Amazing Spider-Man

67%

Komentáře a recenze 85

47 084 bodů
8
Tuhle adaptaci mám hodně rád a zcela chápu její znovu natočení. Po Raimiho nepříliš povedeném třetím dílu chtělo studio začít znovu a vydělat nějakou tu korunku,proto není divu,že přišel tento Spidey. Obsazení je podle mne o chloupek horší než bylo v předchozích filmech,ale tato maličkost je zde dohnaná pořádnou akci a vtipem,který Spidermanovi sluší nejvíce.
29 697 bodů
7.5
Prostě už to nějak není ono. Velká pauza, nové obsazení. Na mě už to příliš nezapůsobilo. Rozhodně se nejedná o propadák. Efekty šly dopředu, akce střídá akci, jen už to není ten Peter Parker, Andrew Garfield mi v této roli tolik nesedí, ale to je na vkusu každého diváka.
8
Nový Spider-Man se nezbavil puncu zbytečnosti, ale vše ostatní je už jen na pochvalu. Garfield je o třídu lepší než Maguire a nebojím se říct, že Webb než Raimi (a nikdo mi neříkejte, že se to nedá srovnávat - pokud se to nedá srovnávat teď, tak nikdy). Podařilo se propojit pro komiks typické hláškování s módním hledáním hloubky a vzniknul asi nejlepší spidermanovský film. S řadou chyb, které jde prominout. Bohužel důvody, které štáb prakticky nemohl ovlivnit, tedy celková zbytečnost, brání maximálnímu zážitku. Kdyby ten samý film přišel za pět let, šlo by ho mít ještě radši. Nefér, já vím. I tak spokojenost.
8
Tuhle Webbovu adaptaci pavoučího muže rozhodně můžu. Herecky a dějově o dost zajímavější než Raimiho příspěvky, a tak mi nezbývá než zvolat - Chci dvojku. Chci ji hned. A chci ji od Webba. 8.5/10
7.5
Zdařilý blockbuster, ve filmu jsou bezva herci a efekty, ale absolutně nechápu kromě peněz důvod jeho vzniku, když Raimiho Spider Man byl tak dobrý.
8
Marc Webb musel při tvorbě Amazing Spider-Man vědět, že navázat na práci Sama Raimiho není dvakrát vděčná pozice. Raimiho trilogie dokázala Raimiho vyslat do první hollywoodské ligy, z Tobeyho Maguiera udělat hvězdu a i přes rozpolcené ohlasy ke kvalitám Spider-Mana 3 donutit diváky těšit se i na další dobrodružství dobrého souseda Spider-Mana. Na to ovšem ovšem nikdy nedošlo. Spider-Mana 4 provázeli ještě větší kreativní neshody mezi Raimim a studiem Sony než u Spider-Mana 3 a Raimi si v ten moment jasně řekl, že dvakrát do stejné řeky vstupovat nechce. Raimiho éra tak definitivně došla ke svému konci, Sony ovšem nemohlo nechat hodného souseda Spider-Mana spát věčně. Do příprav rebootu se vlastně vrhlo ihned po zrušení Raimiho Spider-Mana 4. Webb se naštěstí u svého celovečerního debutu 500 dní se Summer dokázal projevit jako tvůrce s výrazným vizuálním přístupem a především s citem k postavám, kdy se z 500 dní se Summer stala jedna z nejlepších romantických záležitostí posledních 15 let. V roce 2012 se ovšem ukázalo, že nová verze Spider-Mana rozhodně nebude pro každého. Už když se při oznámení Amazing Spider-Mana ohlásilo, že tvůrci započnou příběh nového Petera Parkera od začátku (to znamená ještě před kousnutím pavouka), působilo to jako krapet zvláštní rozhodnutí. Problém s dávno provařenými hrdiny jako je Batman nebo právě Spider-Man tkví totiž v tom, že drtivá většina populace už dostatečně ví o jejich počátcích. Není proto problém, když se originu na velkém plátně dočkají třeba Doctor Strange nebo Shazam!, především i proto, že pro drtivou většinu (především těch výrazně komiksů nepolíbený) zůstává jejich origin velkou záhadou. Zbytečnému originu se tak následně dokázali vyhnout například letošní Batman Matta Reevese či právě Spider-Man: Homecoming, který by nikdy nevznikl, kdyby Sony neudělalo osudové chyby. V součtu tak možná zamrzí, že se Sony nevydalo podobnou cestou jako videoherní Spider-Man od Insomniacu nebo se neinspirovali dřívějším nápadem Davida Finchera (i tvůrce Sedm nebo Klubu rváčů mohl svého času přivést Spider-Mana na velké plátno) shrnout Spider-Manův origin v rámci úvodních titulků (zhruba podobně jako zvládl Zack Snyder představit nástin svého Batmana v Batman v Superman: Úsvit spravedlnosti). Amazing Spider-Man přitom sliboval změnu a tak trochu přízemnějším pojetím (v jistých ohledech tak trochu okatě inspirovaný přístupem Christophera Nolana u Batman začíná) a rozhodně nesázením na kopírku 50:50 jí