Útlocitné povahy se Mordu bojí, protože prý ukazuje zabijačku. Jsou vedle jak ta jedle. Jednak jsou pokrytci, pokud se jinak cpou řízky, jednak při natáčení žádné prase nezahynulo a porážka vlastně není vidět. Ale hlavně o ni vůbec nejde.
Komentáře a recenze 29
Adam Martinec navazuje na tvorbu Miloše Formana či dalších novovlnných velikánů a ukazuje pohled do typické vesnické rodinky. Snímek velmi uvěřitelně a civilně zobrazuje české vlastnosti a rozdílnost mezi generacemi či pohlavími a za doprovodu zábavných hlášek a vtipných situací se vydává i na hlubší cestu do nitra postav. To se mu sice nedaří tak silně jako jeho předchůdcům, stále se ale jedná o velmi sebejistý debut, jenž si zaslouží vaši pozornost.
Rodinná sešlost jako prase. Tak by se dala popsat každoroční zabijačka, která probíhá v jedné rodině a v jedné chalupě, stojící v zapadlé vísce na stejně zapadlém Osoblažsku. Snímek Mord má potenciál zaujmout široké publikum, a to především díky tomu, jak dokáže obyčejnou rodinnou sešlost předvést poutavým způsobem. Na tom měli samozřejmě nemalý podíl obsazení herci a jejich civilní projev.
Mord je nadprůměrný film, který přináší uspokojivou směs humoru, dojetí a životních lekcí. Více jak polovina lidí na plátně jsou neherci, reakce jsou tak často autentické, nejde o žádné křečovité situace jako z reklamy. Možná se nejedná o mistrovské dílo, ale je to snímek opravdový, o ochotě odpouštět sobě i jiným, o uvědomění, že někdy je problém jen v nás a házení viny na ostatní nám nepomůže.
Na první dobrou může Mord působit jako lidová komedie (a opravdu jí částečně je), zároveň se ale brání úpadku do prostoduché zábavy tím, že vypráví především o zranitelnosti svých postav a stejně jako v případě Martincova krátkého filmu Cukr a sůl odhaluje pod tíhou nastalých událostí jejich křehkou a citlivou stránku.
Mord je jedním z nejupřímnějších a nejrealističtějších českých filmů, jaké jsem viděl. Díky výborným hercům i „nehercům“ vás doslova vtáhne. Míra autenticity je zde opravdu značná. Problém je, že nejen ústřední téma zabijačky, ale i jednotlivé postavy a vztahy mezi nimi příliš nerozvíjí. Nejde se do hloubky, ani na to pro krátkou stopáž není dostatečný prostor. Zůstává tak skvělá komedie s prvky dramatu, u které jsem se ale místy neubránil dojmu, že ji ve Varech maličko „přechválili.“ Přesto jsem se nad postavami, postavičkami a situacemi tu dojal, tam upřímně zasmál. Protože žiji na vesnici a občas jsem viděl archetyp někoho, koho sám znám.
Extrémně realistické zachycení atmosféry dnešní vesnice s výbornými hereckými výkony a občasnými originálními nápady (hudba, kamera). Na rozdíl od "Hoří, má panenko" zde ale není téměř žádný humor, ani zápletka, která by stála za řeč, takže je trochu diskutabilní, proč se na to 85 minut dívat.
Dojemná, poučná, vtahující i zábavná podívaná, která klasikám žánru rozhodně ostudu nedělá, naopak je pro moderní publikum možná i o něco lépe stravitelná tím, jak šikovně pracuje s ironizací celé té sešlosti a lidí, kteří se jí zúčastnili. Mord je silným autorským debutem a režisér Adam Martinec má před sebou zjevně ještě velkou kariéru.