69%

Komentáře a recenze 7

Psisko59
Psisko59
32 827 bodů
8.5
Spielberg, který získal režisérské jméno a postavení především jako autor thrillerů a fantasy filmů, exceluje i jako režisér dramat inspirovaných historickými událostmi. Nezastaví se však u pouhé rekonstrukce - přidává i nemálo autorské fabulace, což vyvolává kontroverze (viz Schindlerův seznam). Zde je východiskem obsáhlá knižní studie Mutiny on the Amistad: The Saga of a Slave Revolt and Its Impact on American Abolition, Law, and Diplomacy (1987) historika dějin USA Howard Jonese; výrazný podíl na kvalitě dle mého poněkud nedoceněného filmu mají Morgan Freeman a Anthony Hopkins.
6
Technicky samozřejmě dokonalé ve všech ohledech, kdy každý jeden záběr funguje přesně tak, jak má. Celkově ale tenhle konstrukt až moc zavání umělou instantní pachutí. Divím se trochu, že snímek zapadl mezi ostatními Spielbergovými díly až tak moc, jeho nevýlučné postavení ale dá rozum. Není to tak atraktivní jako Schindler nebo Ryan, kteří ho chronologicky obklopují, ačkoliv jde v podstatě o něco velmi podobného. Jen bez společenské poptávky po takovém filmu. Tím zakázkověji však paradoxně působí, protože lidé nejsou omámeni tím, že vidí, co chtějí. I když se tomu sám snažím uniknout, i já hodnotím o řád níž. Spielbergova vykonstruovanost tu působí mnohem méně obhajitelně než jinde. Scény jako "černoch poznává křesťanství" jsou někde na hranici snesitelnosti.
Fingon
16 886 bodů
6
Přestože se v Amistadu nachází několik opravdu silných a působivých scén ("Give us free!" nebo ničení pevnosti, mimochodem podkreslená nádhernou hudbou), právě značná délka jej činí značně nestravitelným. Přestože je téměř čtyřicet minut kratší než Schindlerův seznam, kromě režiséra a "závažného tématu" s ním nemá společné téměř nic. Pro mně osobně byl ještě nesnesitelnější než Mnichov a Válka světů dohromady.
7
Roku 1839 náklad lodi Amistrad zabil členy posádky. Náklad byl totiž živý a jednalo se o černochy, kteří byli chyceni v Africe a přivezeni do otroctví na jihoamerické plantáže. Místo toho byli otroci přivezeni do věznice na Long Island, kde se odehraje bitva o jejich přežití v soudní síni. Jistě velmi šlechetný záměr vyprávět dramaticky velmi nosný příběh uvízl při své politicky korektní realizaci Stevena Spielberga. Film má přes dvě a půl hodiny a chybí mu právě ta dramatičnost, kterou zachraňují velmi dobře obsazení herci, protože co jméno to vynikající herec. Na Oskarech to taky bylo náležitě doceněno hereckými nominacemi. Přesto je dojem z tohoto filmu značně mdlý, to ovšem neznamená, že by se jednalo o propadák, film vydělal jen v USA přes 60 milionů dolarů a jméno Stevena Spielberga znamená distribuci do většiny světových kin.
8.5
Takový film prostě nikdo jiný než Spielberg natočit nedokáže. Velkolepé, působivé a strhující. Obzvlášť při sekvencích z otrokářské lodi mi doslova běhal mráz po zádech a i při dlouhatánském Hopkinsově projevu jsem hltal každé slovo, což se nestává zrovna často. Takových silných snímků o lidské špatnosti by se mělo točit více, ať si kritici skučí, jak chtějí.
8
Dalo by se říct, lehce nadprůměrná právnicko-historické drama ale to by v tom neměl hrát Anthony Hopkins a nemít jeden z nejlepších filmových monologů v historii kinematografie. Takže zapomeňte na lehkou nadprůměrnost, tohle by jste prostě měli vidět.
výfuk
výfuk
2 975 bodů
7.5
Steven Spielberg je zajímavý v tom, že se zajímá převážně o minulost a budoucnost. Toto je historie, a ta ve Spielbergových rukách dopadla perfetkně. Je mnoho šťouralů (mezi nimiž jsem i já), kteří najdou nějaké chyby, ale je to pravdivý a velmi smutný příběh o spravedlnosti, které musí být učiněno za dosti.