možná krapet přinesl. Skoků do nitra nového Petera Parkera či napojení na rodiče ovšem ve finále nebylo tolik, aby si zbytečná sázka na víceméně zbytečný origin dokázala obhájit svou existenci. Marc Webb si ovšem naštěstí uvědomil, že kráčet vyloženě ve stopách Sama Raimiho a jeho přístupu by byla sebevražda. A díky bohu tak Webb alespoň zkusil jiný přístup. Ano, i jemu dle mnoha informací studio Sony krapet překopalo jeho vizi a spousta scén zmizelo na podlaze střižny (a díky tomu i vyznění mnoha momentů), při pohledu například na nedávného Morbia jde ovšem pouze dodat, že byl Amazing Spider-Man ten typ filmu, kde vize tvůrce prohrála souboj s vizí korporátu víceméně se ctí. Všichni tehdy radši pochopitelně chtěli Ramiho Spider-Mana 4 a návrat Tobeyho Maguire, minimálně Webbovo pojetí ovšem v roce 2012 přineslo příslib toho, že po nutném originu může dojít k světlým zítřkům, kdy bude Andrew Garfield vyzdvihován jako zhruba stejná modla jako svého času Tobey Maguire. A ono to také vyšlo... tak napůl. Většina se dodnes shodne, že Tobey Maguire byl vynikající Peter Parker, Andrew Garfield byl naopak vynikající Spider-Man a nástupce Tom Holland dokázal v plné formě obstát i jako podivínský puberťák i jako ochránce New Yorku. Praktická většina se dodnes shodne na tom, že Andrew Garfield je tím nejlepším na obou Amazing Spider-Man filmech a je to naprosto pochopitelné. Garfield se stal rychle sympaťákem, který dokázal naplnit řeči o tom, že jde pro něj o životní roli a především splněný sen. A přesně tak Garfield dokázal v roli Petera Parkera působit. Dojmem, že si roli užívá, dokáže jí dodat potřebné vrstvy a především se nutně nevydávat ve stopách Tobeyho Maguiera a Spider-Mana pojmout po svém. Druhý origin Spider-Mana má v součtu možná tak trochu pomalejší tempo než první Raimiho Spider-Man a opět platí, že k zásadním odklonům od původní šablony nedochází, nejsympatičtější jsou ovšem na Amazing Spider-Manovi ty lidské momenty. Osudová scéna se strýčkem Benem dokáže být stejně emocionálně nepříjemná jako v prvním Raimiho Spider-Manovi, vyvrcholení sekvence na mostě má tu pravou sílu, na kterou pak sympatickým způsobem navazuje scéna s jeřáby, která přesně ukazuje, jak Spider-Man dokáže zapůsobit na komunitu New Yorku a i přes odpůrce může v pravý moment dostat ideální pomoc. Nejvíc emotivní ovšem zůstal skvěle vykreslený vztah Petera Parkera a Gwen Stacyové, kdy spolu Andrew Garfield i Emma Stone měli vynikající chemii (která následně vyústila i v krátkodobý vztah) a scénář je přitom jen popostrčil ke skvěle vykreslené romanci, která je v jistých momentech možná přeci jen silněji než romantické jiskření mezi Peterem Parkerem a Mary Jane Watsonovou z prvního Raimiho Spider-Mana (pochopitelně se to ovšem nechytá na romanci v Raimiho Spider-Manovi 2). Amazing Spider-Man to měl těžké, protože se v roce 2012 zároveň v kinech objevili první Avengers i Temný rytíř povstal, dvě velkolepé komiksové události, jejichž měřítko Amazing Spider-Man mohl trumfnout jen těžko. A jedno poměrně nabušené finále to dvakrát dorovnat nezvládlo. Člověk mohl velmi snadno chtít více od blockbusteru pořízeného za 230 milionů dolarů, minimálně Spider-Man pracující se svými schopnostmi a vybavením dokázal vyvolat pocit, že někdo dokázal při nákresech storyboardů vymyslet fungující akční scény, které naplno využívají potenciál Spider-Manových fyzických zdatností. A navíc přijít i s jednou z nejlepších cameo roliček Stana Lee. Danny Elfman ani Christopher Young se ke Spider-Manovi nevrátili, nástupce James Horner ovšem udělal pro nového Spider-Mana tu nejlepší hudební péči. Hlavní hudební motiv je fenomenální, celkově se soundtrack strašně krásně poslouchá a to i jako doprovod k filmovým scénám. Webb poté nezklamal, různé sekvence působili poměrně kreativně a v tomto ohledu se mohlo zdát, že Sony skutečně nevsadil vedle. V součtu tak zamrzí, že se Amazing Spider-Man pořád přeci jen takt trochu držel šablony prvního Raimiho Spider-Mana, kdy Green Goblina vyměnil za Lizarda (na kterého i přes počáteční budování v Raimiho sérii nikdy nedošlo). Dylana Bakera vystřídal v roli Curta Connorse Rhys Ifans, který se poměrně