Americká krása

85%

Komentáře a recenze 52

Dle počtu bodů
Brenan88
Brenan88
47 088 bodů
8.5
Zajímavá sonda do života čtyřicátníka. S letošním ožehavým tématem - sexuálním obtěžováním tento snímek dostává v mých očích zajímavý náhled. To jsem,ale odbočil. Samozřejmě,že po herecké stránce není co vytknout. Spacey výborný a to samé platí i pro Coopera ve vedlejší roli.
Pete69
Pete69
29 697 bodů
8
Tomuto se dá říkat drama i komedie. To co se dnes točí u nás pod stejným žánrem je urážka. Děj se pomalu vyvíjí do skvělého závěru. Skvěle natočeno, pamatuji si ten pocit, když jsem viděl film poprvé, teď už to tak nežeru. Ale právě proto, že ve mě film zanechal nějakou stopu dávám 80%.
martin-mickey-stusak
martin-mickey-stusak
28 393 bodů
10
Velmi působivé emocionální dílo o podstatě života a jeho přehodnocení. Už na začátku se dozvíme, že někdo zemře, ale to nám muže být vcelku jedno. Ten někdo má setsakramentský problém. Najednou ho všechno přestane bavit. Kdo by to neznal. Kdo by nikdy v životě neměl chuť se vším praštit a začít jinak. Hrdina tohoto příběhu hodí svůj život na jinou kolej a jeho žena společně s dcerou se jeho novým stylem žití nestačí divit. On je spokojený a užívá si to, ale ostatní jakoby náhle byli nějak divný. Neodvratný konec se blíží, ale kdo zůstane na tom nejlépe? Nádherné vyprávění podpořené výbornou kamerou a úchvatnou hudbou. Velmi ceněné dílo nejen kvůli své myšlence a její podstatě. Tohle se prostě musí vidět.
xxmartinxx
xxmartinxx
22 280 bodů
10
Film, který měl nejdřív pověst takřka dokonalosti, aby se na něj dnes nalepilo hodně chytrých hot takes, které tvrdí, že jde o povrchní báchorku. Myslím, že je zásadní chyba vnímat satiru optikou posunutou o dvacet let, pokud chceme řešit, jak "hluboko" tne, protože dnes je svět zkrátka jinde. Ale to neznamená, že Americká krása neměla (a nemá) co říct. Mendes očividně pochopil zeitgeist a odvyprávěl příběh, který mluvil k hodně lidem - a stále se můžeme bavit o tom proč a jak mluví k lidem dnes.
hanys_
hanys_
18 771 bodů
10
Ve své době zjevení a korunovaný král nezávislého filmu. A teď? Pořád to to své čiaro neztratilo. Hlavně ta obýváková scéna s hudbou Annie Lennox u mě patří pořád do top 5 romantických scén.
Sheldon
Sheldon
16 059 bodů
10
Scénář Alana Balla dlouho nemohl najít uplatnění až se dostal k samotnému Stevenu Spielbergovi a jeho společnosti Dreamworks, která se nakonec tento naprosto odepsaný projekt rozhodla realizovat. Nejprve scénář odmítl Tom Hanks, který se po výsledku nestačil divit a rval si vlasy nad ztrátou role, a hlavní role se ujal skvělým způsobem herecký chameleón Kevin Spacey. Lester Burnham je typický loser. Žije na předměstí se svou manželkou Carolyn, která je posedlá uklízením a touhou po naplnění toho, čemu Američané říkají ,,American Dream" t. j. životní úspěch, sláva, bohatství a štěstí. Jenže Lester dostane v práci padáka a jeho snem je naopak prodávat hamburgery, kouřit trávu a na všechno se už konečně vykašlat. Přitom obdivuje krásnou spolužačku své dcery Jane, která se jmenuje Angela a představuje si jí mezi okvětními lístky růží. Jeho dcera Jane se stýká s věčným pozorovatelem Rickym, který jí natáčí na video a který je neustále sledován svým šíleným otcem, plukovníkem Fittsem. Tohle nemůže dopadnout dobře. Film se původně jmenoval American Dream, ale tvůrci se nakonec rozhodli pro mírnější verzi a název American Beauty. Režie byla svěřena úspěšnému britskému divadelnímu režisérovi Samovi Mendesovi, který se hned po uvedení filmu stal synonymem právě výše uvedeného Amerického snu. Kameru ovládal veterán Conrad L. Hall, který patří mezi legendy v oboru. Herecké výkony jsou skvělé a skoro každý zde podává nejlepší výkon své kariéry - počínaje Kevinem Spaceym, který zde získal druhého Oskara, Annete Benningovou (nominace na Oskara), Peterem Gallagherem nebo Chrisem Cooperem a neměli bychom zapomenout ani na tehdejší vycházející hvězdy Wese Bentleyeho a Menu Suvari, kteří zde upoutali širší diváckou obec. Nakonec měl tedy Steven Spielberg i Sam Mendes velice úspěšný březnový večer a celosvětové tržby přes 250 mil. dolarů také jistě nejsou zanedbatelné. A klasika nejen Americké kinematografie je na světě a jako obvykle chybělo málo a nebyla. Na závěr je důležité dodat ještě jeden postřeh. Jak už to obvykle bývá nejlepší filmy o určitém národu vždy natočí člověk, který mezi něj nepatří a Americká krása je toho nejlepším důkazem.
