Gladiátor

87%

Komentáře a recenze 75

47 083 bodů
9.5
Jsem Maximus Decimus Meridius. Velitel Severní armády. Generál legie Felix. Věrný služebník pravého císaře, Marca Aurelia... Zavraždili jste mi syna a zavraždili moji ženu. Ale já se pomstím teď, nebo v příštím životě. Jen pro tento monolog se vyplatí film vidět. Neuvěřitelně silná scéna,která mne doslova rozebrala na cucky. Gladiátor je intenzivní filmový požitek,který si je potřeba užít naplno.
29 372 bodů
7.5
Určitě nejlepší výkon Russela Crowe a myslím si, že i lepší než v čisté duši. Nevím, kdo by na tuto roli pasoval více. Hodnotit film, který viděl asi každý filmový fanoušek je zbytečné. Tento film nepatří k mým nejoblíbenějším, ale svou kvalitu má bez pochyb.
22 268 bodů
8
Jo, mám ten film furt rád, jeho strojenost a chtěnost mi nevadí zdaleka tak moc, jak bych čekal. Na rozdíl od Scottovy pozdější tendence nabízet překombinované blbosti tu navíc funguje jednoduchost základních emocí.
olga-pu
20 075 bodů
10
Russell Crowe ve své životní roli.Krasnÿ film.
muzz
muzz
18 035 bodů
9
Ridley Scott je záruka kvality. Pozná se už podle kamery, ale i výběrem lokací, herců, hudby, je to prostě borec. Film je velice povedený, vlastně se mu nedá nic vytknout. Dokonce, a to mě dost překvapilo, se to zakládá zhruba na pravdivých základech. Nejde tedy o americké historické výmysly, jak to často bývá.
10
Film se vydařil po všech stránkách. Výborná výprava i strhující režie a skvělé herecké výkony z něj dělají jeden z nejlepších historických filmů ze starého Říma, potažmo jeden z nejlepších hollywoodských historických filmů. Ještě během natáčení se na place objevil Dino de Laurentiis, který Scottovi nabídl režii Hannibala. Scott měl pronést, že nestojí o žádný další historický velkofilm, protože si myslel, že má točit film o překračování Alp na slonech legendárním vojevůdcem. Když zjistil, že se jedná o Hannibala Lectera bez váhání podepsal smlouvu. Měl k tomu ostatně dvacet milionů dobrých důvodů! Gladiátor nakonec předčil očekávání. Film nejenom, že vydělal jen v kinech v USA 181 mil. dolarů, ale celosvětově utržil ještě vyšší částku. Nakonec zvítězil i v oskarovém klání. Scott se však musel sklonit před Stevenem Soderberghem při vyhlašování nejlepší režie.
15 150 bodů
7.5
Příběhově i emocionálně umělohmotný výpravný spektákl, který chytře přizpůsobuje klasické potřeby historického filmu nenasytnému hollywoodskému mainstreamu, a jeho největší devíza, nadupaný a drahý audiovizuál, je natolik fenomenální, že takřka zastiňuje jeho velkou slabinu, konkrétně scénář. Historical accuracy je mi u zadku, s dalšími zhlédnutími mě štve hlavně povrchní polopatické sdělení, servírované na neúměrně roztahané dějové ploše. Mám ten film rád a scény z kolosea jsou kultovní, avšak Scott se tady projevil spíše jako řemeslný machr přes jednotlivosti než jako budovatel strhujících hrdinských osudů, což přitom bylo akutně zapotřebí..