snažil, samotný scénář ovšem z poměrně zajímavého záporáka nedokázal vytěžit dvakrát nic zajímavého a jeho počáteční motivace ve finále neměla tak brutální sílu. V součtu Ifansův Lizard působil jako zajímavější postava i během své 5-minutové přítomnosti ve Spider-Manovi: Bez domova. Pořád ovšem platí, že spousty scén zmizelo na podlaze střižny. Fakt, že je Connors otec, větší odhalení o minulost Peterových rodičů, osud některých postav, které ve finálním střihu rázem bez povšimnutí zmizí a dále. Martin Sheen tak v součtu může být jako strýček Ben fajn, Denis Leary jako kapitán Stacy docela fajn a Sally Field jako tetička May docela fajn, něco jim ovšem tak trochu chybí. A člověku tak snadno začnou chybět Cliff Robertson i Rosemary Harris, kdy má člověk rázem pocit, že minimálně vztah Petera a tetičky May v původní trilogii fungoval o poznání silněji a emocionálněji. A nesázel na tak trochu podivný running joke (?) o vejcích. Největší problém Amazing Spider-Mana ovšem v součtu dost možná setrvává právě v tom, jak moc těžce se dá vlastně zhodnotit podstata postavy Spider-Mana v porovnání s předchozí trilogií. Na známé ,,S velkou mocí přichází velká zodpovědnost´´ dojde, v kontextu vyprávění Amazing Spider-Mana ovšem dvakrát velkou roli nehraje. Spider-Man jako postava vždy stál na tom, že jde o člověka, který dělá lidské chyby, v tomto filmu jich ovšem v součtu nadělá požehnaně a samotný závěr vyvolá pocit, že i přes to k ponaučení a uvědomění si toho, co přesně velká síla přináší, nedochází. Jeden z nejvíce kritizovaných momentů filmu naopak dodnes zůstává fakt, že Spider-Man v průběhu filmu přeruší pátrání po jednom vrahovi. A já osobně bych si dovolil toto vnímat jako právě jeden z těch sympatických posunů charakteru, který si uvědomuje, že dopadení vraha mu stejně jednu klíčovou osobu do života nevrátí. Ano, do jisté míry to jde vnímat jako vyhnutí se osudové konfrontaci a uznání své chyby, zároveň jde ovšem o jednu z těch nejsympatičtějších věcí, která s tou základní větou, která je se Spider-Manem neodmyslitelně spjatá, vlastně poměrně souvisí. Amazing Spider-Man není dokonalý film. S odstupem času jde ovšem o solidní podívanou, která se zbytečně namáhavě nepokusila vydat ve stopách Sama Raimiho, zkusila to tak trochu po svém, našla do ikonické role skvělého Andrew Garfielda, ten spolu s Emmou Stone předvedl sympatickou romanci, která by v pohodě utáhla jednu středoškolskou romantickou podívanou bez superhrdinského steroidu a minimálně rozevřená vrátka pro nejrůznější pokračování a spin-offy rázem působili o poznání sympatičtěji. Jak to následně o několik let později dopadlo je další věc, jak ovšem dokázal návrat Andrew Garfielda v prosinci 2021, on skutečně byl úžasný Spider-Man.....
8.5
Je to spíše Spider-Man v novém kabátku. Rozjezd mohl být trochu rychlejší. Vizuální stránka se povedla a zaujala mě. Spidey podle mého názoru, brzy odhalí svou identitu což mohl ponechat na pozdější dobu aby film a samotný hrdina byl tajemněší. Mé pocity z filmu jsou takové že tento kousek je o něco slaboučký. Ale líbilo se mi to. Pobavila mě scénka v metru.
M3lios
M3lios
9 140 bodů
6
Dobrý reboot
8 589 bodů
2
Nevadilo by mi, kdyby postavu Spidermana převrátili na ruby. Jistě by tím nasrali mnoho fanoušků, kteří chtějí nejistého nerda, protože jako takový může ukájet fantazie šikanovaných klučíků s tím, že kdokoliv z nich by mohl být Spider-Man. Problém je, že scénář je tak blbej, že ať už by postavu chtěli pojmout jakkoliv, vždy by to dopadlo směšně. Tady je Peter Parker za úchyla, co si fotí holku, kterou ani nezná a její fotku si nastaví na plochu. Kdo to dělá? Krom toho je to zmrdeček a jednotlivé scény jsou vykonstruovány naprosto debilně. Všechny aspekty tohoto filmu sotva dosahují průměru. Je to naprosto blbej superhrdinskej film.
Tom Hardy
Tom Hardy
8 339 bodů
6
Marc Webb za 150 milionů natočil 137 minut dlouhý film, který je i přes hojnou míru efektů a snaživé osudové drama nejlepší v nenucené poloze dvou zamilovaných lidí. Takže tu funguje hlavně to, co fungovalo v 500 dní se Summer, akorát s tím rozdílem, že Spídy byl 20x dražší a přesto je o něco nudnější. Slabší komiksovka letošní sezóny...