Strážní loď Sand Pebbles

74%

Zajímavosti 15

  • Ve skutečnosti byla loď San Pablo mnohem menší a méně vyzbrojená, než jak je vyobrazena ve filmu. Skutečná San Pablo měla jediné palubové dělo, pouze dva kulomety Lewis a jednu automatickou pušky značky Browning. Rovněž posádka byla mnohem hůře vybavena co se zbrojního arzenálu týče.
  • Po více jak čtyřiceti letech bylo objeveno v archivech čtrnáct minut, které byly z původního sestřihu nakonec vystřiženy. Objevily se tak až na digitálně remasterované DVD edici.
  • Díky tomuto snímku obdržel McQueen svou jedinou nominaci na Oskara.
  • Tradovalo se, že film je důmyslnou alegorií na americkou ozbrojenou intervenci ve Vietnamu (1963 až 1969). Tvůrci to však popřeli s odůvodněním, že projekt i předloha byly v přípravě již v době, kdy ještě ani zdaleka nešlo o nějak aktuální téma a vůbec se nevědělo co Vietnam bude pro Ameriku znamenat. To začínalo být jasné až v době kolem premiéry filmu, tedy v době kdy již film byl dávno hotový.
  • Po dotočení tohoto velmi náročného projektu si McQueen dal roční pracovní pauzu, s odůvodněním, že jakékoliv hříchy v životě napáchal, tak je více než plně splatil natáčením The Sand Pebbles.
  • Natáčelo se převážně na Taiwanu a v Hong Kongu. Ovšem díky častému vytrvalému dešti a i mnoha jiným potížím, se začal film prodražovat. Po letech studio přiznalo, že jeden čas bylo rozhodnuto projekt zcela zrušit, aby se alespoň minimalizovala finanční ztráta.
  • Během natáčení na bitevní lodi USS Texas v Houstonu se McQueenovi podařilo naprosto konsternovat, a údajně až k nepříčetnosti vytočit, režiséra snímku Roberta Wise. Za McQueenem se byl na place podívat jeho starý kamarád. Ten mu zapůjčil svůj motocykl Triumph, na kterém McQueen následně uprostřed natáčení více jak na hodinu bez jediného slova zmizel.
  • Původně měl pro tento film skládat hudbu Alex North, který však vážně onemocněl. Studio 20th Century Fox si tak mělo možnost vyzkoušet přetáhnutí Jerryho Goldsmithe od projektu Grand Prix v produkci MGM (kde za něj našli náhradu v podobě Maurice Jarreho). Měli na to právo, jelikož s Goldsmithem měli tzv. studiovou smlouvu, která v tu chvíli byla právně "silnější". Goldsmith však litovat nemusel, jelikož za hudbu k tomto filmu nakonec získal svou třetí nominaci na Oskara.
  • Průměrná délka záběru je pět vteřin.
  • Původně film začínal scénou, ve které je Jake Holman převelen z válečné lodi. Tato scéna byla natáčená na bitevní lodi USS Texas kotvící v Houstonu. Ve finální verzi filmu, se však tento úvod neobjevil.
  • Studio 20th Century Fox zorganizovalo McQueenovi před slavnostní premiérou propagační kolečko po mnoha oblíbených televizních pořadech. Jednalo se o jeden z prvních velkých filmů, který v tak masivním měřítku využil to co je dnes běžné.
  • Po obsazení McQueena začali scénaristovi Robertu Andersonovi těžké časy. McQueen Andersonovi nedal zapomenout, že ho kdysi neobsadil do své divadelní hry. Anderson tedy pro neshody natáčení raději opustil.
  • Režisér Robert Wise chtěl původně pro roli Jakea Holmana získat Paula Newmana.
  • Parní motor byl umístěn v Kalifornii a pro potřeby filmu byl zrenovován, aby byl opět funkční. Strojovna, jak ji vidíme ve filmu, byla vybudována kolem tohoto kolosu ve studiu.
  • Režisér Robert Wise měl celý projekt v hlavě již od dočtení stejnojmenné předlohy (vydána 1962), ale studio ho odmítlo financovat. Časem mu projekt sice odkleplo, ovšem vzhledem k tomu, že přípravy na tak rozsáhlý projekt natáčený z velké části v Asii mohly trvat až rok, než se bude moci vůbec začít, tak trvali na tom, aby pro ně Wise mezitím natočil nějaký časově i finančně méně náročný projekt. Pouze jako "výplň" tak vznikl jeden z kritikou nejvíce milovaných snímků šedesátých let, a vezmeme-li v potaz inflaci, tak i jeden z nejvýdělečnějších filmů historie, Za zvuků hudby.