lamps
lamps
15 156 bodů
8
Sice mě trochu děsí, že se plně ztotožňuji s postavou skomírajícího podpantofláka ve středním věku, který se zamiluje do sexy kamarádky své dcery a chytá rovnou sedmý dech s vidinou spásného vrznutí, ale na druhou stranu, právě Lester Kevina Spaceyho je jediným charakterem, který scénář vykresluje uvěřitelně a správně tragikomicky, na rozdíl od ostatních svérázných individuí, které představují různé psychické, hormonální či názorové extrémy, jejichž sloučení do jednoho dějového propletence je pravda filmařsky působivé, ale myšlenkově přepálené a zkrátka neuvěřitelné. Herci jsou samozřejmě výborní a přesní (kromě božího Spaceyho například ještě Chris Cooper a jeho militantní magor) a Mendes vede příběh za přispění jednoho z nejkrásnějších melancholických soundtracků velmi suverénně, takže závěrečné minutky se nesmazatelně vryjí do paměti, ale film ověnčený superlativy a považovaný za inspirativní, výstižný a umělecky výrazný by měl prostě vypadat jinak, rozhodně více explicitně a nekonvenčně - tohle je příkladná, dopředu vhodně nalajnovaná hollywoodská skládačka, která se pouze umí tvářit nesmírně chytře a funkčně, a já jí to docela žeru.
sabule
14 227 bodů
7.5
Velmi zajímavý snímek ze života znuděného a otráveného chlapíka,kterému se zhmotňují jeho sny o sexy kamarádce jeho dcery a tak nachází v životě nový směr a novou zábavu.Film se hodí do dnešní doby,protože koresponduje s tím,co se dnes ve světe nejvíce propírá.
filmfanouch6
filmfanouch6
12 644 bodů
10
Rok 1999 je velmi zajímavý z pohledu toho, že vzniklo několik filmů o vzpouře jednotlivce proti zavedeným pořádkům, který se rozhodl vymanit z každodenního pořádku a výrazně změnit nejen svůj život. V roce 1999 tak vznikl Matrix režijního dua (tehdy ještě) bratrů Wachowských, David Fincher ten samý rok výborně zpracoval knihu Chucka Palahniuka Klub rváčů a navíc ten samý rok vznikl jeden z nejdokonalejších filmů všech dob- Americká krása. Americká krása do kolonky ´´ protagonista se jednoho dne vzbouří proti zavedeným pořádkům a zásadně změní svůj život´´ zapadá, přesto ale není snímek především o tomto tématu. Americká krása má těchto dějových elementů několik. Manželská krize, krize středního věku, milostné vzplanutí, životní zvrat, který jednotlivci otočí život o 180 stupňů a do toho též ve filmu Americká krása figurují témata jako nevěra, postrádání pravého otcovského vzoru, pociťování dobrého pocitu z vnějšího vzhledu, velmi komplikovaný vztah otce a sny či chorobné nenávidění toho, čím je člověk vlastně sám. Už z tohohle výpočtu všech těch motivů, kterých je Americká krása plná je jasné, že jde o velmi komplexní film, což je částečně úsměvné, protože byste si na první pohled říkali, že film zabírá v podstatě obyčejný život jedné (víceméně tedy spíše dvou) americké rodiny, která vypadá jako ztělesnění pravého amerického snu. Jenomže právě v tom jen ten háček- Americká krása by vlastně technicky mohla být příběhem jakékoliv jiné americké rodiny, což jen dokazuje, že ty nejzajímavější příběhy se možná dějí i ve vašem sousedství lidem, kteří vypadají jako velmi fungující rodina, což se nakonec nemusí ukázat jako pravda. Americká krása pro mně osobně představuje dost možná nejlepší celovečerní debut všech dob- Ano, režisér Sam Mendes už měl předtím zkušenost s natáčením televizních filmů, právě Americká krása ale byla jeho prvním celovečerákem, který napříč kariérou několikrát měnil žánr a přístup k samotné látce, přesto už ale dokázal, že mu komplikovanější látky nedělají problém a tuhle skutečně komplexní a těžce uchopitelnou černou komedii pojal jako skutečně příběh, jenž se může stát na libovolném americkém předměstí. Ale natočil ho audiovizuálně působivě a s tak bravurním vedením hereckých