Zelená míle

91%

Komentáře a recenze 100

47 088 bodů
9.5
Darabont nejspíš bude odborníkem na vězeňská dramata. Po Shawshanku natočil další snímek z vězeňského prostředí a opět to bylo podle knižní předlohy od mistra S. Kinga. Dojemný snímek,který musí potěšit snad každého filmového fanouška. Zelená míle je právě ten film,proč tak miluji filmy. Tom Hanks opět výborný,ale tentokrát ho převálcoval M.C Duncan coby John Coffey. Pro mne jeden z nejlepších filmů.
29 697 bodů
10
Není náhodou, že filmy, ve kterých hraje Tom Hanks, jsou téměř vždy dobré. Tenhle patří k mým nejoblíbenějším vůbec. Citlivé, drsné, skvěle natočené. Vysoko hodnotím i skvělý výkon Michaela Clarke Duncana. Lepší výkon jsem od tohoto už zesnulého herce v jiném filmu neviděl.
8
Zelenou míli mám svým způsobem radši než Shawshank. Na nic si nehraje a o ty slzičky si vyloženě říká. Nadpřirozeno tomu svědčí - všechen ten patos pak působí přirozeněji. Je to zřejmě objektivně horší film, ale kdybych si měl vybrat, na který z nich se teď podívám, nebudu nějak dlouho váhat.
olga-pu
20 075 bodů
10
Můžu na Zelenou míle dívat se znovu a znovu.Silný příběh. Krásný film.
9.5
Zelená míle je mysteriózní drama s mimořádným scénářem a strhujícími hereckými výkony. Produkce za 60 milionů dolarů se stala doslova zázrakem, snímkem téměř bez výhrad přijatým po celém světě, které dojímá a přitom se odehrává v depresivním a tragickém prostředí, přesto si po zhlédnutí tohoto snímku odnesete v srdci naději.
10
Zelená míle na mě tehdy při prvním zhlédnutí zapůsobila (promiňte mi to konvenční srovnání) ještě silněji než Shawshank. Postupně se sice role výrazně obrátily a vychází na povrch, že prvně jmenovaný titul představuje filmařinu vedenou na mnohem prostší vypravěčské bázi, která místy aplikuje čistý emocionální kalkul daleko nátlakověji a okatěji, než to činí rafinovaně vystavěný a poetičtější Shawshank, ale přesto mi nestačí slova k popsání toho, jak ten film, jeho "vcucávající " narativní koncept, herecké výkony, dramatický timing i myšlenky, bezmezně obdivuji a miluji. Darabont vede pozornost opět minimalistickým způsobem a své aktéry uzavírá na tři hodiny do fikčního světa, kde navzdory striktně stanoveným pravidlům a depresivní auře nevyhnutelné smrti vymezuje přesný prostor pro konflikt, nenávist a strach, ale také naději, přátelství a humor, a soustavným střídáním nálad v závislosti na přítomnosti toho kterého charakteru a postupným utahováním šroubů ohledně odkrývání hlavního tajemství pak režisér ustavuje jeden z nejkomplexnějších emocionálních zážitků v dějinách filmu. Pokud chcete filmy prožívat a čerpat z nich inspiraci, Zelená míle vás vcucne, dojme k slzám a ukáže, že i na těch nejméně radostných místech, kde se minuty vlečou a život zdánlivě nemá smysl, se vyplatí být dobrým člověkem. Zázraky se opravdu dějí, nejen John Coffey, ale především Frank Darabont je toho důkazem;)
8
Po Vykoupení z věznice Shawshank se scenárista a režisér Frank Darabont ujmul další adaptace dalšího literálního díla- Zelené míle. Tu s Vykoupením z věznice Shawshank pojí zasazení do prostředí věznice a původ z pera Stephena Kinga, tím ale víceméně jakákoliv podobnost končí. Ve Vykoupení z věznice Shawshank totiž byli hlavními hrdiny vězni a hlavními protivníky poté zkorumpování zaměstnanci věznice. Zde se naopak hlavními hrdiny stávají bachaři a především se hlavní děj odehrává na velmi unikátním prostředí věznice- Poslední míli, kde vězni odsouzeni k smrti čekají na svůj trest smrti. Bachaři si za dobu svého působení zvykli na svůj klasicky pracovní průběh, při kterém se snaží vězně hlídat a zároveň jim nestěžovat už tak jasný osud. Za celou dobu si samosebou zvykli na ty nejhorší možné existence, najednou ale se ale ve vězení objeví člověk u kterého je od začátku zcela jasné, že je na něm něco zvláštního a především se nechová jako ukázkový chladnokrevný vrah, což je vlastně vizitka