Halloween: H20

69%

Komentáře a recenze 15

47 083 bodů
7.5
Halloween patří k nejlepším slasherum a tento již sedmý díl neudělal také žádnou ostudu. Kdyby všechny díly byly aspoň tak kvalitní jako tento,tak bych byl nad míru spokojený. Mike je skvělý,nechybí spousta vražd,napětí a uspokojivé finále. Už se těším na letoší verzi.
29 308 bodů
7
Návrat ke kvalitě prvních dvou dílů. Určitě pomohl návrat Jamie Lee Curtis a naopak chyběl mi doktor Loomis, kterého na rozdíl od Michaela Myerse nikdo oživit nedokáže. Napětí nechybí, trošku vlažný úvod, zato velmi výživná a podařená poslední půlhodina. Horor jak má být a důstojné pokračování masakru kolem téměř nezničitelného Michaela Myerse.
22 268 bodů
8
Vynikající reparát. Říznutí Vřískotem tomu hodně prospělo a závěrečné scény, kdy oběť pomalu získává převahu, působí v rámci žánru dost originálně.
Fingon
16 886 bodů
6
Namlsán jedničkou, dvojkou (a kupodivu i trojkou) jsem byl zvědav na... osmičku?
8
Halloween: H20 naštěstí není reboot a není to ani ten podivuhodný blábol od Jasona Bluma z podzimu 2018. Je to staromilský horror, který je kontaktní, jak bývalo v devadesátkách zvykem, Michael Meyers není žádný záhadný zabiják, ale víme přesně o co jde a o co mu jde od prvních minut filmu. Co dělá z tohoto filmu překvapení je skvělý závěr, který film povyšuje nad většinu slasherů.
8
John Carpenter dal v roce 1978 světu zásadní slasher jménem Halloween, který poprvé představil ikonického zabijáka Michaela Myerse a skrze něj jednu z nejikoničtějších hororových postav všech dob. Druhý Halloween v režii Ricka Rosentala je poté ucházející sequel, který Carpenter již pouze psal a došlo v něm na zvrat, kterého sám Carpenter později litoval. Každopádně to po závěru filmu vypadalo, že má Laurie Strode od svého bratra Michaela definitivní pokoj a tvůrci se tak skrze Halloween III rozhodli vydat směrem antologických filmů, po tragickém výsledku ovšem bylo snazší vrátit se k Myersovi. Jenže Halloween IV-VI jsou z dnešního pohledu přinejlepším snesitelné braky, které odkaz původního filmu nemohli pomočit ve větší formě. I proto sedmý Halloween ve finále udělal několik chytrých kroků. Z prstu vycucaný zvrat sice zůstal kánonem, z kontinuity se ovšem rázem vymazalo vše po dvojce, došlo k návratu Jamie Lee Curtis v roli Laurie Strode a především si někdo uvědomil, že je v roce 1998 ideální přijít v rámci řádění Michaela Myerse s nějakou svěžejší formou. A i proto byl v době svého vydání sedmý Halloween se symbolickým podtitulem H20 (20 let později) tím nejlepším Halloweenem od prvního filmu. S původním námětem přišel Kevin Williamson, který skrze jím napsaný Vřískot v roce 1996 zvládl nakopnout novou vlnu slasherů, která nově především fungovala na principu uvědomělosti hororových stereotypů a výsměchu samotnému slasherovému podžánru. Williamson sice není u filmu uveden, pomáhal ovšem dvojici Robert Zappia a Matt Greenberg s libovolnými replikami a drobnými úpravami. K návratu Carpentera poté tehdy nedošlo, režie se ovšem chopil Steve Miner, který svou režijní kariéru započal druhým a třetím dílem Pátku třináctého, kdy světu představil Jasona Vorheese a především se u série o zabijákovi s hokejovou maskou držel v jejím nejsnesitelnějším období. Se scénářem tak pomáhal zkušený autor nejprogresivnějšího slasheru 90. let, režie se chopil se slasherem zkušený tvůrce a v hlavní roli mohla opět zazářit královna všech scream queens. Co by se vlastně mohlo pokazit? Samotný film po vzoru Halloweenu II začíná za doprovodu písně Mr. Sandman a zobrazení rozverné halloweenské nálady, kdy lidé krájí dýně, připravují se na koledování a vše vypadá velmi idylicky. Jenže pak si jednoduše Michael Myers řekne, že 20 let už je dlouhá doba a že by nebylo špatné udělat si jeden rodinný sraz. Halloween: H20 se v tomto ohledu nesnází odpovědět na nejrůznější