Nákaza

71%

Komentáře a recenze 45

7.5
Soderbergh je zárukou kvality jak po stránce kvality,tak vedení herců. V tomto ohledu není co vytknout. Bohužel mne snímek neoslovil po stránce námětu,tak jak jsem očekával. Spousta známých hollywoodských tváří se na plátně sotva což mne velmi překvapilo,ale co taky čekat od Soderbergha,že? On je schopen všeho. Bohužel film ve mě nevyvolával žádné emoce a to bych u snímku o smrtící epidemii očekával.
29 851 bodů
7.5
Mám katastrofické filmy tohoto druhu velmi rád. Je děsivé, jak rychle by nás mohl zabít nějaký agresivní virus či bakterie. Mělo by to být memento pro výzkumné ústavy či vládní organizace zabývajcí se mutacemi virů atd. K filmu smaotnému: Dobrý spád, zápletka, kter už tu sice mockrát byla, ale mě neomrzí. Není to žádný béčkový film. 75%.
28 434 bodů
7
Přeci jen reálnější pohled na absolutní bezmocnost a chaos ve světě během epidemie smrtelným virem. Nejedná se tedy o nic akčního, jako často používané scény rabování, vzájemného násilí a dalších typických odvětví. Příběh sleduje šíření víru a strašlivé důsledky s tím spojené tak realistickým způsobem, že se skutečně vše pohybuje na hranici mezi filmovou zábavou a zmíněným realismem. Je tu hodně politiky a lobbingu za svou věc, což není od věci, neboť v životě tomu tak skutečně je, ale bohužel chybí daleko více lidských příběhů. Nebo lépe řečeno, lidských osudů. Atmosféra je sice svým způsobem temná a místy až paranoidní, ale jen v rámci biologické sféry vědy. Zkrátka a dobře, chybí více emocí. Určitou myšlenku příběh má, ale není jednoduché ji správně pojmout. Vyprávění začíná až druhým dnem od vzniku nákazy. Až zcela ve finále uvidíme den první, tedy jak k nákaze došlo. Málokoho asi překvapí, že zcela prostým způsobem. Od tvůrců dobrý tah, neboť si takto uvědomíme jak málo stačí abychom se dostali do problémů. Scenáristickou chybou je v určitých chvílích nepřítomnost pevných základů děje. Jsou tu scény, které jakoby vůbec nikam a k ničemu nevedly. Prostě jsou zbytečné. Základní otázku ale snímek ponechává, což není jen tak od věci. Kdo by na takové vzniklé epidemii nejvíce profitoval? Snímek v mnohem napoví, avšak nic nevnucuje. Názor nechci divák udělá sám.
22 284 bodů
8
U Soderbergha se vždy bojím, co s jeho dalším filmem přijde. Má na kontě jak pro mě strašně nudné nesmysly, tak i velmi zajímavé projekty. Nákaza je naštěstí zrovna ten kladný případ. Jde sice "jen" o dokonale naplněnou premisu, ale proč ne...
6
90ky měly už lehce kultovní Outbreak, v současnosti se žezla ujímá Contagion. Nebo spíše chtělo by se ujmout...Hvězdné obsazení a nervózní hudba - to vše hlavně zpočátku způsobovalo víc než spokojenost. Ta ale po "pár měsících" vzala za své, i z důvodu že počet obětí chřipky šel poznat pouze podle vzrůstajícího čísla objevujícího se na obrazovce a taky z absence nějaké pořádné "sotvadýchám" scény. 5/10
7.5
Smrtící epidemie nového věku, kde je výrazně více postav, výrazně méně patosu a výrazně méně humoru a romance. Vedle Petersenova majstrštyku Nákaza i přes svou snahu jako divácká podívaná prohrává, ale to neznamená, že by to nebyl divácký film. Motivace postav je v tomto filmu výrazně komplikovanější než ve Smrtící epidemii a často černohumorně zábavná, Jude Law si ukrad film pro sebe, ale je to spíš pospojované dohromady, než by to skutečně drželo pohromadě.
8
Asi nikdo by nedokázal odvyprávět průběh globální katastrofy tak konzistentně a dynamicky jako Soderbergh. Nákaza není o nemoci, je v prvé řadě o lidech - o jejich reakcích a postupech, které komplexně odráží reálné společenské poměry a vady. Máme tu obyčejného otce, který se s dcerou v propuklé hysterii snaží pouze přežít, podlého manipulátora, který si chce na všem vydělat, dobráckého únosce, jenž se vydíráním pokouší pomoci znevýhodněným vrstevníkům, vývojáře léků, pracovnice v terénu a anonymní dav, který v nastalé krizi logicky panikaří a aktivním postavám situaci většinou znesnadňuje. Scénář je psychologicky okleštěný na základní a srozumitelné rodinné vztahy a přeskakuje mezi mnoha aktéry, jejichž linie jsou ale vždy informačně a v součtu i kauzálně propojeny, takže film podává opravdu komplexní a inteligentní příběh. Režie pak zůstává záměrně přízemní a neokázalá, nejprve zdůrazňující časový cyklus nákazy, posléze verbálně představující pravděpodobný vývoj a nakonec opět nastavující dynamickou hru s časem, kdy postavy doslova čekají na vysvobození (a ne vždy se ho dočkají). Soderbergh opět bravurně prostřihává mezi liniemi a vyprávění mu lehce zadrhává jen v poslední třetině, kdy některé motivy začíná trochu opakovat a úplně se mi nelíbilo, že dosud takřka dokumentární uchopení a neemocionální sdělení musí ustupovat klasicky vypointovanému vyústění. Herecky samozřejmě precizní a celkově správně naléhavé - takhle nějak by to určitě probíhalo. Bože chraň.
4.5
Nudnější děj. Samé obkecávání a kecy a kecy. Žádné vzrůšo ani svižnější akce.
  • Příběh
  • Tempo
  • Akce
Milandob
Milandob
8 900 bodů
10
v dnesnej dobe az strasidelne presne. ocenujem ze soderbergh ide na to klinicky a nezaobera sa zbytocnostami ako su nejake romanticke linky ktore by pridavali len na sentimentalnosti. ku koncu to trocha straca na naliehavosti (apokalipticka situacia v amerike kde chybaju uz len zombie-ci) co vsak neznizuje celkovu kvalitu filmu...
8 615 bodů
4
nudné