se kterou do vězení dorazil. A dost možná je skutečným božím zázrakem. Zelenou míli mám za sebe výrazně radši než Vykoupení z věznice Shawshank. Už Shawshank má své nezpochybnitelné povedené motivy a lehké symboliky, Zelená míle ale v tomhle ohledu zachází přece jen o dost dál a funguje celkově filmařsky, příbojově a především emocionálně o poznání lépe. Už záhadným úvodem, funkční expozici do světa věznice, bachařů a trestanců odsouzených k smrti a především už od začátku parádně budovanou atmosférou nejistých pocitů vzniká něco neskutečně silného. John Coffey už svým zevnějškem dokáže zaujmout a následně se ukáže, že jde o opravdu zajímavý charakter, který je sice naprostým prosťáčkem, je to ale zároveň strašný dobrák a už je tak od začátku jasné, že něco na jeho vině nehraje. V tomhle ohledu je Zelená míle smutným vyobrazením toho, že je osud někdy skutečně nespravedlivý a smutný fakt, že John Coffey smrt vítá s otevřenou náručí, protože je pro něj svět až příliš plný zla ve finále vytváří skutečně jeden z emocionálně nejsilnějších závěrů, který je ještě utvrzen následnou závěrečnou pointou. Tom Hanks opět zvládl ztvárnit naprosto sympatického protagonistu a jeho Paul Edgecomb je protagonistou se kterým se velmi snadno jde ztotožnit. Je spravedlivý a jakmile mu dojde, že něco ohledně Johna Coffeyho nehraje tak se pokusí změnit co se dá. Kvůli dobru riskuje svojí kariéru i svůj život a především mezi ním a Johnem vzniká opravdu uvěřitelné přátelství. Výkon Michaela Clarka Duncanea je poté v roli hromotluka Johna Coffeyho neskutečně strhující a naprosto skvěle Duncan ztělesnil pořád tak trochu dětinského a prostého muže, který je opravdovým ztělesním božího zázraku, který si ale bohužel nezasloužíme. Minimálně ne v tom období ve kterém se Zelená míle odehrává. A tím už tak dokonalý casting nekončí. Sam Rockwell a Doug Hutchinson tu naprosto skvěle ztvárňují dva zcela odlišné psychopaty, především Rockwell je skutečná nezřízená střela a šlo tak trochu o roli, která donutila k tomu aby se stal Rockwellem vyhledávaným talentovaným hereckým jménem. Dále tu jsou také James Cromwell, Patricia Clarkson, David Morse, Michael Jeter, Barry Pepper, Gary Sinise nebo Dabbs Greer. Prostě a jednoduše casting plný velmi dobrých herců a i právě na jejich výkonech film do velké míry stojí. Darabontovi nedělá problém skočit do zábavných momentů jako těch s Mr. Jinglesem nebo naopak skočit do momentů naprosté deprese. Zelená míle je jinak přes svou 190-minutovou stopáž dramaturgicky téměř dokonalá a i přes délku dlouhou přes 3 hodiny utíká jako voda, což je ve finále i škoda. Existují vůbec nějaké výtky? Čím dál tím více mi připadá, že jsou momenty s Paulovou manželkou tak trochu zbytečné a film mohl její už tak víceméně vedlejší roli ještě zmenšit. Zároveň jsou tu možná přece jen jisté dramaturgické výhrady, přesto to vše je to ale naprosto bravurní filmařská práce, která má navíc famózní soundtrack Thomase Newmana. Prostě naprostým právem filmová klasika, která se jen tak neomrzí, přece jen je ale vždy schopna diváka dohnat k slzám. A i právě v tom tkví její síla.....
7.5
Velmi dojímavý příběh. Celkově solidní snímek. Za Michaela Clarke Duncana hodnotím plnokrevnými 75%
9 284 bodů
8
Zase Otm Shank?... Poctivě natočený film, který nenechá diváka v klidu a do poslední chvíle si tak nějak přejete asi světlejší konec. Michael Clarke Duncan tady vytvořil literární postavu, která navždy bude spojena s jeho obličejem a postavou, anebo to už byl John Steinbeck v O myších a lidech? Jen je to celé hrozně dlouhý, v klidu by se to daleko osekat o pár květnatě zbytečných dialogů. Znovu bych do toho už asi musel jít s nějakou přípravou na tříhodinovou cestu.. 80%
9 025 bodů
10
Nádherný film, který je plný smutku a dobra. Pro mě nejlepší Hanks a Darabont je pro mě nejlepší režisér Kinga. Přesto, že jsem film viděl tolikrát, nikdy se nemůžu ubránit slzám.