8 hlav šílenství

44%

Články 18

Chrabří čeští letci ožívají v mimořádném střihovém dokumentu Good Old Czechs. Vtahují nejen do bitev druhé světové války
Recenze16. 9. 2022

Tomu mladšímu bylo v době propuknutí druhé světové války necelých sedmnáct let, staršímu o jedenáct víc. Ačkoliv bojovali v barvách Velké Británie ve službách Royal Air Force (RAF), na území Sovětského svazu a na konci války též ve Slovenské republice, setkali se až o mnoho let později. Co ale Filipa Jánského a Františka Fajtla spojuje, není pouze fakt, že daleko od domova válčili za svou vlast, ale také to, že se kromě vojenského angažmá věnovali literární tvorbě. Jánský napsal předlohu k Nebeským jezdcům, Fajtl řadu ceněných memoárů. Režisér Tomáš Bojar pozoruhodné dvojici věnoval neméně pozoruhodný film Good Old Czechs, který vás doslova vtáhne do válečného dění a myšlenkového pnutí dvojice letců.

Šikana brutálnější než ta na škole v novém českém filmu
Filmy30. 7. 2020

Šikana v hokejovém týmu je téma nového českého filmu Smečka, jehož premiéra se uskuteční v rámci 60. Zlín Film Festivalu (4. - 10. září 2020). Autorem je debutant v rámci celovečerní hrané tvorby Tomáš Polenský.

Filmové ceny Trilobit 2019 aneb Skandální "výroba" vajec, Čechoslováci v gulagu a "kyselina" pro rozhlasové radní
Festivaly a ceny21. 1. 2019

V neděli večer byly v Berouně předány ceny 32. ročníku filmového a televizního Trilobitu. Porota druhého nejstaršího ocenění podobného druhu u nás tentokrát vyzdvihla především práci dokumentaristů. Hlavní cenu si odnesla režisérka Marta Nováková za sérii "Čechoslováci v gulagu". Další Trilobity si odnesl například Olmo Omerzu za "Všechno bude", Marián Polák za "Planetu Česko" nebo Šimon Šafránek a Šimon Hájek za "King Skate".

Má Český lev co hodnotit aneb Jaký byl rok 2017?
Festivaly a ceny12. 3. 2018

Akademici určitě mají co hodnotit a vybírali z celkových 51 celovečerních hraných, animovaných a dokumentárních filmů uvedených do distribuce v roce 2017. O novou sošku Českého lva se filmy utkaly v 15 statutárních kategoriích. Jenže jak by filmy uspěly, kdyby se potkaly v otevřené soutěži se zahraničními snímky? Jak si tedy stojí dnešní český film?

A po večírku se půjde plavat do Vltavy! Českého lva ovládla "otužilecká" Bába z ledu
Festivaly a ceny10. 3. 2018

Jubilejní 25. ročník filmových cen Český lev zná vítěze. Většinu cen pobralo otužilecké melodrama Bohdana Slámy Bába z ledu (2017), když uspělo coby hlavní film, v kategoriích režie, scénáře i hereckých profesí. Druhý v pořadí, vzpomínkový snímek Po strništi bos (2017) režiséra Jana Svěráka převzal tři sošky Českého lva. Dvakrát uspěla Milada (2017) debutanta Davida Mrnky. V kategorii dokumentární tvorby zabodoval snímek Olgy Sommerové Červená (2017) pojednávající o naší slavné herečce a operní zpěvačce Soně Červené.

Znásilnění, bídná práce a složité mezigenerační vztahy. Ceny české filmové kritiky 2017 upozornily na citlivá témata
Festivaly a ceny28. 1. 2018

Nejlepším filmem roku 2017 se v rámci udílení sobotních Cen české filmové kritiky stal koprodukční snímek režisérky Terezy Nvotové Špína (2017). Nvotová kromě toho obdržela též cenu pro objev roku. Cenu za režii převzal Václav Kadrnka za historickou poemu Křižáček (2017). Dvě ceny připadly novému snímku Bohdana Slámy Bába z ledu (2017), který v komunitě otužilců řeší mezigenerační rodinné vztahy a milostnou romanci postarší dvojice. Ceny české filmové kritiky se předávaly v pražském divadle Archa. Večerem provázela Jana Plodková a Jiří Havelka.

Bába z ledu trhla rekord v počtu nominací na filmové ceny Český lev
Festivaly a ceny17. 1. 2018

Česká filmová a televizní akademie dnes představila snímky nominované na jubilejní 25. ročník filmových cen Český lev. Nejnovější film Bohdana Slámy Bába z ledu (2017) zaznamenal nový historický rekord, když obdržel hned 15 nominací na Českého lva. V počtu nominací jej následují tituly Po strništi bos (13 nominací), Milada (10) a Křižáček (9). Přímý přenos galavečeru se uskuteční 10. března v Rudolfinu a stejně jako loni jej bude moderovat Adela Banášová-Vinczeová.

Že by Špína? Kritici ocení nejlepší filmy, které asi neznáte
Festivaly a ceny2. 1. 2018

Žádné známější české filmy roku 2017 nezabodovaly. Slovensko-české drama Špína vévodí nominacím na Ceny české filmové kritiky s celkem 6 šancemi na vítězství. Po pěti nominacích posbíraly snímky Křižáček a Bába z ledu. Na slavnostní předávání Cen české filmové kritiky 2017 se můžou těšit tvůrci celkem 12 děl. Vítěze se dozvíme v sobotu 27. ledna.

Nejlepší české filmy 2017 podle kritiků? Špína? Málem a zatím
Téma17. 11. 2017

Letošní rok, zatím a u kritiků, pro český film nevypadá nějak růžově. Nejenže český film opět neplní nijak výrazně kina, tak jako tomu bývalo v minulosti, ale českým kritikům se letos zatím nejvíce líbil paradoxně slovenský film Čára, pokud bychom počítali i naše nejbližší sousedy. A jen české? Pak málem Špína, která je zatím druhá. Uvidíme, co se změní do konce roku.

Sněhulák se nakonec vysmíval policii, počasí i mnohým tvrdým kritikám
Filmy16. 10. 2017

Je tu další komentovaný žebříček tržeb a návštěvnosti českých kin. Na jaké snímky se o víkendu nejčastěji chodilo? Kdo příjemně překvapil? A kdo naopak zklamal? Navzdory nejen hezkému počasí o víkendu bodoval v kinech Jo Nesbø se svým Sněhulákem.