Komentáře a recenze 19

Psisko59
32 827 bodů
8.5
Jak polidštit herectví Jima Carreyho ... Takovou šanci už možná nikdy nedostane, a ani nevím, jestli si ji zaslouží. Forman prostě umí, ať sáhne na jakýkoliv námět.
29 308 bodů
7
alternativní, koukatelný a civilní film ukazující geniální režii Miloše Formana. Z filmu ale nějak unešený nejsem. Příběh bláznivého komika mě prostě úplně neoslovil, chvílemi je to vyloženě bláznivina, ale to prostě k biografii patří. 70%, více dát nemohu, ani kvůli panu řežizérovi.
22 268 bodů
10
Geniální film, který "snad nerespektuje vůbec nic". Drama o komikovi, kterého můžete nesnášet - stejně jako obdivovat. Životní role Jima Carreyho (herečtější než Truman Show) a pro mě osobně nejlepší Formanův kousek. Velká zátěž na diváka, jenž očekává mainstreamovou komedii, dostane ale anarchistický životopis.
6
Jedno se musí nechat. Ten Andy Kaufman byl fakt mistr mystifikací. Ale jinak jsem asi čekal trošku víc, navíc když se jedná o Formana (a dabovaná verze tomu asi taky moc nepomohla) 6.5/10
9
Andy Kaufman byl výborný komediant, který bavil poněkud odlišným způsobem. Stal se velice kontroverzní postavou a ne všichni byli schopni jeho chování přijmout. Celý život završil tím, že zveřejnil své onemocnění rakovinou a zemřel. Nikdo neví jestli to nebyl jen další z jeho vtipů. Miloš Forman se opět pustil do adaptace kontroverzního člověka a natočil barvitý, vtipný a místy i velice trapný film, který věrně koresponduje s životním naturelem sledované postavy. Filmu vévodí mimořádný herecký výkon Jima Carreyho, který nebyl ani nominován na Oskara stejně jako celý film. Svědčí to ale spíš o postoji k této postavě a nikoliv výsledné kvalitě celého snímku.
10
Každý, kdo to myslí s profesionální komikou vážně by měl alespoň orientačně znát jméno Andy Kaufman. I přesto, že sám Kaufman se za komika nepovažoval a preferoval označení za zpěváka a tanečníka. Kaufman sázel na provokativní humor, vystřídal ve své komické kariéře několik rolí (především Tonyho Cliftona) a když oznámil, že se jeho čas na světě chýlí ke konci, mnozí to opět brali jako nevkusný vtip, přesto byla pravda tentokrát jinde. Životopisu tak významné osobnosti se přitom mohl chopit jedině osvědčený tvůrce a tak specifického komika mohl ztvárnit pouze jiný specifický komik. A výsledné kombo Miloš Forman/Jim Carrey ve výsledku společně je zodpovědné za nejlepší možný biopic, který o Andy Kaufmanovi mohl vzniknout. Muž na měsíci je geniální v tom, že je stejně tak nevyzpytatelný jako byl samotný Andy Kaufman. To dokazuje už samotný úvod, který by absurditou, lehkou provokací a především neobvyklostí chtěl reflektovat samotného Kaufmana. Muž na měsíci už na samotném počátku dokáže vtáhnout a naznačit, že nás rozhodně nečeká klasický biopic, ale krom působivého příběhu Andyho Kaufmana též představuje pohled na showbyznys a účel umění, ukázku toho, že plnění si snů má svá ale a i to, že nesmrtelnosti jde přeci jen v jisté formě dosáhnout. Jim Carrey sám prohlásil, že toho má se skutečným Andy Kaufmanem vlastně společného docela dost. Při natáčení Muže na měsíci se poté Carrey nesmířil s tím, že by si Kaufmana pouze zahrál. Carrey se chtěl totiž v rámci natáčení do Kaufmana kompletně převtělit. Hvězda Ace Ventury, Masky či Blbého a blbějšího se tak zcela pohltila do Stanislavského metody, při natáčení slyšel pouze na jméno Andy Kaufman, choval se přesně jako Andy Kaufman, kdy tím všechny včetně Formana doháněl k šílenství a sám Carrey měl ještě kratší dobu po natáčení problém s uvědoměním si vlastní identity. Společně s Truman Show či Věčným svitem neposkvrněné mysli je Muž na měsíci tak dodnes úkazem toho, že je hřích Carreyho škatulkovat pouze jako komediální herce a je nutné uznávat ho i jako herce charakterního. Právě v případě Muže na měsíci je ovšem záhada, jak moc skutečně Carrey Kaufmana hrál a jak moc se Kaufmanem stal. Peklo při natáčení ovšem výsledně dodalo dost možná nejsilnější výkon herecké legendy s gumovým obličejem v celé jeho kariéře. Muž na měsíci dokáže být zábavný i smutný, kdy se Forman utvrdil jako mistr ve vyváženosti