otázky, nijak výrazněji neprozkoumává pochybnou mystičnost Michaela Myerse a nesází ani na kdovíjak kreativní vraždění a vysoký body count. Miner se v tomto ohledu překvapivě distancuje od všech předchozích příšerných dílů Halloweenu a po vzoru Carpentera na to chce primárně jít přes budování atmosféry, které následně prakticky celou dobu funguje. Po 20 letech a šesti (respektive pěti) se mohl zdát koncept naprosto vyčerpaný, Miner ovšem dokázal, že se s Michaelem Myersem ještě pořád dá zpracovat zajímavým způsobem. John Carpenter se tehdy neobtěžoval vrátit ani na pozici skladatele, dvojice John Ottman a Marco Beltrami ovšem tehdy byli ideální volbou, kdy se tento fakt utvrdí už během úvodních titulků, které doprovází známý proslov Dr. Loomise o tom, jak je Michael Myers představitelem čistého zla. Jamie Lee Curtis tu díky PTSD Laurie Strode a jejím nově nabytém statusu matky měla prostor pro to něco hrát a mohla působit dojmem, že si tehdy návrat do své první velké a především nejslavnější role zatraceně užívá. V Halloween: H20 se ostatně nevyhnutelně z kořisti musí stát lovec, kdy je v tomto případě vidět nadhled příspěvku samotného Williamsona. I když Michael Myers v roce 1998 pořád byl tím nejstylovějším slasherovým zabijákem, rázem bylo o poznání snadnější přát mu smrt. I proto, že vizuální řešení jeho masky tentokrát nebylo tím nejšťastnějším. Halloween: H20 měl štěstí i v castingu jednotlivých vedlejších roli, kdy za vypíchnutí stojí především Josh Hartnett ve své první velké roli jakožto syn Laurie John, kdy jen zamrzí, že načrtnutý komplikovaný vztah s jeho matkou není ve finále komplexnější. Dále LL Cool J, kdy jeho Ronny patří mezi nejzábavnější postavy z celého Halloweenu či Adam Arkin jakožto Will Brennan, tajný přítel Keri Tate (tedy Laurie). Vedlejší postavy poté sice dle očekávání předeším vyplňují kolonky tradičních postav v rámci slasheru, s některými z nich (především s Ronnym) se občas pracuje poměrně zajímavým způsobem. V průběhu je vlastně strašně zábavné sledovat, že si v případě Halloween: H20 Miner uvědomuje práci s očekáváním a v jistých momentech diváky šikovně potahá za nos, aby tím narušil jejich víru a následně je zasáhl nepřipravené. Finále i díky tomu působí dojmem, že je bravurně vystavěné a jeden finální úder vyvolá ten správný pocit zadostiučinění. Právě v ten moment snad i vyvstane pocit, že by Halloween: H20 mohl fungovat jako solidní zakončení trilogie. Jenže to by život musel být férový a Jamie Lee Curtis by skutečně musela odejít na vrcholu. Díky klauzuli ve smlouvě producenta Moustaphy Akkada totiž bylo již při realizaci H20 jasné, že tímto bravurním návratem příběh nekončí. Skrze následující Halloween: Zmrtvýchvstání poté sérii paradoxně zvládl pohřbít právě Rick Rosental, který již jednou příběh Michaela Myerse zdánlivě uzavřel. Jen to bohužel v roce 2002 bolelo o poznání víc. A nejen díky přítomnosti Bustyho Rhymese. Na tom ovšem v součtu tolik dvakrát nezáleží. Ne poprvé a ne naposledy se totiž projevilo, že je u série Halloween vlastně snadné některé filmy naprosto ignorovat a díky retroaktivním kontinuitám a neustálým pokusům začít znova si vlastně divák může vytvořit vlastní kontinuitu dle vlastního výběru. S odstupem je to ovšem vlastně těžké, protože Halloween z roku 2018, který by klidně mohl nést název Halloween: H40, nastavil pár let nazpátek stejně vysokou laťku jako svého času H20. I navázání na H40 poté nedopadlo nejlépe, s odstupem času jsou ovšem nejspíš právě H20 a H40 těmi nejlepšími filmy ze série Halloween s výjimkou původní Carpenterovy klasiky. Jestli to chce někdo bude chtít v brzkých letech zkusit s Michaelem Myersem znova, inspirace těmi nejlepšími kusy jako právě H20 a zároveň pokus přijít opět s něčím svěžím by rozhodně (nevyhnutelnému) budoucímu 14. Halloween filmu prospěli....