10
Podžánr mečovek a sandálovek se už ve 20. století dočkal výrazného zastoupení ve filmech jako Ben-Hur nebo Kubrickův Spartakus. Postupně se ale úspěch mečovských a sandalovských filmů dočkal lehkého úpadku a na krátkou dobu ho opět nakopl teprve až Gladiátor Ridleyho Scotta! Ridley Scott už byl tehdy slavný režisér proslavený legendárními filmy jako Vetřelec, Blade Runner nebo Thelma a Louise. Právě po Thelmě a Louise ale došlo v rámci kvalit jeho snímku menšího úpadku a tím správným návratem do jeho vrcholných schopných sil byl až právě Gladiátor, kterého chtěl Scott točit už ve chvíli kdy měl scénář sotva 30 stránek. Zároveň je hned ze začátku nutné dodat, že Gladiátor není filmem pro lidi, kteří se příliš zaobírají co největší historickou přesností a jakmile se ve filmu setkají dvě osobnosti, které se reálně potkat nemohli nebo se používá zbraň, která tou dobou ještě nebyla vytvořena tak je to pro ně automatický odpad. Historici tak na Gladiátora můžou víceméně právem plivat, ti praví filmoví fanoušci ale těžko. Gladiátor je totiž i po 20 letech neskutečná historická akční řezba, která ale pod svou skořápkou skrývá mnohem víc než pouhé vrcholné akční řemeslo. Ridley Scott v roce 2000 natočil film s rozpočtem 103 milionů dolarů a do filmu vložil každý dolar. Gladiátor tak vypadá velkolepě a už úvodní bitevní scéna je prostě a jednoduše předzvěstí dvou a půlhodinového spektáklu, který má svůj neskutečný styl a především předvádí skutečný návrat k antickým peckám. Digitální triky se u Gladiátora používali co nejméně a všechny ty kočáry, tygři nebo samotné obrovské Collosellum (samosebou ne tak reálně obrovské, ale víceméně obrovské) skutečně při natáčení existovali. Je to dobře, protože v roce 2000 ještě pořád digitální efekty nebyli na svém vrcholu (i přesto, že svět už pamatoval Terminátora 2 a za rohem byla trilogie Pán prstenů) a i díky tomu je akce v Gladiátorovi tak úchvatná a krásně se na ní dívá. Gladiátor má ale především štěstí v jednom z nejlepších filmových protagonistů a to v Maximovi Decimusovi Meridiusovi neboli prostě a jednoduše v Maximovi. Už během úvodní bojové scény a následného stále víceméně prologu filmu se Maximus představí nejenom jako výborný válečník ale i jako moudrý a především hodný muž. Výkon Russella Crowea a jeho následné získání Oscara za nejlepšího herce v hlavní roli je jinak často zmiňováno jako jeden z největších omylů v rámci získání Oscara za nejlepší mužský herecký výkon a nemůžu více než nesouhlasit. Russell Crowe totiž naprosto skvěle ztvárnil výborného vojáka, který je samotným císařem milován jako vlastní syn, rázem se mu ale celý svět otočí vzhůru nohami a Maximus se vydává na cestu pomsty při kterém se zároveň stane hrdinou gladiátorských zápasů. Crowe zde působí předvádět velmi silné emoce a to mu jde stejně tak dobře jako když se předvádí v akčních sekvencí. Crowe si tehdy pro toho Oscara prostě došel právem. Stejně jako pro Russella Crowea byl film průlomový i pro Joaquina Phoenixe, který zde ztvárnil zlého, sadistického a pravděpodobně psychicky nemocného Commoda, který dodnes funguje jako jeden z nejhorších (v tom dobrém slova smyslu) záporáků všech dob. Phoenix též musí předvádět neskutečně herecké kreace a především je i přes všechny své krutosti možná lehké si k němu svým způsobem najít cestu. Ale spíše ne. Prim sice hraje především Maximova osobní snaha o vendetu, hraje se tu ale o víc. Hraje se tu o budoucnost celého Říma s různými škatulkami senátorů, kteří to s Římem můžou ale také nemusí myslet dobře. Zároveň je pořád ale hlavní osobní nenávist mezi Maximem a Commodem. Maxim kvůli Commodovi přišel o rodinu a nyní když se stává hrdinou gladiátorských zápasů se stává idolem, kterého Commodus nemůže jen tak zabít, protože by hnedka ztratil svou popularitu u lidu a Maximus též nemůže císaře zabít jen tak. Oba se tak navzájem drží v šachu, oba na odlišných místech Collossea. Z Maxima se stává idol a legenda, z Commodea přesný opak. Geniální kontrast, který ještě více prohlubuje jejich konflikt a i díky tomu jsou jejich verbální komunikace tak strhující. Ať už je o úvodní bitevní scénu, sekvenci s koňmi, duel během kterého se musí Maximus zároveň popasovat se čtyřmi tygři nebo závěrečný duel tak jsou to všechno jednoduše dokonale propracované a skvěle vytvořené akční sekvence a jednoduše i díky ním je Gladiátor dost možná skutečně jedním z nejlepších akčních filmů všech dob. Zároveň jde o poslední film Olivera Reeda, slavného herce, který vyloženě chlastal první ligu a scénář původně odmítl vůbec číst než mu Ridley Scott domluvil a řekl, že tohle je jeho poslední šance. Byl dost prorocký, protože Reed zhruba 4 dny před koncem natáčení zemřel a i kvůli tomu musela být konec dějové archy jeho charakteru Proxima výrazně proměněn. I tenhle závěr Proximovy cesty je ale parádní a Reed se tak skutečně rozloučil ve vší síle, jen je škoda, že se uznání jednoduše nedožil. Gladiátor si došel pro 5 Oscarů, z toho jeden byl přímo za Nejlepší film. I u téhle výhry se poté řeší zda je zasloužená..... A já říkám, že ano! Gladiátor je totiž skutečným vrcholem svého řemesla, který funguje víceméně ve všech svých aspektech a především na nějakou dobu opět nastatoval vlnu antických filmů a vznikli tak filmy jako Trója, 300: Bitva u Thermopyl nebo remake Souboje titánů. Téměř vrcholné dokonalosti domáhá i naprosto výborný soundtrack Hanse Zimmera, velmi silné audiovizuální pojetí (Kameraman John Mathieson prostě umí!) a jde o ukázku toho, že i když scénář nějakého filmu vzniká za pochodu, může vzniknout jednoduše pecka a právem filmová klasika ověnčena zároveň nejprestižnějšími filmovými oceněními na světě. Gladiátora 2 přece jen radši skutečně nikdy, Gladiátora ale rozhodně kdykoliv! Are You Not Entertained? Then Is Something Wrong With You!