a především vyprávění. V jeho rukách se biopic Andyho Kaufmana proměnil v biopic muže, na kterého jde po vzoru Larryho Flynta z Lid versus Larry Flynt vrhnout různé pohledy od totálního obdivu přes totální nenávist. Tehdy už 66-letý Miloš Forman navíc dokázal Muže na měsíci natočil s naprostou energii, která je hodna právě biopicu někoho jako Kaufman. V rámci 2 hodin je poté odvyprávěn celistvý příběh nepochopeného génia i dost možná skutečně trochu pošuka v jedné osobě, jehož kariérní směřování nepřestává být vtahující a fascinující a je především fascinující pozorovat, jak se z Andyho Kaufmana pomalu více a více vykresluje vizionář, který nejen předběhl dobu, ale i v jistých ohledech nastavil trendy. A fascinující byl i v tom, že byl jeho život stejně nevyzpytatelný jako on sám. Carrey v roli svého idola skutečně dokázal projevit zcela novou tvář, kdy byl navíc obklopen i bravurními posilami ve vedlejších rolí. Danny DeVito jako Kaufmanův agent George Shapiro, Paul Giamatti jako Kaufmanův přítel Bob Zmuda či Courtney Love jako Kaufmanova vyvolená Lynne. Zároveň skutečně Muž na měsíci nemá ustálenou podobu, dokáže být za pochodu stejně neodhadnutelný jako Kaufman/Carrey a člověk má v průběhu vlastně pocit, že kdyby Kaufman skutečně žil (v případě, že jeho údajná smrt přeci jen není součástí nějakého velkého vtipu), s Formanovým zpracováním jeho příběhu by byl naprosto spokojený a pochválil by přitom i Carreyho, pro kterého byl Kaufman vzorem. Muž na měsíci skutečně dokáže za pochodu klamat či překvapovat podobně jako Kaufman ve své největší formě a výsledkem je tedy biopic, který zcela ztělesňuje ikonu, o které vypráví. A jde tak vnímat nejen jako film, ale i bravurně vystavěný pomník, který patří mezi ty největší filmové klenoty, které zakončili 20. století. Muž na měsíci tak ve finále nejen funguje jako ukázka Carreyho charakterního herectví, ale také ukázka mistrovského talentu Miloše Formana. Biopic, který má mnoho vrstev, dokáže reflektovat samotného Andyho Kaufmana a dodat jednoduše film, který by nejspíš dokázal uspokojit i samotného Kaufmana. Nebýt Goyových přízraků by v roce 1999 Miloš Forman ukončil svojí režijní kariéru na vrcholu.....
9 183 bodů
8
Nevěřím, že tohle je film Miloše Formana... Dvojice Carrey a Forman je naprosto nepředstavitelná, důkazem je ale tahle šílenost! Jim Carrey je totální král a nikdo by to nezahrál lépe. Je to poměrně typický životopisný film, jenže Andy podle mě neměl až tak zajímavý život, takže mimo ty jeho šílenosti se trošku trhá. Ale i tak je super poctivý a jedinečný snímek.. Kolikrát si říkám, co je zase tohle? Myslí to Andy vážně nebo ne? No, z Jimova výrazu nepoznám prostě nic. Ačkoli některé výstupy jsou už trošičku přestřelené, tak Andy musel mít odvahu.. Celkově mi to úplně nesedlo, ale cítím tady obrovský potenciál v další zhlédnutí... 80%
kedl
kedl
6 380 bodů
8
Kontroverzní,šokující,uchvátné!! Forman prostě nemůže natočit film třeba o kácení deštných pralesů,ale to je dobře.Jen do toho Miloši,ukaž těm Americkým bratrům jak se mají správně dělat filmy.....
mottleone
mottleone
3 343 bodů
9
Zlaté české ručičky🇨🇿; Miloš Forman dokázal z Jima Carreyho vytáhnout jeho životní výkon a dohromady nám nadělili skvělou komedii, která příjemně pohladí po dušičce. Už začátek vám perfektně stanoví jaký film bude a osobně ho řadím do mé Top10 nejlepších filmových úvodů.. Andy Kaufman byl pro Jima vzorem, osobně nevím, zda-li sem si tu víc užíval roli Andyho nebo alterego Tonyho Cliftona, ale zdejší humor je zkrátka má krevní skupina a Jim se do role položil natolik, že se u něj naplno rozjela krize identity. Faktem ale je, že nám tu Forman nabídl Carreyho životní roli, při které mohl opět všem dokázat, že není jen pitvořící se klaun, ale skutečný Pan herec; co víc dodat.. Do dokonalosti, už tak perfektní snímek, vytahuje ještě kapela R.E.M., která vytvořila jeden z nejpříjemnějších filmových soundtracků, díky kterému si vždy vychutnávám i ty "druhé" závěrečné titulky.. Má srdeční záležitost 90%🔥❤️
  • Jim Carrey
  • Soundtrack od skupiny R.E.M.
  • Legendární úvodní scéna 🔥