Bratři

70%
Bratři
Zfilmovaný příběh skupiny bratří Mašínů, kteří se v první polovině 50. let prostříleli do Západního Německa. Pětici mladíků pronásledovalo několik tisíc vojáků, do cíle se podařilo dostat třem z nich. Jejich činy stále vzbuzují silné emoce. Jeden ze silných příběhů naší moderní historie natočil režisér Tomáš Mašín, který je s bratry Mašíny vzdáleně spřízněn.

Recenze: Bratři

Kinobox.cz
60%

Bratři bohužel končí jako další „národní velkofilm“, který se nese na vlně okoukaných totalitních dramat, jež opakují to, s čím se dá velmi snadno souhlasit. Vše, co by mohlo vést ke kontroverzi, ve filmu chybí. Ve filmu tak zůstává velká díra. I přes filmařské kvality díla je výsledek nudný, což je vážně obrovská škoda.

29 761 bodů
7
Na tento film jsem se těšil, od jednoho z kandidátů na Českého lva jsem ale čekal trošku více.. Tento žánr naší tvůrci umí. Minulý režim dodnes budí emoce a náš film z toho úspěšně těží. Příběh je to jistě zajímavý a jak je film blízko pravdě si nejsem jistý.. Začátek slušný, žádné přehnané scény, vše vypadalo realisticky..závěr se mi zdál ale přeci jen přes čáru. Na naše poměry je po technické stránce film na vysoké úrovni a jdou z něj cítit peníze.. Za mě dobrá práce.
9 284 bodů
7
Ať už máte na aktuální stav české kinematografie nebo samotné ústřední postavy názor jakýkoli, tenhle film stojí za zhlédnutí... Nelze upřít, že když se někdo opře o naší bohatou historii, má šanci na to natočit povedený film. Kdo už před projekcí usedá s vlastním názorem a doufá v jeho utvrzení, případně že ať uvidí cokoli, jeho postoj se nezmění, nemá to cenu.. Film je odjakživa forma projevu a nedá se natočit nestranným způsobem a na to, aby se tvůrci pokoušeli o nějaký vícestranný Rašomón efekt, zase není dost času a současně na to ani není divák zatím připraven. Proto tohle berme s rezervou, nejde o obhajobu vrahů a ani o ukázku čisté objektivní pravdy, pod kterou se každý musí podepsat... Tomáš Mašín si vzal svoje jméno jako příklad a s pořád žijícím Josefem Mašínem se pokusil představit jejich životní výpověď, kterou dává divákovi na posouzení... Osobní příběh dvou bratrů, kteří nepoznávají svoji vlast, a tak se ji rozhodnou opustit a celý komunistický režim nechat za nimi. Jsou ochotní svého cíle dojít za každou cenu a žít celý život s vinou, že jejich nejbližší pravděpodobně čeká utrpení.. Takových jako jsou oni tu bylo několik a nejsou ničím výjimeční, ale možná právě pro svoji rodinnou historii jméno Mašín rezonuje o tolik více.. A i když by Tomáš Mašín možná nechtěl, tak natočil poněkud tendenční oslavu svých předků a na základě vzpomínek mladšího z bratrů Josefa představil jejich příběh takovým způsobem, že rozhodně není nestranný.. Určitě by se dalo ubrat na stopáži, ale když dojde na akci, tvůrci ví, co dělají.. Což nakonec vrchovatě podtrhávají závěrečnou "útěkářskou" třetinou, kdy na hranici survivalu předvádí intenzivní a působivou podívanou, která se divákovi dostane pod kůži.. Jen tohle Akademie nemá šanci pochopit, i proto bych jim poslal něco odlišného, ale už jen každá připomínka nechutných 50. let má svoji cenu. P.S. Dnes si jejich sestra převzala státní vyznamenání za rozvoj demokracie a humanity... /viděno v kině/ 70%
8 589 bodů
0
Když jsem se dozvěděl o bratrech Mašínech, napadlo mě, že jejich příběh je jak stvořený pro film. Je tam dost akce, aby to přitáhlo i širší publikum a přesah tkví v tom, že jejich jednání je shledáváno (nikoli mnou) za eticky problematické, kvůli čemuž do dnes vzbuzují kontroverzi.
Jejich vzdálený příbuzný, Tomáš Mašín, se však nezmohl na víc než na vykostěný a mdlý, který naprosto nenaplňuje potenciál látky. Není to dobře vystavěné drama, protože film prakticky postrádá příběh ve smyslu vývoje něčeho k něčemu;
Postavy nedostaly žádnou příběhovou archu, žádná témata nejsou rozvíjeny. To by ovšem nemusel být takovej problém, kdyby postavy bavily takové, jaké jsou - jakože nebaví. Řemeslná/formální stránka je spíš podprůměrná (nasvícení, rámování, střih). Zkrátka to není krásné, zábavné ani intelektuálně stimulující. Není to umělecké dílo. Je to jenom sračka.
Je mi záhadou, proč Česko zrovna tohle vyslalo na Oscary. Proč by tahle podoba látky měla někoho zajímat v zahraničí, když není důvod, aby někoho zajímala ani tady?
Tvůrci se film snažili prodávat jako nezaujaté dílo, ale reálně cenzurují to "ošklivé" - to "morálně problematické" jednání Mašínů, aby divákovi nebylo zproblematizováno vnímat je jako hrdiny bojující proti útlaku režimu. Ukázat, jak surově podřízli nějakého neozbrojeného hlídače, by bylo asi moc.

Přitom v té době mohl být svědek rozdílem mezi životem a smrtí, takže jeho problém, že pracoval pro režim. Mašíni s tím bezpráví bojovali na rozdíl od většiny posraných čecháčků, kteří nechali zemi rozkrádat komoušema a ještě na sebe práskali za drobné výhody. Tihle lidi si dovolí osočovat Mašíny z toho, že dělali bordel? Kdybych to točil já, necenzuroval bych. Pojal bych Mašíny jako hanebný pancharty, které sice bavilo mordovat komouše, ale to neubírá na významu jejich pozitivního vzoru. Kdyby si v té době ani ostatní nenechali srát na hlavu, tak by to zločinný režim oslabovalo a takhle by nezakořenil. Je zajímavé, že méně problematicky vnímáme Palachův typ vzdoru, protože ten přeci ublížil jen sám sobě. Upálení pro vyšší myšlenku sice může vytvořit symbol a probudit lidi z letargie, což se taky stalo, ale vzhledem k tomu, že do ni opět zase upadly, tak nejsem fanda tohohle typu vzdoru... Sebevražda ostatně není pozitivní vzor, ale Palach sám říkal, že každý má bojovat ten boj, na který stačí. Antikomunisti Mašíni byli synové protinacistického odbojáře, takže měli nějakou průpravu v boji a zmohli se tedy na víc.
To jsem ovšem příliš odbočil, ale asi ti to nevadí, když jsi to dočetl až jsem...

Dodatečné informace

Původní název: