Malý velký muž

80%

Komentáře a recenze 16

6
Po celý film jsem se nemohl zbavit dojmu,že sleduji Forresta Gumpa jen je jeho příběh zasazen do dob indiánu. Hoffman hraje slušně,ale jako herce ho nemám rád a moc dobře se na něj ani nedívá. Je pravda,že film je zcela bez emocí. Malý velký muž to prostě bere všecko celkem v klidu a to se mu dějí jen ty nejhorší věci. Usmál jsem se snad jednou,proto to nepovažuji za komedii,ale jen průměrný westernový film.
29 851 bodů
5
Tento film je z 50% nuda a z 50% prapodivná černá komedie. Nejlépe bych popsal postavu Malého velkého muže jako Forresta Gumpa divokého západu. Muž pendluje mezi bílými muži a indiány a dějí se mu neuvěřitelné věci. Film je strašně dlouhý a měl jsem problém udržet pozornost.
22 284 bodů
10
Forrest Gump divokého západu, kterého jsem si ale mnohem víc oblíbil. Celou dobu to bylo přesně na hranici 4 a 5 hvězd, ale tečka v podobě náčelníkova pokusu o odchod z našeho světa to korunovala, i když trochu nezaslouženě, výš. Je to možná maličko moc epizodní a děj spoléhá na až moc velkou souhru náhord, ale celková atmosféra příběhu o indiánovi, podvodníkovi, pistolníkovi, vojákovi, banditovi a křesťanovi v jedné osobě má něco do sebe a dokáže si člověka omotat kolem prstu i bez nutného slzení, jako to dělá Tanec s vlky. Není to sice čistých pět hvězd, ale nelituji jich.
8
Chvíli komedie, chvíli emocionální masakr. Hoffman v mnoha polohách (a v každé vynikající - kde se sakra poděla nominace na Oscara?) nás provede svým hodně zajímavým mládím na Divokém západě. Takže to přirovnání Westernový Forrest Gump na tenhle film rozhodně sedí. A věřím, že spousta Amíků v kinech zažívala při sledování vyvravžďování Indiánů slušný šok. 8/10
muzz
muzz
18 035 bodů
7.5
Tento film je velice podobný své románové předloze, což je dobře, protože kniha je vynikající. Teprve při čtení této knihy jsem ztratil romantické iluze o rudoších. A Dustin Hoffman se to úspěšně pokusil ukázat i ve filmu, který podle mne patří nejen mezi nejlepší westerny, ale i mezi filmy vůbec.
10
Dustin Hoffman v roli Jacka Krabba jednoduše nemá chybu. Pro scény, kde mu má být 121 let si měnil hlas hodinovým křikem na plné hlasivky. Arthur Penn má vše pevně v rukou. Brilantně inscenuje složitě komponované akční scény s naprosto neuvěřitelnými kaskadérskými výkony, humorné slovní přestřelky, dojímavé sekvence plné životního moudra, ale i scény za které by se nemusela stydět situační komedie. Film měl premiéru v prosinci 1970 a v New York Times vyšla příznivá recenze vyzdvihující fantastickou kameru a celkově skvěle zvládnuté řemeslo. Ve filmu dále vyzdvihuje skutečnost, že se natáčel v Americe a nikoliv ve Španělsku, jako špagety westerny Sergia Leoneho. Filmu však vytýká větší vážnost, než jakou má knižní předloha. Roger Ebert nešetří chválou a film označuje jako nekonečně zábavný pokus točit epický film ve formě klubíčka, který po většinu času funguje. Film se při svém vysokém rozpočtu 15 milionů dolarů nakonec zaplatil, ale jeho přijetí nebylo zdaleka tak vřelé, jak by se dalo soudit podle kritik. Arthur Penn od té doby nenatočil žádný významný film a plné rehabilitace se filmu dostal až v prvním desetiletí 21. století, kdy na jeho kvality upozornil Americký filmový institut. Jisté je to, že bez tohoto snímku by nikdy nevznikly filmy jako Forrest Gump a Podivuhodný příběh Benjamina Buttona, které pracují s formálním odkazem tohoto klasického mistrovského díla.
8.5
Malý velký muž je příjemně nadnesený jako komedie, nesmírně poutavý jako lidské drama a skutečně mimořádný jako dobrodružný western. Dustin Hoffman je opravdu skvělý, podává asi svůj nejlepší výkon po Rain Manovi a jen těžko bychom si dnes mohli představit osudem nepolapitelného Jacka Crabba bez jeho nevinné a odhodlané tváře. Ovšem tak jako on září před kamerou, tak i Arthur Penn předvádí velký režisérský koncert a podařilo se mu vtisknout do vyprávění takovou škálu pocitů, barev a emocí, že i těch 140 minut se zdá být zatraceně málo. Kde jsou všechny oscarové nominace, minimálně pro režii a Hoffmana...?
6
Tento film mě celkem bavil a musím uznat že není tak špatný.
8 615 bodů
9
Netradiční western zcela platný své době, což myslím to v tom nejlepším. Je to velmi zábavný a hravý film, protože obsahuje velké množství skvělých postav a postaviček i má rychlý spád, díky čemuž se nedá říci, že film zestár, protože je utahaný v době se neustále zrychlující. Protagonista, kterého vychovali Indiáni, se poměrně rychle přesouvá z jednoho prostředí do jiného - vždy je ale radost jeho počínání sledovat. Nejdřív jsem si říkal: "To už Indiány opouštíme?" ale ono nové prostředí bylo zrovna tak skvělé: Faye Dunaway v roli hříšné manželky muže starajícího se jenom o plný talíř. Nepoučitelný podvodníček, z něhož jeho řemeslo jaksi postupně odkrajovalo části. Neotesaná ségra pistolnice, která protagonistu naučila střílet a uvedla ho v jeho gunslinger éru, jenž vedla k naprosto komické scéně v baru, která dokonale paroduje všechna ta oťukávání drsných pistolníků, jenž známe i z díla Sergia Leoneho. To se musí vidět. Film je to tedy z počátku velmi odlehčený a zábavný ale v určitých momentech dokáže být kritický: Film třeba bez příkras prezentuje, jak sprostě byli Indiáni vybíjeni i s celými rodinami. Protagonista se k Indiánům opakovaně navrací a sleduje, jak se počty jeho přátel tenčí a jak tento způsob života přestává být možný. Mezi indiány ho však vždy čeká jeho dědeček, moudrý náčelník kmene, kterého dokonale zahrál skutečný náčelník Chief Dan George (jehož jinou postavu jsem si velmi oblíbil i ve filmu Psanec Josey Wales). Nejde však jen o jeho herecký přednes, nýbrž i o to, že hraje neskutečně sympatickou postavu, s níž byla radost "trávit čas". Ještě že existuje předloha, která má dokonce pokračování. Mezi tyhle postavy se ještě rád navrátím, což vypovídá za víc jak tisíc slov.
avenis
avenis
8 145 bodů
8
Jakou cenu má lidský život? Tohle mě napadlo už kdysi dávno, při prvním shlédnutí filmu. Mezi všemi dosud natočenými filmy na téma vyhlazování indiánského národa tento vysoko vyčnívá a právem byl nominován American Film Institute's 1998 pro zařazení do the Top 100 Greatest American Movies. Silný film o lidských povahách a o tom, že každý národ si má hledět svého. (5.4.2021)