Někdo si dává záležet. Quentin Tarantino už delší dobu chystá svůj desátý a poslední snímek, jímž se měl stát jakýsi hybrid Taxikáře (Taxi Driver) a milostného dopisu filmové kritice s názvem The Movie Critic. Ten na podzim do hlavní role ulovil Brada Pitta, kroužil kolem Toma Cruise a za dílem kultovního filmaře měl zatáhnout oponu jeho možná nejosobnějším příběhem. Quentin však dostál své pověsti autora nečekaných zápletek a celý projekt se dle webu Deadline ruší. Tvůrce Pulp Fiction a Hanebných panchartů (Inglorious Bastards) si to zkrátka rozmyslel.
Články 107
Padesátiletý představitel Batmana z trilogie Christophera Nolana se po premiéře filmu Vice roku 2018 dušoval, že s extrémními tělesnými transformacemi v zájmu vlastního zdraví skončí. Christian Bale byl jako záporák Gorr the God Butcher ve čtvrtém Thorovi (Thor: Love and Thunder) přesto k nepoznání a nyní se chopil jednoho z nejproslulejších tragických hrdinů literatury i stříbrného plátna. První fotografie z chystané adaptace románu Mary Shelley The Bride ukazují oscarového herce jako Frankensteinovo monstrum. Nevěstu si v režii Maggie Gyllenhaal (Temná dcera) zahraje oceňovaná Jessie Buckley (Men, Černobyl).
„Tak už víme, od koho přichází kouzlo bratrů Coenů. A není to Ethan,“ zaznívá ve škodolibých reakcích na první samostatný film poloviny ikonického filmařského dua. Kritická obec po něm zůstala rozpolcená a širší veřejnost spíše odmítavá. Co však tyto hlasy většinou neberou v potaz, je skutečnost, že Panenky na útěku (Drive-Away Dolls) jsou film specificky zkonstruovaný právě proto, aby nenaplňoval očekávání vysokého uměleckého díla, ale byl ztřeštěným a zcela z řetězu utrženým excesem.
Pokud k tomu máte vlohy, hrát filmového padoucha může být velice vděčné. Mnozí ikoničtí herci a herečky to preferují před úlohami klaďasů, které sice mají větší prostor a navrch i sympatie dané morálně žádoucím postojem. Skvělí záporáci jsou kořením průměrných žánrových filmů a tažnou silou těch hodnotných a kreativně napsaných produkcí, v nichž neříkají jen prázdné fráze, jde z nich strach a nutí k zamyšlení. Ať už jde o zcela smyšlené psychopaty, mocné byznysmeny s předobrazy v realitě nebo o kontroverzní historické figury, následující seznam zaměřený na oscarové herecké výkony v záporných rolích představí výkvět těch vskutku památných filmových postav. Americká Akademie možná zcela ignorovala Anthonyho Perkinse v Psychu, Jacka Nicholsona v Osvícení (The Shining) nebo Roberta Mitchuma v Lovcově noci (The Night of the Hunter) i Mysu hrůzy (Cape Fear), avšak v minimálně v těchto případech vložila Oscara do těch správných úlisných rukou.
Quentin Tarantino se rozloučí ve velkém stylu. Teprve nedávno vyšlo najevo, že první zvučnou posilou jeho jubilejního a pravděpodobně posledního desátého filmu The Movie Critic bude Brad Pitt. Ten si pod kultovním filmařem zahrál už v Hanebných panchartech (2009) a snímku Tenkrát v Hollywoodu (2019), za který obdržel Oscara pro nejlepšího vedlejšího herce. Tarantino však dlouho obdivuje také dalšího čerstvého šedesátníka Toma Cruise. Jeho obsazení zvažoval už pro úlohu kaskadéra Cliffa Bootha, jež nakonec připadla Pittovi, a nyní hodlá hvězdu Mission: Impossible údajně dostat před kamery alespoň pro malý epizodní štěk.
V ruských kinech absolutně válí režimu nepoplatná adaptace slavného románu Michaila Bulgakova Mistr a Markétka (Мастер и Маргарита), již natočil původem americký režisér Michael Lockshin. Nadčasový metaforický příběh o zakazovaném autorovi, jenž v éře autoritářského Stalinova režimu pracuje s pomocí své ženské múzy na satirické knize o zkažených elitách a personifikovaném satanovi, je oprávněnou literární klasikou. Bouřlivé uvedení filmové verze s německým hercem Augustem Diehlem (Hanebný pancharti), o které je v kinech obrovský zájem a jejíž buřičské postoje vyvolávají hřmotný vztek provládních agitátorů, ukazuje, že za téměř století se toho moc nezměnilo.
Brad Pitt si podle zahraničního webu Deadline zahraje v jubilejním desátém a zřejmě rozlučkovém filmu Quentina Tarantina s názvem The Movie Critic. Pokud se informace potvrdí a oscarový herec, jenž s kultovním tvůrcem spolupracoval už v Hanebných panchartech (Inglorious Bastards) a Tenkrát v Hollywoodu (Once Upon a Time in Hollywood), ztvární titulní úlohu, dosavadní rozeseté drobky ohledně příběhu a jeho protagonisty budeme moct smést.
Populární režisér Guy Ritchie opět razantně mění žánr a v novince The Ministry of Ungentlemanly Warfare nám nabídne krvavý výlet do druhé světové války, kde se tajná skupina vojáků pouští do nebezpečných misí. Budou u toho mimo jiné Henry Cavill, Alan Ritchson či Eiza González a už první trailer baví svým střihem, akcí i podobností s Hanebnými pancharty (Inglorious Bastards).
Definovat žánr thrilleru není úplně jednoduché. Většinou se jedná o temné příběhy s tajuplnými zápletkami plnými násilí a nebezpečí pro hlavní postavy, přičemž jejich tvůrci kooperují s přidruženými žánry jako krimi, drama nebo sci-fi, v ojedinělých případech také komedie. Takové filmy tvoří nezanedbatelný vzorek, avšak oscarová Akademie dlouhodobě nepřeje temnotě a „podřadným“ žánrům. Třebaže mnozí režiséři považují horor za nejčistší žánr, zlaté sošky sklízí převážně dramata přinášející sociální komentáře a dobově poplatné myšlenky. Thriller (zastoupený v inkriminovaných dílech v různé míře) shrábl Oscara za takřka stoletou historii předávání cen pouze v deseti případech, které si nyní představíme.
Když jsou vašimi příbuznými Henry, Peter a Jane Fondovi, máte cestu k hollywoodskému výsluní zdánlivě usnadněnou. Dnes šedesátiletá Bridget Fonda si to namířila mezi hereckou smetánku ve čtyřiadvaceti letech a v devadesátkách byste těžko hledali pilnější umělkyni s pestřejším výběrem rolí, od těch akademicky vážených až po absolutně kultovní. Sympatická blondýna ovšem nepotismus těžce snášela a poté, co si roku 2003 při vážné autonehodě poranila obratel, se ze showbyznysu i z veřejného života kompletně vytratila.