talentů, na kterých v tomhle případě skutečně záležel úspěch filmu, že se okamžitě stal v době premiéry obrovským režijním objevem, který nám v následujících letech dodal takové pecky jako je Skyfall nebo 1917. Sam Mendes si tak pro Oscara za nejlepší režii došel zcela právem. Společně s Mendesem se ale skutečně musí ocenit scénář Alana Balla, který každou postavu napsal plnokrevně a všichni členové rodiny Burnhamů a Fittsů jsou sami o sobě zajímavé a specifické figury. I z Allison Janney, která zde plní úlohu většinou ztuhlé matky dokáže Mendes režijním vedením vytřískat herecké maximum, přesto jsou ale stěžejní figury tohoto vyprávění jasně dané. Lester v podání Kevina Spaceyho je v podstatě vykreslen jako stereotypní američan středního věku, který chodí do práce, kterou nenávidí, žije v manželství, které ho už nenaplňuje jako dřív, vyrůstá s dcerou, která svého otce pokládá za lůzra, ale přesto všechno se Lester přizpůsobuje a se svým životem nehodlá nic dělat. Teprve setkání s Angelou, kamarádkou jeho dcery ho naplní novou krví v životě a Lesterův cíl je prostý- Chce Angelu! Jenže právě setkání s Angelou je pro něj start nové etapy života, kdy Lester konečně začne cvičit, se svou nenáviděnou prací udělá rychlý proces a a definitivně se svým novým klidným přístupem vrací do času mládí, kdy byl snad skutečně naposledy šťastný. Postava Lestera je uvěřitelná díky tomu, že se dá snadno uvěřit tomu, že se v něm najde nějaký tatík od rodiny, který by stejně jako Lester dost možná začal od znova, ale chybí mu podobný motor jako Angela. Právě v tomhle ohledu se Lester tak trochu vzbouří proti společnosti a navzdory nepochopitelné reakci veřejnosti ho krize středního věku začíná skutečně po dlouhé době naplňovat šťastným. Vše to také funguje díky mistrovskému výkonu Kevina Spaceyho, který za tento film dostal svého druhého (a vzhledem k událostem posledních let nejspíše také posledního) Oscara a skutečně mistrovsky ztvárnil jeden z nejvíce uvěřitelných charakterů v dějinách kinematografie. Lester se proti společnosti nevzbouří tak silně jako D-Fens nebo Neo a právě v tom je samotné kouzlo Americké krásy. Je v zásadě jednoduchá/komorní a přesto naprosto komplexní a skvělá. Kromě Lestera je film plný skvěle napsaných charakterů: Jeho žena Carolyn v podání Annette Bening je skvěle vystihnuta jako žena, která podobně jako její manžel ztratila z manželství pocit naplnění a podobně jako její manžel i ona dostane (i když ne tak radikální) nový element do života. Velmi dobře obsazená byla i Thora Birch, která skvěle vystihla Lesterovu a Carolynu dceru Jane, která se chová tak jak byste čekali od dcery, která žije v jedné domácnosti jako Lester a Carolyn. Trpí nejistotou, považuje se za ošklivou a z faktu, že Lester očividně začne toužit po Angele se jí tak nějak pochopitelně dělá špatně. Právě zde se poté vytváří velmi zajímavý vztah s novým sousedem Rickem, který je hodně specifický a zvláštní a dost možná i právě proto se k sobě s Jane tolik hodí a vzniká mezi nimi uvěřitelná romance. Pak je tu také Rickův otce Frank, který je ztvárněn Chrisem Cooperem a Cooper zde předvádí tak trochu válečného maniaka, který se vlastně celou dobu obává, aby jeho syn nebyl jednou věcí, které se Frank ze strany svého otce obává. Jenomže v závěru se přijde na to, že se Frank strašně bojí toho, že jeho syn bude tím, čím je vlastně on sám. Tahle další podzápletka byla z původní verze scénáře značně zkrácena, přesto všechno ale tohle vše do sebe na konci skvěle zapadne i přesto, že spousta věcí v samotném filmu si vlastně divák může vyčíst po svém. V Americké kráse se kříží motivy vykoupení, krásy a sexuality, přičemž samotná krása je velmi diskutabilní odvětví, což nejvíce ve finále vystihne postava