6
Celkově povedený film s drsnými detaily boje. Atmosféra je zde cítit ze všech stran.
9 188 bodů
8
Už už vyhlížíme konec druhého tisíciletí, ale ještě před tím nám do toho promluví jeden virtuóz.. Není jim nikdo jiný než sir Ridley Scott, teda tehdy ještě jen Ridley. Přistává mu to jak na zlatém podnose, vyšperkovaný scénář a megalomanský rozpočet, už tomu jen dodat to něco navíc a celé to ukočírovat. A na tohle je Ridley král! Okázalé "téměř historické" drama o hrdinovi vlasti z něhož je kvůli ctižádosti bohatých vyvrženec. Ať už si Russell Crowe bude točit cokoli, tak z něj bude navždy Maximus! Jeho největší role a on se v ní vyřádil, co to jen šlo. Masivní téměř tříhodinová palba, kde něco jako stupňovité tempo neexistuje, ono to totiž je jako procházka fikční historií s okázalým vizuálem a geniálním hudebním doprovodem. Že to je z filmařského hlediska dokonalý snímek, je u Ridleyho jistota, ale on tomu dává zase něco navíc. Nejlepší režisér všech dob, a to se teprve rozjíždí, přidává další nezapomenutelný film! Já si to s dovolením rozdělím na tři části... Nejprve tedy úvod, když je tu Maximus jako generál a mi dostáváme perfektní náhled do války s germány s legendární a perfektně natočenou bitvou v lese! Šlape to fantasticky, o postavě víme kulový, ale svých charizmatem Vás dostane, takže to snad nikomu nemůže vadit! Maximus jako hrdina jako největší z Římanů, vše mu leží u nohou, vlastně i trůn. Ale přes svoji hrdost a oddanost se mu všechno sesype... S Maximem se vydáváme do otrokářských vod a vše je jinak, je z něj outsider a nesvobodný, ale přes svoje bohaté vojenské zkušenosti je z něj okamžitě chtěný otrok, posléze pak gladiátor! Je tak dobrý, že baví celé Římské osazenstvo.. Možná jsem něco nepobral, ale proč ho nikdo z těch otrokářů nepoznal, proč se ho nezastal?! Vždyť on byl opravdu někdo, lidi ho milovali. V aréně je to výborný, tady si s tím Ridley vyhrál a bez debat sem mířil jako nejsilnější část filmu. Jak jsou ty souboje reálný, choreografie vypiplaná snad do pohybu Maximovi hřívy! ... Není nic neočekávaného, že na závěr dostaneme souboj Maxima s Commodem, což je jako sladká třešnička na závěr. Brilantní kamera, výrazy v očích a schopnost ještě více vyhrotit snad už nejvyhrocenější situaci! Perfektní tečka za příběhem s poctivě emotivním závěrem! Nicméně ještě musím vypjet ódu na tolik historických postav a událostí, že skoro až nevěřím, že příběh Maxima je vymyšlený, že je jen červenou nití spojující ony historické pravdivé příběhy nabité realitou. Kromě hlavního příběhu je všechno zkrátka perfektní! Hudební doprovod jako z jiné planety a kamerové snímání a herecké výkony, vše po právu jako oceňováno. Mimořádně podstatné dílo pro celý filmový průmysl, za obrovské peníze tak monumentální film. Z hereckých výkonů můžeme pět ódy na Russella Crowa, který jasně tvoří svoji největší roli, avšak mě zase dostal Joaquin Phoenix... Já ho tolik obdivuji jako herce, ale zároveň irl je mi nepříjemný. V každé roli, kde ho vidím, si říkám, že je to snad nejlepší herec, který kdy kráčel po této zemi! Mimořádné schopnosti, jak i do pohyby rukou dokáže vtisknout něco tak geniálního! Bohužel prostředek filmu je pro mě malinko delší a trošku moc vyhlížím tu finální vendetu a úplně nejsem spokojený s gradací. Nechci tam za každou cenu hledat něco špatného, je to tak masivní práce, že hanit to je hřích, ale nedokonalý scénář nezachrání ani životní výkon všech okolo. - Nechápu o čem chce, Sir Ridley Scott příští rok točit sequel (který se plánuje už více než 20 let), ale pokud to vzejde, Ridley z toho stvoří zase něco neskutečného. 80%