5.5
Stejně kvalitní a napínavý jako předešlé díly.
9 183 bodů
7
Kdyby jen John Carpenter toho roku 1978 znal úplnou cenu, kterou bude muset jeho ikonický Halloween snést.. Když totiž celá značka postupně přidávala další a další sequely, došlo k totálnímu vyčerpání látky a z ikonického záporáka se stala televizní loutka. Po posledních čtyřech Halloweenech už pomalu nešlo jít níž a naštěstí si tvůrčí tým pod vedením Steve Minera, který začal právě na hororovém žánru, když se podepsal pod dvě pokračování Pátku třináctého, dokázal ještě jednou ukázat, že se dá tahle látka ještě osvěžit a přijít dokonce s kouskem, ke kterému bych se možná i někdy rád vrátil.. H20 nám ignoruje poslední čtyři filmy a přímo navazuje na události nastavené v prvních dvou filmech jen skáče o dvacet let vpřed.. Proto je JLC jako ikonická Laurie Strode zpět, ovšem s jinou identitou, aby ji třeba nesmrtelný Mayers nemohl pronásledovat.. Tenhle Halloween nám sice trošku "vřískovatí", ale i možná proto je svým pojetím tak odlišný a tak svižný. Kromě původní generace, kterou už nestihl reprezentoval doktor Loomis, se ústřední role ujímá nová krev, která velmi důstojně doplňuje odhodlanější JLC.. Michael Mayers je zpět a tentokrát bude zase nekompromisní, ale my ho díky větší skupině hlavních postav sledujeme v jiném slasherovém pojetí, kde se mu pod ruku dostávají i jiné než anonymní postavy.. Laurie už není za mladou naivní holku a poprvé má proti sobě ikonický muž s gumovou maskou rovného soupeře. H20 sice není atmosféricky tak intenzivní jako první dva díly, ale za to přidává na akci a znovu se vrací k teen pojetí.. Velmi fajn pokračování, které bych řadil k tomu nejlepšímu v rámci celé série! 75%
Matli
Matli
8 300 bodů
8
Hodně dobře průměrný horor a čtvrtá hvězdička patří J.L.Curtis za její hodně dobrej návrat do série a taky za finální bitku Jamie a Michaela. Spousta známých tváří určitě potěšila. Pokračování v moderním kabátě určitě sérii neuškodilo, právě naopak. 68%
Cortesz
Cortesz
6 542 bodů
8
Snad jediné rovnocené pokračování kultovní jedničky a výborné dvojky. To co vzniklo před tímto snímkem nestojí za řeč a to co po tomhle už nestojí ani za zmínění. Snímek má výhodu v navrácení se Jamie Lee Curtis, docela solidnímu ději, vedlejších postav v podání známých xichtů tehdejších seriálů a především v atmosféře, kterou podtrhuje výborná stará známá hudba z předešlých částí. Série Haloween je pro mě trilogií a tohle je závěrečný díl, který sem byl ochoten vidět. Další pokračování nehodlám.