa tvrdí charakter" nebo ne.. Ve finální třetině jsem měl o ten příběh a našeho hlavního hrdinu poměrně strach, ale v závěru ani nevím, co projevit za emoce.. Brilantní snímek o partě bronzovejch chlapů, kteří dokáží prostředí věznice proměnit v nejhezčí místo na Zemi. 80%
9 025 bodů
8.5
Naprosto perfektně zvládnuté a ukázka, že se dá i s málem udělat velký film. Není to bez chyby, možná se v druhé půlce změní úplně význam a celková struktura, ale to nic nemění na tom, že to Newman dokázal a frajer Luke je jeho nejzajímavější role, se kterou se dají prožít veselé i smutné chvíle.
8 589 bodů
10
Jeden z nejkrásnějších filmů, co jsem viděl. Newman (a scénář) dokonale prodává protagonistu Luka, což postupem stopáže činí protagonistovu situovanost divácky velmi tíživou. Divák zbožňuje, jaký Luke je, jenže Luke samotný právě trpí kvůli tomu, jaký je. Prvních 30 minut, kde se vše teprve ustanovuje a Luke se příliš neprojevuje, mě příliš nebavilo, ale zhruba od toho zvláštního rozhovoru s jeho umírající matkou jsem byl s postavou jaksi sžitý. Film se nesnaží vysvětlit, proč je Luke takovej, jakej je - prostě tomu tak je, což by mi jako odůvodnění mohlo v jiném filmu vadit. V jiném filmu bych si mohl říkat: "Proč se takhle chová, když si to jenom odsere?" Newmanovo herecké charisma a Pearcovo přirozeností oplývající dialogy však toto vágní odůvodnění činí natolik uvěřitelným faktem, že to divák respektuje, že tomu věří a dokonce to žere. Někteří diváci jsou méně chápaví a ptají se: "Proč si ti vězni Luka tak oblíbili? Vždyť jenom snědl hromadu vajec." Je však očividné, že díky Lukovi byl život ve vězení pro všechny snesitelnější. Dalo by se říci, že jim v jistém smyslu pomohl vězení opustit. Současně však diváka bolí, co Luke za svou přirozenost sklízí - buzeraci, která nemá ospravedlnění. Byl jsem zasažen, když ředitel věznice udeřil Luka holí, načež pronesl tu slavnou řeč, kterou znám tak důvěrně z úvodu skladby Civil War: "What we've got here is failure to communicate. Some men you just can't reach. So you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it. And I don't like it any more than you men." - Některé filmy prostě umí zprostředkovat ten tíživý pocit z nespravedlnosti i uspokojení, když se nad ni podaří (byť jen částečně) vyzrát. O tom, jak nádherně natočený je to film, nebudu ani mluvit. ___Cool hand Luke se dělí o první místo nejlepšího vězeňského dramatu s Shawshank Redemption. Podobné filmy: Zlo mezi námi, Přelet nad Kukaččím Hnízdem a Motýlek.