Železný obr

79%

Komentáře a recenze 9

Dle počtu bodů
Brenan88
Brenan88
47 089 bodů
8
Nádherný animovaný snímek,který je svým stylem nadčasový. Kde se na něj hrabou dnešní rádoby animáky. Jak animovaná stránka,tak námět jsou pořádný kus před konkurencí. Námět plný emocí,humoru a dobrodružství docení jak dospělí,ale i ti nejmenší. Jak píše lamps těch 86 minut je pro Železného obra velmi málo.
Pete69
Pete69
29 851 bodů
7.5
Moc pěkný animák s úspornou až podprůměrnou animací, což mi v tomto případě vůbec nevadilo. Dobrodružný, lehce komediální animák s lehce mírovým poselstvím.. prostě podívaná pro malé i velké kluky a klidně i pro celou rodinu. Milé podání, scénář má hlavu i patu.. pěkné.
xxmartinxx
xxmartinxx
22 280 bodů
8
Pěkná pohádka. Škoda, že jsem na ní nenarazil, když jsem na ní měl věk. Takhle si jí můžu jen užít, tenkrát by to bylo něco!
hanys_
hanys_
18 771 bodů
6
Fain animák (Birdova prvotina), ale zdejší všeobecné nadšení zas tak moc nesdílím. 6.5/10
lamps
lamps
15 156 bodů
8.5
Velmi nenápadný film stojící strašně moc v pozadí, Alespoň já, a podle počtu hodnocení koukám, že ne sám, jsem o něm dlouho vůbec neslyšel. A je to skutečně obrovská škoda. Brad Bird je na tento žánr velký machr, a tady je to opravdu znát. Pěknou animaci úplně zastiňuje krásný a dojemný příběh o přátelství malého kluka s obřím robotem, které si musí zákonitě projít množstvím problémů. A jsou to problémy řešené vesměs ohromně zábavným, nápaditým a v závěru i nečekaně akčním způsobem. Nečekal jsem to, ale Železný obr je prostě animák se vším všudy, pro něhož jako by bylo 86 minut strašlivě málo.
filmfanouch6
filmfanouch6
12 644 bodů
10
I když by se něco takového pokusil třeba takový aktuální CEO studia Disney Bob Chapek vyvrátit, animace nemusí automaticky cílit pouze na dětské diváky. Jedním z důkazů může být i animační kariéra Brada Birda, který zarytě bojuje proti všem, kteří animaci označují za žánr a ne formu umění a několikrát předvedl, že i animovaný film může být komplexní a strčit do kapsy i tuny hrané konkurence. Birda si lidé poté pamatujou především díky dvojici filmů Úžasňákovi a Ratatouille, Bird ovšem zvládl vytřít zrak ještě před nástupem k studiu Pixar. Právě v roce 1999 světu představil svého Železného obra a i když šlo v kinech o propadák, kultovní záležitostí se Železný obr po právu stal. Birdův režijní debut vsadil na tehdy již v popularitě upadající 2D animaci, kdy se již na trhu začínali uplatňovat zmíněný Pixar či DreamWorks Animation, kteří preferovali využívání 3D animace. Prapůvodně mohla být adaptace románu Iron Man od Teda Hughese muzikálem, s nástupem Birda se ovšem plány změnili. Film se odehrává za Studené války, v mnoha momentech zvládne být nepříjemně depresivní a vyvolat dojem, že se odehrává v realistickém světě, zároveň ovšem nepostrádá atributy vděčnějších animáků, kdy dochází k nějakému morálnímu poučení i zábavnějším momentům. Brad Bird se tak již u svého režijního debutu projevil jako šikula, který zvládne naservírovat ideální kompromis. Animák, který zvládne zabavit dětské diváky i rodičovský dohled. Na konci 20. století vznikl bravurně vypilovaný animák, který v rámci animace nemá nedostatek a působí jako vrchol možností 2D animovaného filmu. Bravurní soundtrack Michaela Kamena, který vznikl ve spolupráci s Českou filharmonií zvládne poté za pochodu ždímat emoce a to i proto, že ústřední postavy mají potřebnou hloubku. Malý Hogarth je tak sympatickým hlavním hrdinou, hlavní hvězdou ovšem zůstává titulní Železný obr, který se skrze přátelství s mladým Hogarthem polidšťuje a přátelství dvou nepravděpodobných přátel funguje výtečně. Jde o animák protkaný komplexními motivy, který své ambice zvládl nepodcenit. Moderně pojatá pohádka pracuje s motivy života a smrti, do jisté míry může fungovat na principu protivojenské agitky. Bird už tak na samém počátku své režijní kariéry zvládl svůj postoj k animaci přetavit do formy, kdy skutečně předvádí, že je animace nástrojem, se kterým se dá pracovat různými způsoby a v ideálním výsledku vznikne přesně tak památné a dílo jako je právě Železný obr. Primárně se Bird projevuje jako hračička, který by si automaticky zasloužit dostat příležitost u hraného filmu (později jí též dostal v podobě Mission: Impossible 4, hranou část jeho kariéry mu ovšem nejspíš přizabil propadák Země zítřka) a zvládl by svou práci vytřít zrak. Po vzoru pozdějších Úžasňákových je poté Železný obr i po 23 letech v podstatě jedním z nejpůsobivějších superhrdinských filmů, který zvládne soucítit s plechovým obrem a skutečně fungovat jako jeden z nejlepších superhrdinských filmů, který zvládne do velké míry pracovat i s morálními hodnotami. Kariéra Brada Birda sice není nejplodnější, přesto je pořád snadné vnímat ho jako jednoho z nejlepších animačních tvůrců, především právě při vzpomínání na jeho začátek. Bird se tehdy automaticky nezapsal do mainstreamové ligy a finanční neúspěch Železného obra mu klidně mohl přizabít kariéru, u Železného obra ovšem primárně zvládl udělat velký dojem. Zvládl předvést, že je animace druhem umění, které jde využít k velkému divadlu, vrcholnou 2D animaci poté doplnil komplexními motivy a vyspělejším vyprávěním. Už tehdy bylo jasné, že si Brad Bird zaslouží další šanci. A přechod k 3D animaci a realizace Úžasňákových dokázal, že Železný obr nebyl šťastnou náhodou, ale že za oběma filmy stojí velmi schopný tvůrce, kterého se i do budoucna vyplatí sledovat....
M3lios
M3lios
9 141 bodů
10
Kultový snímok Americkej kinematografie (a nejeden vlhký sen fanúšika detských príbehov a kreslených filmov) majstra rozprávok, Brada Birda, ktorý vo svojej dobe dopadol ako totálny prepadák.
Chimpanzee21
Chimpanzee21
3 873 bodů
7
Já osobně animované filmy až na vyjímky nemusím, proto to hodnotím podle toho co řekne můj bratr (10 let). Zkombinuji své pocity a přídám jeho bylo to dobrý/bylo to na prd ---> z toho vznikne mé hodnocení v %, ale jako podstatný bod animáků beru kouknout jako celá rodina, nebo nedoporučuji koukat vůbec. Proto tento komentář použiji u většiny animáků, jen u opravdových vyjímek hodím něco více obsáhlého. Souhrn: Pro děti ideální.
Peter Kohút
39 bodů
9
Pri takomto filme sa zamýšľať nad tým že prečo ľudia tvrdia že animáky sú len pre deti.