Samotáři

82%

Komentáře a recenze 31

47 059 bodů
9
Samotáři jsou pro mne jedním z nejlepších českých filmů vůbec. Taková záplava vtipu jaká se zde objevuje po celou dobu snímku se jen tak nevidí. Ondříčka mám jako režiséra rád a se Zelenkovým scénářem si poradil na výbornou. Stvořili dá se říct kultovní záležitost kde se objevuje spousta jedinečných a skvěle napsaných postav. Macháček je naprosto skvělý a role vyhula mu sedla jako prdel na hrnec.
29 102 bodů
7.5
V roce 2000 mě film bral více než teď. Jirka Macháček tímto filmem vstoupil na hvězdné nebe a role mu byla šitá na míru. Film je plný humoru i prazvláštních scén. Moc dobrý film, i když mám jiné favority v kategorii českých komedií. Film patří objektivně k tomu lepšímu, co se po roce 1989 natočilo.
22 266 bodů
6
Lidi si pamatují hlavně huliče Macháčka, ale za to může hlavně lehkovážnější uchopení - jinak v tom filmu není naivita Knoflíkářů, maximálně projevuje jistou neochotu pohlédnout pravdě do tváře. Což ale samo o sobě, ať záměr nebo ne, dává smysl.
10
Kult po česku. A i na podesáté pořád stejná paráda s fakt skvělou muzikou. Zelenka odvedl perfektní práci, díky které Samotáři trčí v Ondříčkově filmografii jako vidle v seně. 9.5/10
15 150 bodů
8.5
Co se mi vybaví, když si s odstupem času na Samotáře vzpomenu? Především asi zhulený Macháček, který hraje svou nevěrohodnou roli naprosto věrohodně a přirozeně, rozcuchaný Trojan sápající se po bejvalce Jitce Schneiderové, Němec s Maciuchovou při večeři uprostřed japonských turistů, Rašilov s Mitevskou čekající na přílet UFO...... A to všechno navíc v tak zábavném a neotřelém balení a podpořené bezchybně vybranou muzikou, že v hitparádě českých porevolučních filmů si řekl David Ondříček tímto dílem o hodně vysokou pozici. A na druhé zhlédnutí to může být ještě mnohem lepší :-)
8
Samotáři režiséra Davida Ondříčka a scenáristy Petra Zelenky čerstvě slaví 20 let. Tento film je poté společně třeba s Kouřem, Koljou, Vratnými láhvemi, Hořícím keřem, Kobrami a užovkami nebo Vlastníky jedním z nejzajímavějších a nejlepších zástupců českého filmu po roce 1989. Samotáři sice rozhodně nejsou dokonalým filmem a scénář obsahuje některé vyloženě přehnané momenty (scéna s japonci sledujícími či rovnou natáčejícími si klasickou českou večeři nebo až přehnaně zpracovaná posedlost postavy Ivana Trojana postavou Jitky Schneiderové), přesto jde ale opravdu o jednoho z nejlepších zástupců českého filmu posledních 30 let. Samotáři jsou filmem o životní křižovatce. Každá z postav se najednou ocitá na skutečné křižovatce života a prožívá různé problémy: Rozchod po dlouhodobém vztahu či přílišná závislost na trávě, láska na úrovni posedlosti. Se sedmi hlavními postavami nemusíte sympatizovat (je to vlastně ve finále příliš obtížné), přesto je ale divák může snadno pochopit, protože se stejně jako on pravděpodobně jednou objeví na právě té zásadní životní křižovatce. Je také ve finále jedno jestli vás sere jednání postav, protože má tento film jednu zásadní kliku a to v bravurních hereckých výkonech. U takového Jiřího Macháčka je těžko říct jestli skutečně roli zahrál nejlíp jak mohl nebo mu k tomu značně pomohl pokyn režiséra Davida Ondříčka a většinu natáčení strávil pod vlivem, nutno ale uznat, že Jiří Macháček je v téhle roli skvělý a právem si za svůj výkon došel pro Českého lva (v době kdy se tato cena opravdu dala brát za víceméně prestižní). Ivan Trojan se poté nedrží zkrátka a Samotáři se dají brát jako jeho průlomová role, kterou si postupně vykráčel cestu k statusu jednoho z nejschopnějších českých herců současnosti. Ani zbytek castingu jako Saša Rašilov, Jitka Schneiderová či Labina Mitevska ale není vůbec marný a minimálně každý z hlavního obsazení (a většinou i někdo z vedlejších rolích jako Hana Macuichová či František Němec) dostanou možnost zazářit. Samotáři nikdy nebyli filmem, jehož příběh by byl kdovíjak silný a zajímavý. Jde skutečně jen o průlet napříč lidskými osudy, který má problém v tom, že je většina hlavních hrdinů jednoduše na úrovni lofasa. Přesto jsou Samotáři filmem nejenom zábavným ale v některých ohledech i skutečně zajímavým. Zelenkův scénář zde doprovází především povedená volba soundtracku Jana P. Muchowa a kamera Richarda Řeřichy, která by sice asi nevyhrála v soutěži vizuálně