Fantom Opery

74%

Komentáře a recenze 3

Dle počtu bodů
martin-mickey-stusak
martin-mickey-stusak
28 422 bodů
10
V němé éře se na mnohých děsivých filmech dávalo záležet a tak dnes z několika z nich máme vzácnou sbírku snímků právem považovaných za klenoty filmu. A toto první filmové zpracování slavného románu francouzského spisovatele Gastona Lerouxe je jeden z nich. Dodnes nepřestává udivovat svou inscenační vynalézavostí, postupného budování atmosféry vyvrcholené nejděsivější scénou zákeřného sundání masky. Lze si všimnout, že tvůrci na to šli skutečně šalamounsky. Nejdříve se o tajemném Fantomovi jen mluví, potom jsou zobrazovány pouze jeho stíny, následuje opatrné zobrazení jeho postavy během vstupu své osobnosti do děje, až do onoho odhalení tváře. Vše použito v rámci vyprávění obrazem naprosto profesionálně co do dramatičnosti a co do vývoje děje příběhu. Na němý film je samozřejmostí časté přehrávání, ale na to si lze zvyknout. Budování atmosféry je především ohledně záhadologie je-li skutečný či duch. Může ale duch psát dopisy? A co ty záhadné události? Jen je předpovídá nebo je opravdu jejich strůjcem? Kdo literární předlohu četl, ví, že už tady bylo mnohé vynecháno, ale ve výsledku jakoby to ani nevadilo. I ten základ k diváckému zážitku postačí. K tomu speciální efekty, které i dnes obstojí, kulisy, kostýmy, masky… k tomu není co víc dodat. Lon Chaney, který měl zrovna za sebou natáčení kasovního trháku „Zvoník u Matky Boží“ (1923) byl do role Phantoma jasnou volbou. A vyplatilo se. Stylizace slapstickové komiky občas odlehčující atmosféru, krásy, půvabu a radosti předčí očekávání. Obzvlášť, co se týče použití barev. Scéna, ve které je Phantom v děsivé masce jako jediný zvýrazněn červeně, na němý film překvapí a v divácké představivosti skutečně dokáže vyvolat hrůzu. Filmové mistrovské dílo němého filmu právem zapsané do filmových dějin.
xxmartinxx
xxmartinxx
22 280 bodů
6
Vynikající fantomova postava a několik scén s maximální atmosférou. Pak ale také přepálená délka víc než 100 minut a vztah protagonistky a antagonisty, který se naprosto nijak nevyvine. To mě naopak zklamalo.
lamps
lamps
15 156 bodů
6.5
První filmová verze Fantoma opery sice disponuje podobně "charakterním" hlavním hrdinou jako například německý Upír Nosferatu, má přesvědčivé herce ve vedlejších rolích a působivé dekorace, ale přesto se nejedná o horor hodný statutu legendy. Nosferatu byl unikátním výplodem expresionistického hnutí se špičkovou vizuální souhrou v celém rozsahu mizanscény a s deprimujícím nádechem v každém promyšleném záběru, Fantom je zručně odvyprávěný a nenudící, ale přehnaně melodramatický a v některých scénách zbytečně groteskní pokus o americké hororové umění, z něhož zamrazí pouze zásluhou vynikajícího maskování Lona Chaneyho, které by se suverénně uchytilo i v dnešních filmech. Orientace na rozervaný duševní stav nešťastného monstra je každopádně velmi přesvědčivá a právě díky ní neupadl film v zapomnění, ale stal se oblíbenou a často citovanou klasikou...