Do kin vtrhla druhá Duna (Dune: Part Two) a jestli nějaký její klad musejí uznat i zapřisáhlí odpůrci poetiky Denise Villeneuva, je jím strhující vizuální stránka. Ne nadarmo se hovoří o tom, že tento zážitek je třeba si dopřát v kině, a to ideálně na co největším plátně a s co nejlepším zvukem – více srovnatelných příležitostí letos zřejmě nebude.
Články 165
Rozmohl se nám tady takový nešvar. Na sociálních sítích můžeme v posledních letech sledovat velké množství videí i komentářů, v nichž filmoví a seriáloví fanoušci lomí rukama nad temnotou vyskytující se na jejich televizních obrazovkách. Nejde však ani tak o znepokojující zobrazení odvrácených stran lidské duše, nýbrž doslova o nezřetelné obrazy, v nichž kvůli zdrcující dominanci černé barvy nelze rozpoznat, co se na nich vlastně nachází.
Už delší dobu se v kinematografii řeší, co bude s Disneym. Největšímu zábavnímu konglomerátu nehrozí zánik, ale současná zastřešující filmová stáj Star Wars, Marvelu, Avatara, Pixaru či pokladnice plné klasických animáků strádá obchodně i společensky. Akcie klesají, streamovací služba Disney+ se dere do profitu hodně ztuha a loňské předražené filmy udělaly pro tamní účetnictví medvědí službu. Stále nápadnější je navíc ideologická bitva „woke“ společnosti s konzervativním publikem, které hořce snáší ultraliberální orientaci na menšinové komunity, ať už sexuální, genderové nebo etnické, jež prostupuje většinou Disneyho děl. Někteří jeho tvůrci už mají odmítavého postoje dost a proti fanouškům se vymezují.
Že by bublina konečně splaskla? O 3D filmech se v poslední době nemluví zdaleka tolik jako před lety, kdy hlavně v souvislosti s prvním Avatarem leckdo zmiňoval trojrozměrné snímky jako nevyhnutelnou budoucnost kinematografie. Koncem roku 2022 přišlo do kin očekávané pokračování Avatara, ale kromě něj nenacházíme mezi divácky nejúspěšnějšími tituly nedávné minulosti žádná díla, u nichž by 3D hrálo skutečně zásadní roli. Je tedy 3D už opravdu mrtvé?
Druhá Duna (Dune: Part Two) je jistě nejočekávanějším filmem za dlouhou dobu, a to tím spíš, jak moc se odkládala. Včera si tvůrci odbyli londýnskou premiéru, kde se Zendaya objevila v kovovém a skleněném obleku inspirovaném ikonickou Metropolis a bulvární novináři měli pré. Co je pro nás důležitější, po jejím skončení padlo embargo na vyjadřování názorů na sociálních sítích, můžeme se tedy začíst do prvních rychlých reakcí.
Titanic si právě vydobyl pozici druhého nejlepšího romantického filmu všech dob podle čerstvě zveřejněného žebříčku magazínu Variety, vtěsnaný mezi ikonickou Casablanku a Hitchcockovo Chyťte zloděje (To Catch a Thief). Je to konečné stvrzení rehabilitace snímku, který nejprve získal srdce kritiků i diváků, následně vyhrál jedenáct Oscarů, ale také ho považujeme za zrod moderní hate-culture, kdy se popkulturní dílo stává terčem kataklyzmatické veřejné nenávisti a člověk se musí bát prokázat mu sympatie. To už odvál čas, jenže konečné zadostiučinění jen stěží zvládne vymazat tíseň a ponížení, s nimiž se museli po premiéře setkávat Leonardo DiCaprio a předně Kate Winslet.
V redakci Kinoboxu rozhodně patříme ke vstřícnějším divákům Cameronova namodralého opusu. Přestože by někteří z nás možná jmenovali lepší způsoby, jimž by nepotopitelný režisér Titaniku (Titanic), Vetřelců (Aliens) a dvou Terminátorů mohl uplatňovat svůj talent, stále jsme schopní respektovat jeho volbu. Zvlášť když oba díly Avatara byly vynikající podívaná. Přesto je trochu smutné, že šance, že se Železný Jim ještě někdy vrátí na planetu Zemi, se jeví rok od roku méně pravděpodobná. Nyní připomněl, že Avatar by nemusel skončit ani u nyní chystaných pěti dílů.
Z kin si odnesl 952 milionů dolarů a Akademie jej poctila třinácti oscarovými nominacemi. Sám režisér Christopher Nolan považuje životopisný snímek Oppenheimer za svůj jasně nejúspěšnější projekt, který mu 10. března může po Zlatém glóbu vynést také Oscara za nejlepší režii. Spletitý příběh plný fyzikálních, politických a morálních paradoxů ušel od červencového simultánního uvedení s miliardovou Barbie dlouhou cestu, již pomyslně završí čerstvě ohlášenou premiérou na VOD. Oppenheimer se objeví na streamovací službě SkyShowtime 21. března.
James Cameron je mužem mnoha vlastností, střídmost ale není jednou z nich. Proto se po po bezprecedentním úspěchu prvního Avatara rozhodl oznámit hned čtyři pokračování, jež vzniknou takřka jako jedna megaprodukce. Není ale úplný blázen, vždy tedy avizoval, že v případě potřeby půjde celý projekt stopnout trojkou a práce na dalších dílech se může zastavit, pokud se dvojka nedočká úspěchu. O něm samozřejmě železný Jim (na rozdíl od zbytku světa) v nejmenším nepochyboval. A měl pravdu.
Novinka s komikem Kevinem Hartem v hlavní roli zamíří na Netflix v pátek 12 ledna. Titul V letu (Lift) slibuje zábavu pro milovníky heist filmů a hvězdné herecké obsazení pod taktovkou zkušeného režiséra F. Garyho Graye. Podívat se můžete na finální upoutávku s českými titulky.