nejzajímavějších českých filmů a neumístila by se ani na takové čestné pozici, přesto ale i obrazová kompozice a některé záběry obsahují další plusové body co se týče kvalit tohoto filmu. A především když se spojí zfetovaný a nahatý Jiří Macháček a billboard Mattoni tak vznikne asi nejlepší možný product placement všech dob. Samotáři jsou sice především komedie, zároveň jsou ale dramatem. Obsahuje emočně vyhrocené momenty, které občas vyjdou i dokonce v momentech, kdybyste je nečekali (například bych jí skutečně nečekal zrovna ve scéně s japonskými turisty a přesto možná i právě proto jde v takovém hojném kolektivu o tak silný moment) a především fungují i přesto, kdybyste k hrdinům neměli kdovíjak silný vztah. Když vám totiž ve finále vychází nejlíp věčně zhulený Jiří Macháček, co dost možná zapomene (nebo už zapomněl) své vlastní jméno tak je něco špatně. A ve finále mě vlastně na Samotářích mrzí fakt, že si na konci divák může uvědomit, že se dost možná hlavní hrdinové nikam skutečně neposunuli. Minimálně takový mám já dojem ze závěrečných scén a i když mi většinou žádný vývoj u postav u filmu vadí, tak zrovna tady je ono to provedení životních osudů tak zmáknuté, že mi ve finále vlastně nevadí, že si stojím za tím, že jsou hlavní hrdinové spíše hovada a sympatizovalo se mi s nimi těžko. Přesto i tak se ale dá v Samotářích něco najít a dá se vlastně pochopit, proč hrdinové nechtějí vycouvat ze své bezpečné zóny. Většina z nás to totiž ve skutečnosti nechce. Nechceme zásadní životní změny. A i když bychom mohli dělat něco sami se sebou, tak to vlastně dělat nechceme. Hlavní hrdinové Samotářů vám tak ve finále skutečně nemusejí přijít sympatické, ve skutečnosti ale dost možná mají prvky, které máte i vy v sobě. Možná hluboce zakořeněné, ale máte. Z diváckého pohledu jde o hodně těžký konflikt, který se mi asi nedaří rozseknout a ve finále tak jen kvůli tomu hlavní hrdiny Samotářů neodsuzuji takové jací jsou. Dost možná totiž ve mně opravdu je něco z postav Ivana Trojana nebo Saši Rašilova. Samotáři jsou právem víceméně českou kultovní klasikou, která má i po letech šanci zaujmout a po svém říct o čem možná ten život je. Závěr filmu možná trochu může překvapit v podstatě nulovým vývojem hlavních hrdinů, z lidského pohledu jde ale o hodně realistické předvedení faktu, že se lidé mění jen hodně těžko. Po vizuální stránce jsou Samotáři solidní český nadprůměr, jinak jde ale nejenom o povedenou komedii ale také velmi zajímavý pokus o studii lidské duše na životní křižovatce. Samotný scénář Petra Zelenky bych možná neoznačil za veskrze geniální, přesto v sobě ale má povedeně napsané postavy a povedeně propojené životní osudy sedmi různých postav, kterým rozumíte i když je snadné je nesnášet. Skutečně jeden z nejpamětihodnějších a nejlepších zástupců českého porevolučního filmu, který nestárne tak jak by se mohlo zdát....
9 025 bodů
7
Největším problémem je nenaplnění ambice, kterou tento film měl, protože nadměrné množství postav způsobí, že vám některé budou spíše ukradené a do paměti se vám tak maximálně vmísí zhulený Macháček, který předvádí úctyhodný výkon hodný respektu. Zároveň je bohužel také jedinou postavu, která nějaký rozměr měla. Zbytek, ač velmi dobře obsazený i zahraný, je více méně zbytečný a přestože scénář nemá, co se komplexnosti týče, žádné mezery, je kvůli absenci nějaké hlavnější zápletky v některých pasážích nudný.
Cortesz
Cortesz
6 542 bodů
8
Tak nevím, já z toho tak unešen nebyl, je sice pravda, že je to inteligentně napsaná komedie s pár dobrými hláškami, ale to je tak asi vše. Herci jsou ovšem oproti tomu výborní, pro mně v čele s Trojanem, Mitevskou a samozřejmě s Maciuchovou, která sice z nich měla nejmenší prostor, ale dokázala z něho vyždímat maximum, ostatní také nebyli špatní, ale Macháčkova postava se mi jevila až moc přehnaně, ale zahrál ji skvěle, ikdyž ho nevyhledávám, tak zde byl opravdu skvělej. Navíc ke všemu hraje skvělej soundtrack, ale na mně film působil až moc chladně.
jirka26
6 288 bodů
8
Výborný český film.
VládceVesmíru
VládceVesmíru
5 342 bodů
6
V roce 2000 jsem to zbožňoval. Ale s odstupem témeř deseti let mi to přijde až přiliš umělé. Možná jsem si to neměl pouštět znovu. Edit 2020: Už se zase bavím, ale jinak. Ale pořád to není dobrý film. Uvidíme za dalších 10 let.