Angely, která je ve finále přece jen něco víc než jen pouhá hezká tvářička a překvapivě jde o další těžce uchopený charakter, přičemž je Mena Suvari nejenom půvabná, ale dává téhle postavě také duši. Celkově vám postavy Americké krásy nemusí přijít nutně sympatické, ale nedá se jim utknout fakt, že jsou nejenom dobře, ale vyloženě skvěle a uvěřitelně napsané. Každá postava je specifická, má své momenty a Ball dokáže skvěle vystihnout chování mladší i starší generace, přičemž zase platí, že hodnoty každé postavy jsou opět odlišné. Je to film o hovadech, kteří se považují za normální lidi? Nebo je to film o normálních lidech, protože normální lidé jsou prostě hovada? Další těžce uchopitelný bod, který skutečně podtrhuje to, že je Americká krása snímek obtížně zaškatulkovatelný a především skutečně není veškerými dějovými výjevy jednoznačný. Různé momenty a závěrečná dějová vyvrcholení si skutečně každý může vyčíst po svém, každý divák, který ale pochopí, že tady vzniká neskutečně přesahový filmový zážitek pochopí, že Sam Mendes prostě skutečně na konci 20. století stvořil jeden z dodnes nejpamětihodnějších filmů všech dob. A navíc tak obrazovou stránkou silný (pro Conrada L. Hall šlo bohužel před Road to Perdition-další spolupráce s Mendesem- o předposlední film a v roce 2003 nás opustil v požehnaném věku 76 let). Americká krása má neskutečný náboj, nádech autentičnosti a stabilní strukturu, která ani vteřinu nezabrzdí. A především je to film, který mě v dobách prvního zhlédnutí přinutil k tomu tak trochu změnit pohled na svět a převážit veškeré priority, podobně jako to na samotném konci Americké krásy udělá samotný Lester. Hořkosladký konec filmu ve spojení s dokonalým soundtrackem Thomase Newmana je jedním z emocionálně nejsilnějších finále všech dob a Americká krása je skutečně jedním z nejdokonalejších filmů všech dob. Jak zní poslední věta tohoto filmu: ´´Jednou to pochopíte! ´´
hrumsrt
hrumsrt
9 284 bodů
10
Možná nejlepší celovečerní debut všech dob, to je Americká krása od Same Mendese. Musel to být paradoxně právě britský režisér, který natočí film o plytkosti amerického snu a nahlédne do nedokonalosti lidství prostřednictvím všední tamní rodiny.. Co je Americká krása je to komedie, tragédie? Ne, je to drama ve své původní podstatě jakou vnímalo divadlo od jakživa, a na téhle paradoxní nuanci soustavně klouže a neustále osciluje mezi absolutním dnem a vrcholem.. Příběh rodiny Burnhamových, kteří definují rozpad vlastní identity a jednou pro vždy mění svůj status quo. A co prvně začíná jako přehlídka snobů a nedokonalostí, mění postupně scénář v absolutní vytlačení superega a vypuštění sebe samotného.. Nejlegendárnější Kevin Spacey coby Lester Burnham si tady kupuje nesmrtelnost a svou postavou je skoro ideálem, jakého by chtěl člověk dosáhnout. Vše začíná idylou, v níž všichni ústřední hrdinové příběhu, tedy dvě rodiny Burnhamů a Fittsů, každá úplně odlišná, ale v zájmu zachování si společenské odměřenosti úplně stejně podřízena všeobecnému očekávání za cenu potlačení svých unikátních osobností.. Jenže, co když jednoho dne už se prostě rozhodnete, že už Vás to sere a s touhle hrou jednou na dobro skončíte! Od začátku do konce poutavá metamorfóza titulních hrdinů, kterou divák bude milovat už jen proto, že vidí svého závistivého souseda padnout.. Absolutní zasněná nádhera, která díky satirickému náhledu na životní osudy dokonale balancuje mezi melancholií a radostí, že už je asi jedno, co je co. Lidi se mají smát na pohřbu, vztekat se na svatbě a na okolí se vykašlat!.. Americká krása je nádherný film zahalený zasněnou rouškou paradoxu, jaký je radost vidět znovu a znovu.. P.S. Není nic víc osvobozujícího, než když si uvědomíte, že 1 a -1 se liší jen v té pomlčce.. 100%